Home » Uncategorized » Met de billen bloot

Met de billen bloot

ImagePoedelnaakt gaan is de trend. Bedrijven moeten open en transparant zijn. Want als je trots en eerlijk bent, heb je niets te verbergen. Consumenten willen een volledige kijk in de keuken. Ze geloven niet langer naïef in mooie verkooppraatjes en commercials, maar willen zien waar hun geld naar toe gaat. Op het internet deelt iedereen schaamteloos informatie over zijn leven en betrouwbare gegevens lekken openbaar uit. Alles is open, dus wordt dit ook van bedrijven verwacht. Als reactie hierop worden ‘Reviews’ steeds belangrijker èn kostbaarder.

In deze tijden van crisis kunnen bedrijven er niet meer omheen. Om vertouwen te winnen zullen ze open moeten zijn. Merken moeten actief bewijzen dat ze niets te verbergen hebben. Want het wantrouwen onder consumenten stijgt. (Edelman, 2013) Om dit te bereiken moeten merken zich van hun menselijke kant laten zien. Van een eerlijk bedrijf met karakter verwacht een consument geen perfectie. Sterker nog, zonder zwakheden of tekortkomingen vinden mensen het moeilijk om oprecht te vertrouwen. (Trendwatching, april 2012)

Om transparant te kunnen opereren zullen merken zelf wel volledig achter hun producten moeten staan. Daarom hangt deze trend ook zeker samen met duurzaamheid en betrokkenheid. Een merk met een sociaal dna zal zich makkelijker open kunnen stellen.

Maar ook afstandelijkere bedrijven kunnen niet onder de trend uit komen, die groeit onder invloed van de steeds dominantere online cultuur. De omgangsnormen op het internet zijn direct en open. Massa’s mensen delen alle wetenswaardigheden van hun eigen leven en verwachten ditzelfde van bedrijven. Daarnaast lekken steeds meer gegevens openbaar uit en verspreiden meningen zich sneller dan ooit. Om online je betrouwbaarheid te bewijzen, worden vaak reviews ingezet. Dit zijn beoordelingen van mensen over een bepaalde dienst, product of merk.

In bepaalde sectoren zijn reviewsites haast tot bijbels uitgegroeid onder consumenten. Vooral bij aanschaf van producten duurder dan 50 Euro, elektronische apparaten, diensten en vakanties hebben de beoordelingen een grote waarde. (EuroPNstyles, september 2012)  De reviewtrend groeit nog steeds. 70% van de Nederlandse consumenten zoekt online naar informatie over een product of dienst voordat er wordt overgegaan tot een eventuele koop. (Tribal Internet Marketing, juli 2012) 

Inspelend op de trend transpiratie tonen steeds meer bedrijven de reviews direct op hun eigen website. Dit wordt door consumenten gewaardeerd. Zelf naakt gaan, wekt vertrouwen op en zorgt voor een mildere beoordeling.

Door Marieke L’Ortye

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: