Home » Uncategorized » Ben nuttig of ben niets

Ben nuttig of ben niets

“Waarmee kan ik u van dienst zijn?” Een oude vraag, die merken van nu weer steeds vaker moeten stellen. Want de tijd dat je consumenten kan injecteren met je boodschap is voorbij. Dienstbaarheid en relevantie is de trend. Met dank aan de digitalisering heeft de consument meer macht gekregen. Om op te vallen bij dit veeleisende publiek moeten merken zich hulpvaardig opstellen. Degene die dit begrijpen lanceren brand utility’s, vaak in de vorm van nuttige app’s.

Het begrip Brand Utility betekent letterlijk vertaald ‘merk nuttigheid’. Nederlands expert Ingmar de Lange noemt het ook wel dienstbare marketing. Zelf vind ik de uitleg van JWT creatief directeur van JWT Axel Chaldecott erg pakkend: “Merken moeten dat worden waar mensen in geïnteresseerd zijn in plaats van onderbreken van de dingen waar mensen in geïnteresseerd zijn.” Oftewel niet je doelgroep lastig vallen met commercials tijdens hun favoriete tv-programma, maar een dienst ontwikkelen waar zij daadwerkelijk iets aan hebben.

Dit fenomeen bestaat al een hele tijd. Denk bijvoorbeeld aan de hotel en restaurantgidsen van bandenfabrikant Michelin en het recordboek van het biermerk Guiness. Toch is er pas een aantal jaar spraken van de mesotrend dienstbare marketing. Waarschijnlijk komt dit door de digitalisering, die het dankzij uitvindingen als de social media en de smartphone mogelijk maakt om gemakkelijker echt relevante hulp aan te bieden aan je doelgroep. Ten eerste omdat merken hun doelgroep makkelijker kunnen vinden, maar ook omdat ze dankzij mobiel echt daar kunnen waar de hulp nodig is. Ook kan er makkelijk interactie worden aangegaan met de gebruiker, waardoor de dienst kan worden doorontwikkelt en up to date blijft.

Vooral smartphone applicaties zijn een erg populair ‘brand utility’ middel. Een van de eerste merken die dit inzag was supermarktketen Albert Heyn. Zij verspreiden al jarenlang gratis recepten, maar maken het met applicatie ‘Appie’ nog makkelijk door de ingrediënten meteen aan een boodschappenlijst toe te voegen. Een goed voorbeeld van een dagelijks te gebruiken hulpmiddel.

appie
Appie van Albert Heyn

Een ander bekend succesverhaal is Nike+, met vele hulpmiddelen en een complete community proberen zij de ultieme hulp voor hardlopers te zijn.

nike+
Producten van Nike+

Er zijn ook een hoop minder succesvolle verhalen van merken die proberen in te haken op deze trend. Vaak gaat het mis wanneer een dienst geen echt probleem oplost, zoals bijv. de wekkerapp die Starbucks een jaar geleden aanbood. Ook haken mensen vaak af wanneer een app geld kost of een merk te prominent aanwezig is. En ook al biedt een merk een gratis dienst aan, consumenten blijven veeleisend en zullen direct klagen wanneer de app niet bevalt of up to date is. Dienstbare marketing is dus geen ‘tool’ die eventjes ingezet kan worden, om te slagen moet hulpvaardigheid volledig worden opgenomen in een bedrijf.

Relevant en behulpzaam zijn, dat is de trend. Willen merken de consumentenharten van 2013 stelen, dan zullen ze zich actief dienstbaar op moeten stellen. “Serving is the new selling”, geloven jullie dat het aanbieden van hulpvaardige diensten de ‘oude’ marketing gaat overnemen?

Door: Marieke L’Ortye

Bronnen:
http://www.trendwatching.com/trends/brandbutlers/
http://www.brandutility.net/
http://www.emerce.nl/achtergrond/10-brand-utility-kansen

Advertenties

1 reactie

  1. jasperwelsing schreef:

    Daar ben ik het helemaal mee eens!

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: