Home » Uncategorized » Standaard is saai

Standaard is saai

Door de megatrend individualisering van de afgelopen tijd komt men meer als individu in de samenleving te staan in plaats van een groep. Hierdoor is de behoefte ontstaan aan afwisseling op korte termijn. Standaard is uit, keuze en afwisseling is in.

Vroeger bestond het menu van de week uit 4x per week aardappels, vlees en groente. Nu is dit wel andere koek: maandag Italiaans, dinsdag Frans, woensdag Chinees, donderdag Grieks en vrijdag Indonesisch. Dat zie je ook terug in het assortiment van de supermarkt die steeds uitgebreider wordt.

Een ander voorbeeld is dat het nu niet moeilijk is om van baan of beroep te switchen. Je ziet het steeds meer voorkomen. Wanneer je niet tevreden met je baan bent, of gewoon puur ‘iets anders’ wilt kan je je laten bijscholen en een totaal ander beroep gaan beoefenen. Vroeger was dit wel anders, daar deed je met gemak 30 jaar hetzelfde werk.

Dit is dan ook de mesotrend: behoefte aan afwisseling op korte termijn.

De marketing springt hier natuurlijk op in. Het creëren van verschillende moods, we hebben hier de microtrend te pakken. Ken je de Airwick toiletblokjes? Deze toiletblokjes beïnvloeden je humeur door de verschillende geuren die ze verspreiden.

Dus de megatrend is individualisering, met als mesotrend de behoefte aan afwisseling op korte termijn. De microtrend die hierop voortrolt is het creëren van verschillende moods.

Wat denk jij? Blijft deze behoefte aan afwisseling of neemt deze af wanneer je een dagje ouder wordt?

 

Advertenties

3 reacties

  1. jasperwelsing schreef:

    Ik denk dat de behoefte aan afwisseling blijft, maar ik denk niet dat daarom alle mensen nog individualistischer worden dan we al zijn. Door de opkomst van sociale media over de hele wereld zetten steeds grotere groepen mensen zich af tegen die ene tiran. Voorbeelden te over op dit moment, de Arabische Lente enzovoorts. Veel mensen beseffen zich dat ze samen zullen moeten werken om dingen te bereiken en hebben nu een plek gevonden om hun onvree te uiten, zodat de hele wereld getuigen is van het onrecht dat ze wordt aangedaan.

    Maar goed, gelukkig is de Arabische Lente nog enigszins een ‘ver van mijn bed show’ en heben wij hier in Nederland geen dictator aan de macht, maar ook hier zie je dat we er vooral erg goed in zijn om met zijn allen iets te organiseren. Van de zoveelste stille tocht tot project Haren.

    Conclusie, ik denk dat we individualisatie nog niet achter ons hebben gelaten, maar dat het wel steeds minder is geworden en we als groepen ons sterk maken. De behoefte aan afwisseling zal zeker nog toenemen, maar ik denk dat er ook nog veel mensen zijn die graag vast willen houden aan het ‘oude vertrouwde’.

  2. krisandrog schreef:

    Afwisseling is iets wat nu zeker wel speelt. Je wilt zoveel mogelijk verschillende dingen leren, om later een baan te krijgen waar veel afwisseling in zit. Het nu ook makkelijker om verschillende dingen te leren met de cursussen die je thuis kan volgen. Als je dan iets naast je gewone baan wilt doen dan kan je dat doen met die cursussen. Ik denk dat als je ouder wordt, dat je daar dan minder behoefte aan hebt. Dan heb je je gesetteld en vind je het waarschijnlijk wel goed zo. Je hebt natuurlijk wel uitzonderingen die nog steeds erg avontuurlijk zijn op hun 55e, maar dat zijn er niet heel veel. Ik heb nog wel lang de behoefte om afwisseling tussen van alles en nog wat te proberen. Ik ben jong en heb nog een heel leven voor me. Dat wil ik niet aan één ding verpesten.

  3. viviennepickkers schreef:

    Behoefte aan afwisseling is iets wat je de laatste jaren erg veel ziet. Deze behoefte komt denk ik voor een groot deel door gewenning. We zijn er gewend aan geraakt dat er steeds weer nieuwe dingen op ons pad komen en dat er zo veel mogelijkheden zijn.
    Doordat er zo veel mogelijkheden zijn wordt de behoefte aan afwisseling ook gestimuleerd, omdat men veel wilt proberen en niets wilt missen.
    De concurrentie onder organisaties is hierdoor erg groot en het is een uitdaging om je als organisatie te onderscheiden en de consument te laten kiezen voor jouw product.
    Het is iets wat we leuk vinden, die afwisseling en het grote aanbod. Dit zal dan ook voorlopig nog wel doorgaan naar mijn idee.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: