Home » Uncategorized » Samen bezitten we alles!

Samen bezitten we alles!

Door: Coen Visser – 1580081

Door de digitalisering van de wereld kunnen mensen steeds makkelijker met elkaar in contact komen en blijven. Mensen zijn 24/7 bereikbaar. Zo zag ik toevallig gister dat de buurman een foto op zijn Facebook had geplaatst van een pas gemaaid gazonnetje. Hij baalde er alleen van dat zijn stoepje nog zo’n vieze aanslag had! Mijn stoepje had ik afgelopen weekend weer helemaal schoon gespoten, maar die grassprietjes op mijn grasveldje beginnen inmiddels steeds meer op de haardos van Tina Turner te lijken! Daar moet wat aan gedaan worden.

Ik heb contact gezocht met de buurman en volgend weekend mag hij mijn hoge druk spuit lenen en ik zijn grasmaaier! Zo kunnen we allebei genieten van een strakke tuin, zonder nieuwe kosten te maken voor nieuwe apparatuur.

948785195ad20ef2d574fb0be8b6fef7e4a4c99d

Dit is slechts een van de vele voorbeelden van “product sharing”. Mensen lenen materialen aan elkaar uit om er samen beter van te worden zonder onnodige kosten te maken.

Volgende stappen worden al gemaakt. Zo kunnen mensen zich samen inschrijving op een product om groepskorting te ontvangen. Een ander voorbeeld is dat mensen mede-eigenaar kunnen worden van een windmolen! Die dingen zijn namelijk hartstikke duur, en zo pak je er samen een voordeeltje groene stroom aan mee.

Ook in de landbouw sector zie je deze trend voorbij komen:

Wij hebben als groepje boeren allemaal een boerderijwinkel in onze streek, maar met een verschillend assortiment. Nu willen we in de regio producten onderling uitwisselen.”

Hiervoor bestaat nu een site met voorwaarden waaraan je moet voldoen, zodat je je kan aanmelden bij deze groep.

Musea spelen hier ook op in door stukjes schilderij te verkopen om de dure restauraties te vergoeden. Zo kan je bij het Amsterdam Museum de neus van Napoleon kopen. Samen eigenaar van een stukje cultuur!

 

Maar is dit wel wat mensen vanuit hun behoefte bevredigd? Mensen hebben altijd al de nijging gehad om trots te zijn op hun bezit, wat ze kunnen laten zien aan andere “kijk, ik heb een grotere BMW dan jij gekocht”, “De buurman heeft een nieuwe parasol gekocht, dan moet ik er ook een hebben”. Het begluren van de buren en willen hebben wat een ander heeft zit vaak in de aard van de mens. Als je een magazine door bladert word je dood gegooid met advertenties van spulletjes die jou schijnbaar gelukkig maken. Dit wekt de illusie dat het product sharing weinig toekomst heeft. Of zit er toch nog een sprankeltje hoop?

http://www.dagjeweg.nl/nieuwsredactie/16560/Koop%20de%20neus%20van%20Napoleon

http://www.landregels.nl/themas/verkoop/producten-uitwisselen-tussen-boerderijwinkels/

http://www.milieucentraal.nl/nieuwsbrief/consumenten/oktober-2012/word-mede-eigenaar-van-een-windmolen,

http://mashable.com/2011/10/01/apps-sharing-gifts-trips-products/

http://marketingdeviant.com/product-sharing-marketing-strategy/

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: