Home » Uncategorized » Consumenten letten meer dan ooit op de houding en het gedrag van bedrijven

Consumenten letten meer dan ooit op de houding en het gedrag van bedrijven

Als er iets belangrijks is voor een merk is het het vertrouwen bij de consument, en dat je als merk geloofwaardig en betrouwbaar bent. Dit wordt ook wel authenticiteit van een merk genoemd. Een trend wat sinds een een aantal jaar enorm aan het groeien is binnen marketing. In de marketing en pr en vooral in social media is authenticiteit essentieel. Persoonlijkheid is iets wat consumenten belangrijk vinden en naar verlangen bij merken. Door authenticiteit kunnen merken niet alleen in het brein maar ook ook in het hart van de consument komen. Want een persoonlijk merk is toch vaak waar mensen voor terugkomen.

Het blijkt zo te zijn dat consumenten helemaal niet verwachten dat merken perfect zijn. Daarentegen ‘houden’ consumenten juist van merken die eerlijk zijn over hun zwakke punten en die laten zien dat ze meelevend, bescheiden, flexibel, volwassen en humoristisch zijn. Merken met karakter.
De dominante online cultuur zorgt ervoor dat deze trend wordt aangejaagd. Alle recensies en beoordelingen die ongecensureerd online komen zorgt er voor dat eventuele zwaktes van bedrijven wel ontdekt en besproken worden. De consumenten letten meer dan ooit op de houding en het gedrag van bedrijven. Hierdoor zien steeds meer consumenten dat bedrijven die succes boeken tegelijkertijd ook redelijk, behulpzaam, grappig of gewoon ‘menselijk’ kunnen zijn. De saaie, traditionele en onpersoonlijke bedrijven worden dan steeds minder gewaardeerd door de consumenten. Hier speelt transparantie een belangrijke rol in. Met de online wereld van deze tijd kunnen consumenten alles over je producten, diensten of activiteiten uitzoeken, hierdoor heb je als bedrijf eigenlijk geen andere keuze dan volledig open te zijn, ook over je minpunten.
Met deze online wereld, en vooral social media, blijven dingen niet onopgemerkt en wordt het snel openbaar. Maar een negatieve reactie kun je ook een juiste manier aanpakken en uiteindelijk in je voordeel laten werken. Ook neemt de geloofwaardigheid van positieve reviews toe als er ook af en toe een negatieve review bij staat.

De megatrend waar we over spreken is dus authenticiteit, iets wat al eeuwenlang een belangrijk element is voor bedrijven en merken. De meso trend die hier uit volgt is de behoefte aan ‘menselijke’ bedrijven en zo veel mogelijk transparantie. Hier zijn verschillende microtrends uit ontstaan die allemaal al uit zichzelf laten zien en bewijzen dat zij niets te verbergen hebben.
Een voorbeeld van zo’n microtrend is het live kunnen bekijken van het bereiden van jouw eten, je ziet het al in verschillende restaurants die een open keuken hebben waar je de kok zijn werk ziet doen. Klanten van een Japans restaurant die een bestelling doen, kunnen via hun webcam de bereiding in de keuken live bekijken. Ook de McDonald’s laat zien dat ze niets te verbergen hebben, zij vermelden sinds september 2012 in de VS de hoeveelheid calorieën op de menuborden.
Deze microtrend staat denk ik nog in de kinderschoenen en kan het komende jaar nog veel groter worden. Toch vraag ik me af hoe veel groter dit wordt, hoe open en bloot zullen bedrijven zich stellen?

Viviënne Pickkers

BRONNEN
1 http://www.dutchcowboys.nl/marketing/24631
2
http://www.trendwatching.com/nl/trends/flawsome/
3
http://www.frankwatching.com/archive/2013/02/28/activieer-de-gunfactor-van-je-organisatie-met-social-media-je-dna-als-usp/
4
http://trendwatching.com/nl/trends/10trends2013/?fullfrontal

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: