Home » Uncategorized » Gezondheidsbewustzijn

Gezondheidsbewustzijn

Gezondheid is voor heel veel mensen de belangrijkste voorwaarde om van het leven te kunnen genieten. Iedereen wilt gezond zijn, maar we zijn snel geneigd om dit als iets vanzelfsprekend te ervaren. Wanneer je gezond bent sta je hier vaak niet bij stil. Gezondheidsbewustzijn is nu al meerdere jaren een groeiende trend, het besef dat een goede gezondheid geen gegeven is maar iets wat onderhouden moet worden speelt hier een rol in. De kennis over gezondheid is bij de consument gegroeid en de consument volgt zijn gezondheidstoestand beter.

Dit bewustzijn zie je terug in de behoefte om gezond te eten, sinds een jaar zijn de volkstuintjes weer in opkomst. Consumenten willen vers en gezond eten dus gaan zelf verantwoord groente en kruiden kweken. Op deze manier weet de consument dat het gezond is en heeft men zelf de touwtjes in handen. Het verlangen om zelf de touwtjes in handen te hebben, de doe-het-zelf trend, is erg groot. Zo zijn er inmiddels talloze applicaties en apparaten die zich richten op de consument die actief bezig is met zijn/haar gezondheid. Zo zijn er apps waar je je hartslag mee kan meten, een app waarmee je vreemde schoonheidsvlekken op je huid kunt scannen, een app om malaria mee te diagnosticeren en nog veel meer. Onderzoeksbureau Technavio voorspelt dat er in 2014 in de markt van mobiele gezondheidsapplicaties wereldwijd zo’n $4,1 miljard zal omgaan. Dit was in 2010 nog $1,7 miljard. Het is dus duidelijk dat men behoefte heeft om zijn/haar eigen gezondheidstoestand goed in de gaten te houden.

Het bewust zijn van je gezondheid is een mesotrend, het is een aantal jaar geleden ontstaan, je ziet het nu erg veel en zal naar mijn idee zeker nog een aantal jaar doorgaan. Het is dat ook geen hype, rage of mode. Er is namelijk sprake van een op hol geslagen mensenmassa, geen tijdelijke schaarste en het is ook niet iets nieuws van het bestaande. Het is een trend die komt uit de behoefte om zijn of haar gezondheidstoestand in de gaten te houden, dus een mesotrend. De megatrend die er boven ligt is dus gezondheid en er zijn verschillende voorbeelden van microtrends die ik hierboven heb beschreven.

Hoe ver denk jij dat deze applicaties zich zullen ontwikkelen? Wat zal er nog bij komen als je nu al met je eigen bloed kunt testen of je malaria hebt?

Viviënne Pickkers

Bronnen
http://www.starteensgezond.nl/voeding/wat_is_gezond_zijn.php
http://www.stibened.nl/weblog/2012/1/17/trend-van-2012-meet-je-eigen-gezondheid
http://trendwatching.com/nl/trends/12trends2012/?diyhealth 

4 reacties

  1. krisandrog schreef:

    Ik denk dat er nog veel meer bij gaat komen qua applicaties voor de gezondheid. De gezondheid wordt inderdaad steeds belangrijker en men doet er tegenwoordig alles aan om gemakkelijk gezond te kunnen blijven. Hier spelen de bedrijven die applicaties maken natuurlijk op in en komen met steeds nieuwere applicaties door de snelle ontwikkeling van de technologie. Ik denk dat er veel gaat gebeuren met het checken van bloed met een applicatie. Het bloed is uiteraard een belangrijk onderdeel van je gezondheid en als je de malaria al kan detecteren met je telefoon door een druppeltje bloed te geven, dan lijkt het me sterk dat daar niet meer mee gedaan gaat worden. Je kan veel ziektes vaan ontdekken door middel van een bloedtest, maar dit duurt meestal wel een paar dagen tot een week. Als dit in de toekomst kan met alleen maar even een scan met de applicatie, waar bijvoorbeeld een database van ziektes in zit en kan detecteren of je een ziekte hebt, dan is dit natuurlijk een hele grote doorbraak. Het scheelt heel veel tijd, en natuurlijk ook erg veel geld. Ik denk dat deze applicatie wel kan worden gemaakt, als er naar de techniek gekeken wordt van de malaria app.

  2. Joakim Smits schreef:

    Ik denk niet dat mensen hun gezondheid willen overlaten aan een applicatie. De komende jaren in ieder geval niet. Zelf vind ik het nogal onbetrouwbaar, van de apps die er nu al zijn. Ik heb wel eens mijn harstslag gemeten met een app, door mijn vinger op de camera te leggen. Ik kan eigenlijk nog steeds niet geloven dat dit werkte en heb er dus mijn vraagtekens bij. En als ik dan mijn gezondheid hier van maf moet laten hangen?

    De komende jaren zullen we vooral nog naar de huisarts of het ziekenhuis gaan. Dat is betrouwbaar, ook al duurt het net wat langer. Gezondheid is een megatrend, maar daaronder kunnen we ook de mesotrend ‘behoefte aan betrouwbaarheid en autoriteit’ hangen denk ik. Dat is niet nieuw en hebben de mensen altijd al wel gehad.

    Natuurlijk zullen er in de toekomst steeds meer apps op de markt komen en komt het vanzelf in een stroomversnelling terecht. Maar bij de huisarts of een goed onderzoek, krijg ik toch echt de ‘beste’ en meest betrouwbare uitslag. Mijn gezondheid wil ik niet graag laten testen door applicaties, hoe mooi en snel het ook kan gaan. Hooguit een testje, om te kijken wat die zegt. Maar verder ook niet. Voorlopig..

  3. hiskemidavaine schreef:

    Ik denk dat apps om te testen of je daadwerkelijk iets mankeert niet echt een lang leven zullen hebben. De betrouwbaarheid van zo’n app is niet heel erg groot, de deskundigheid van een arts is een stuk groter! Als we allemaal dokter kunnen spelen, gaat de kwaliteit van zorg erg achteruit. En geven deze apps wel betrouwbare info, of hebben farmaceutische bedrijven hier ook belangen bij en is de informatie niet zo objectief meer?

    Wat ik wel goede apps vind, zijn gezondheid apps die tips geven over voeding, of waar je calorieën kan bijhouden en kan bijhouden wat je op een dag allemaal naar binnen werkt. Dit maakt je bewuster van je lichaam en je eigen houding hierbij, en zorgt er voor dat je beter oplet wat je in je mond stopt.

  4. jasperwelsing schreef:

    Het lijkt me sterk dat we straks alleen nog maar onze telefoon zullen raadplegen als we ons niet goed voelen. Dat de huisarts een beetje de hele dag achterover kan zitten, omdat al zijn patienten de apps die voorhanden zijn raadplegen.

    Zelf zou ik nooit een zo’n app willen gebruiken, omdat zo’n app nooit mijn (medische) situatie in de juiste context kan plaatsen. Tenzij de apps ook toegang hebben tot mijn dossier, maar gezien het felle debat dat op dit moment gevoerd wordt met betrekking tot het electronisch patienten dossier, denk ik dat die ontwikkeling heel, heel traag zijn.

    Ik denk overigens niet dat het onmogelijk is, maar ik zie meer nadelen dan voordelen en niemand zal mij kunnen verplichten om er gebruik van te maken, dus zal ik dan ook gewoon naar de huisarts gaan. Gelukkig voor mij hoef ik daar bijna nooit naar toe, dus dat het misschien iets meer tijd kost is wat dat betreft ook niet echt een issue.

Geef een reactie

