Home » Uncategorized » Geld besparen? Sharification!

Geld besparen? Sharification!

Delen en ruilen is het nieuwe bezitten onder de jongeren. Waarom veel geld uitgeven aan een nieuw product als je het ook kunt lenen of ruilen? Sharificiation is een opkomende trend waarbij het gaat om het lenen of ruilen van producten.

Tegenwoordig is het niet meer belangrijk dat iets je eigen bezit is. Vaak zijn er dingen die je graag zou willen hebben, maar je hebt er het geld niet voor over. Dan zijn er nu allerlei oplossingen om toch te krijgen wat je wilt. Dit was al langere tijd het geval met muziek. Bijna niemand gaat meer naar de winkel voor een cd, maar er wordt muziek geluisterd en gedeeld via YouTube of Spotify.

Het delen van producten onder jongeren wordt ook wel sharification genoemd[1]. Sharification is een trend op mesoniveau. Er is een behoefte ontstaan om je spullen op een andere, goedkopere manier te krijgen in plaats van alles nieuw kopen. Om deze behoefte te vervullen zijn er verschillende trends op microniveau te vinden die ervoor zorgen dat producten makkelijk gedeeld en geruild kunnen worden.

Peerby.nl[2]
Via Peerby kun je zoeken naar iets dat je wilt lenen of huren. Via de app of website plaats je een oproep. Peerby gaat vervolgens bij jou in de buurt kijken of er iemand is die dit aanbiedt. Als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, maar je hebt geen tas waar al je spullen in passen, ga je dan meteen een nieuwe backpack kopen? Er is vast iemand in de buurt die wel een backpack heeft, en die tijdens jouw vakantie anders toch alleen maar op zolder ligt. Via Peerby wordt je in contact gebracht met je buren en via een chat kun je afspraken maken. Dat scheelt je toch weer een heleboel euro’s.

Peerby – hoe werkt het? from Peerby on Vimeo.

Swap-o-Matic[3]
De Swap-o-Matic is een automaat die ervoor zorgt dat het beschikbaar stellen en ruilen van producten makkelijk wordt[4]. Je kunt dingen die je niet meer gebruikt inleveren, hiervoor ontvang je credits. Met deze credits kun je weer iets anders meenemen.

swap_horizontal_615x400_200dpi

Dit zijn twee voorbeelden die inspelen op sharification, maar er zijn er nog veel meer, en dat zullen er vast en zeker ook nog meer worden. Ik denk dat er verschillende maxitrends zijn te noemen die zorgen voor de sharification trend. Een daarvan is toch de economische crisis. Mensen hebben minder te besteden, maar willen er qua kleding of andere producten niet op achteruit gaan. Hierdoor gaan mensen opzoek naar een andere manier om aan hun spullen te komen. Daarnaast heeft het denk ik ook te maken met een bewustere manier van leven, duurzaamheid. Mensen zijn steeds bewuster bezig met het milieu, en daarbij helpt recyclen. Gooi dingen die je niet meer gebruikt dus niet zomaar weg, want misschien kun je iemand anders er nog blij mee maken.

Ik denk dat sharification nog aan het begin van zijn levenscyclus zit. Je ziet dat er steeds meer diensten komen die helpen bij het delen, maar dat zullen er zeker nog meer worden. Daarnaast zijn er nog veel mensen die bijvoorbeeld Peerby niet kennen. Nu wordt er vooral gebruik gemaakt van bijvoorbeeld Marktplaats, maar daar gaat het meer om het kopen van tweedehands producten. Je koopt geen nieuwe producten, maar toch koop je het wel nog steeds. Terwijl het bij sharification juist gaat om het lenen/huren of ruilen van producten. Wat denk jij? Is sharification straks bij iedereen een bekend begrip? Of blijft het een kleine groep die er gebruik van maakt?

Bronnen
[1] http://blog.youngworks.nl/youngworks/top-10-jongerentrends-voor-2013
[2] http://www.peerby.nl
[3] http://www.swap-o-matic.com/
[4] http://www.extendlimits.nl/nieuws/artikel/swap-o-matic_hergebruik_bespaar_meer_dan_geld

Yfke van Kruijsbergen
1581879

5 reacties

  1. Tom Jansen schreef:

    Persoonlijk hecht ik nog altijd veel waarde aan het bezitten van spullen en apparaten. Ik heb dan ook nog de mogelijkheid om dit ook daadwerkelijk in stand te houden, maar moet soms ook keuzes maken. Dit houdt wel eens in dat ik sommige dingen bewust niet koop en andere juist weer wel. Het idee van delen vind ik een tof initiatief, maar lijkt mij ook wel problemen te veroorzaken. Hoe vaak heb je wel niet dat je spullen uitleent en deze in een wat minder fitte staat retour krijgt. Dat maakt mij nog huiverig om zo’n initiatief te volgen.

    Echter dat het een trend (aan het worden) is, is ook mijn mening. Een aantal jaar geleden kwam ik het platform ‘Spullen delen’ tegen tijdens een uitzending van De Wereld Draait Door. Toentertijd stond het nog in de kinderschoenen, maar als ik nu kijk zie ik al aardig wat deelnemers. Ook bedrijven als Boels hebben slim ingespeeld door een groot assortiment aan apparaten voor verhuur aan te bieden, dus ik denk ook dat deze trend zich verder zal ontwikkelen. Een beetje aandacht voor deze trend zou het verschil al kunnen betekenen.

    Tom Jansen
    1583056

    http://www.spullendelen.nl

  2. rutgerwink schreef:

    Voordat ik mijn telefoon koop of een nieuwe laptop aanschaf of een nieuwe tas koop doe ik altijd weken onderzoek. Mijn gehele collectie aan hardware en gear is een zorgvuldig proces geweest van onderzoek en prijsvergelijking. Soms koop ik wel eens iets impulsief om eigenlijk daarna meestal teleurgesteld te zijn over het product. Zoals bij mijn eerste mobiel die ik me liet aansmeren door een telefoonverkoper. Dus voor mij zal het nooit werken om een afdanktertje van een ander te gebruiken. Ik zou me ergeren aan het product en uiteindelijk alleen maar gefrusteerd worden. Daarnaast zou ik op het moment dat ik verlegen zit om een tas een tas gaan kopen zodat ik niet verlegen hoef te zitten om een tas. Als me dat overkomt probeer ik in de toekomst deze situatie te voorkomen. Zo kocht ik na de laatste schaatsperiode schaatsen, de vorst was alweer voorbij maar als hij weer komt ben ik erbij!

    Toch zijn er mensen die niet zo moeilijk doen over hun spullen als ik kan doen. Dus ja voor een groot aantal mensen zal het een perfecte uitkomst zijn. Een share-o-matic kan een groot aantal drempels wegnemen om hieraan deel te nemen. En het is natuurlijk een zelfonderhoudend concept. Dus misschien gaan we meer zien van dit soort concepten. Maar voorlopig zoek ik voor de goedkoopste prijs nog gewoon even op marktplaats.nl

    Rutger Wink
    1585514

  3. Kelly Ariesen schreef:

    Sharification, een trend wat volgens mij ook nog in de beginfase zit. In het tweede jaar kregen we het vak “magazine”, voor dit vak ging ik op zoek naar goedkope producten. Zo kwam ik uit bij de kledingruilbeurs in Utrecht.

    Samen met een klasgenoot ging ik hier kijken en we verbaasde ons hoeveel jongeren hier aanwezig waren! Je moest €15 euro betalen en minstens 5 kledingstukken meenemen. Allereerst mocht je tussen de kleding snuffelen en daarna begon de veiling. Je mocht voor maximaal 10 kledingstukken mee veilen. De meeste gingen met zo’n 5 nieuwe kledingstukken naar huis, ze waren €15 en 5 oude kledingstukken armer maar waren onwijs blij met hun nieuwe kleding. Ik verbaasde me over de opkomst en vond het toch eigenlijk wel een heel erg leuk idee.

    Ik denk dus wel dat sharification steeds meer een trend gaat worden. We zijn nou eenmaal koopjesjagers en daar schamen we ons niet meer voor. Hoe minder we uitbesteden, hoe beter!

    Kelly Ariesen

  4. viviennepickkers schreef:

    Zelf ben ik iemand die veel waarde hecht aan mijn eigen spullen en ben ik ook niet iemand die zomaar dingen uitleent. Je weet nooit of het heel terug komt, en aan wat voor mensen je het meegeeft. Ik weet dan ook niet of deze trend bij aan zal slaan, maar wie weet.
    Maar in het algemeen denk ik dat het een trend is die nog wel groter kan worden. Er zijn genoeg mensen die hier minder of helemaal geen moeite mee hebben. Zoals je zegt speelt de economische crisis hier een grote rol in, men hoeft niet gelijk dingen aan te schaffen maar kan het eenvoudig lenen van iemand in de buurt.
    Je ziet het ook veel gebeuren onder studenten, onder andere de kledingruil waar hierboven ook over wordt gesproken. Ik heb aantal vriendengroepen die zelf een kledingruil organiseren waar iedereen wat kledingstukken mee naar toe neemt die hij niet meer past of wat bijvoorbeeld een miskoop is geweest. Vaak zitten er altijd wel dingen tussen waar je andere mensen blij mee kunt maken, en het is helemaal gratis.
    Dus zoals ik al zei denk ik zeker dat sharification nog aan zal gaan slaan en in verschillende concepten tot uiting zal komen. Ik ben benieuwd!

    Viviënne Pickkers
    1580900

Geef een reactie

