Home » Uncategorized » Hip tweedehands

Hip tweedehands

Driekwart van de kleding uit mijn kast was een impulsieve aankoop. De helft van de kleding uit mijn kast heb ik zelfs nooit of nauwelijks aan. Dat is ontzettend zonde. In Nederland wordt jaarlijks 180 miljoen kilo kleding weggegooid. 70 Miljoen kilo daarvan wordt gerecycled.

Een microtrend die hier uit voort is gekomen is het ruilen van kleding. Vriendinnen die avonden organiseren om kleding onderling te ruilen of grote georganiseerde evenementen. Zo is er eerder dit jaar tijdens de Amsterdam International Fashion Week een kledingruil georganiseerd in het FOAM. Als toegang moest iedereen drie kledingstukken inleveren en iedereen kon met één volledige, gratis, outfit naar huis gaan.

Op mesoniveau hebben we het over milieubewustzijn. 65 Procent van de Nederlanders vindt zichzelf milieubewust. 70 procent hiervan doet aan het hergebruiken van producten zoals kleding.

De megatrend is duurzaamheid. Duurzaamheid is een trend die we al jaren horen en in diverse microtrends terug zien. We raken ons er steeds meer bewust van dat onze consumptie van de aarde komt en dat we iets terug moeten geven en zuiniger moeten zijn in de consumptie. Consumenten hebben de behoefte om duurzamer te kunnen consumeren en daardoor wordt er steeds meer duurzaam geproduceerd.

Een verwachtte trend is het inleveren van kleding. Momenteel kan dit slechts bij enkele winkels maar modeketen H&M heeft bekend gemaakt het inleveren van kleding mogelijk te maken vanaf 2013. In ruil voor de gebruikte kleding ontvangt de klant een tegoedbon die goed is voor 15% korting op een artikel naar keuze. [2]

Hoe duurzaam ben jij bezig? Houd je het bij af en toe een scharrelkipfilet of draag je ook tweedehandskleding?

Feyona van Middelaar
1583303
22-02-13

Bronnen
[1] http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.html?id=81289
[2] http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/48500/oude-kleding-wordt-geld-waard-bij-hm/

8 reacties

  1. Laura Kalberg schreef:

    Zelf heb ik, als ik er zo over na denk, nog best wel wat tweedehands spullen. Ik zoek vaak op marktplaats naar spulletjes die ik zo goedkoop kan krijgen. Ook was ik een keer opzoek naar een kastje en kwam ik die toevallig op straat tegen omdat iemand hem weg wilde doen. Die mocht ik toen gratis meenemen en heb ik opgeknapt. Ook op gebied van kleding krijg ik vaak kleding van vriendinnen, zussen van vrienden en zelfs moeders die hun oude spullen weg doen. Ik vind het altijd leuk om daar tussen te kijken want het is gratis en dan krijg je iets wat je anders niet had gekocht. Toch wel leuk! 
Naar een tweedehands kleding winkel zou ik niet zo snel gaan. Je weet dan niet wie het gedragen heeft, dat vind ik toch wel anders. 
Ik denk dat het een trend gaat worden, het inleveren van kleding en zo met korting kunnen shoppen, of het ruilen van kleding. Vooral nu we in een crisis zitten en kleding toch best duur is. Ik had laatst gelezen dat kringloop winkels ook last hebben van de crisis omdat mensen hun spullen liever niet gratis weg doen. Mensen ruilen liever of willen er toch nog wat geld voor. Dus eigenlijk is de trend al in zijn beginfase.

    Laura Kalberg
    1594176

  2. Jorinde Boon schreef:

    Ik heb (bijna) geen tweedehands spullen en koop al mijn kleding nieuw. Daarin ben ik dus misschien niet zo milieu bewust, maar ik gooi nooit zomaar dingen weg. Als ik mijn kleding kast ga uitzoeken, dan breng ik alle kleding die ik niet meer hoef naar een humana kleding bak, en ook glas en oud-papier gooi ik netjes apart weg.
    In grote steden zoals Amsterdam is het juist hip om in second-hand kleding te lopen, dit zie je vooral veel bij mensen met een creatieve opleiding of beroep. Zij gaan hippe tweedehands kleding winkels af en betalen vaak meer dan de oorspronkelijke prijs voor hun kleding. Het gaat hier denk ik niet zozeer om duurzaamheid, maar meer om er goed, uniek en creatief bij te lopen.
    Bij kleinere steden of minder hippe tweedehands winkels kan je wel goedkoop kleding halen, maar dit scheelt volgens mij qua prijs niet veel met bijvoorbeeld de Primark.

  3. hiskemidavaine schreef:

    Ook ik heb nauwelijks tweedehands spullen, met uitzondering van oude fotocamera’s en tweedehands boeken die ik via Bol.com gekocht heb. Kleding die ik niet meer gebruik breng ik ook altijd naar de speciale kledingbakken, zodat het niet zomaar bij het grof vuil belandt, maar dat iemand er misschien nog plezier van heeft. Ik vind het een goed initiatief van H&M dat ze kleding willen gaan inzamelen, dit zal veel mensen over de streep halen, zeker als er geld tegenover staat. Want iedereen wil wel iets goeds doen, maar geld is voor veel mensen ook erg belangrijk. Als duurzame spullen goedkoper zouden worden, zouden waarschijnlijk ook veel meer mensen deze goederen kopen. Maar het risico hierbij is natuurlijk dat het dan weer algemeen goed wordt en dan is het ook niet zo duurzaam meer. Duurzaamheid is ook een term die vaak misbruikt wordt. Veel commerciële artikelen claimen dat ze duurzaam zijn, maar zijn dit vaak niet. Dushet is goed om ‘echte’ duurzame artikelen en campagnes te steunen, zodat de generaties na ons ook nog kunnen leven op deze aarde.

  4. mereldiepstraten schreef:

    Zelf draag ik geen tweede handskleding, maar gooi mijn kleding ook niet zomaar weg. Dit wordt door mijn moeder altijd naar RUIL- INN gebracht, de grootste tweedehands winkel van Flevoland, van en voor particulieren. De kleren kunnen daar dan verkocht worden en 40% van de opbrengst is dan voor ons. Als alle kleding die je gebracht hebt niet verkocht wordt kun je dat weer komen ophalen of je kunt dit aan een goed doel schenken. Wij kiezen er dan altijd voor om het aan een goed doel te schenken. Zo heeft iemand anders er ook nog plezier van! Zelf vind ik het wel leuk om soms naar een kringloopwinkel te gaan en daar te kijken naar oude kastjes of andere interieur spulletjes en die dan weer te verven en op te knappen tot een leuk nieuw kastje. Maar tweede handskleding zal ik nooit zo snel kopen. Dan ga ik liever naar de Primark of een ander goedkoop winkeltje om iets te kopen.

    26 februari 2013

    Merel Diepstraten

    1585536

  5. feyonavanmiddelaar schreef:

    Een initiatief als de RUIL-INN kende ik nog niet. Goed initiatief. Zeker omdat het mensen zelf nog iets kan opleveren zonder er moeite voor te doen, of dat zij er voor kunnen kiezen dat bedrag aan een goed doel te doneren. Iets wat we overigens ook weer als een trend kunnen zien: geld doneren. Als je een (boven)modaal huishouden hebt wordt je tegenwoordig scheef aangekeken als je géén geld doneert. Als BN’er hoor je er niet meer bij als je geen ambassadeur bent van een goed doel. Goed.. ik dwaal af. Vandaag de dag zijn mensen steeds socialer en dit kunnen we zeker als trend zien. Mensen willen graag iets bijdragen aan de samenleving, in welke zin dan ook. Als dit hen ook nog eens iets oplevert is het helemaal mooi meegenomen – we blijven ten slotte Nederlanders.

  6. TessVulto schreef:

    “Een zwart kastje”… en tot mijn grootste schrik kom ik niet verder dan dit. Het enige dat ik 2de hands heb is “een zwart kastje“ van de kringloop. Die ik nieuw leven heb ingeblazen en waar ik lekker mijn ‘creatieve brein’ op los heb gelaten. Naast dit kastje zijn al mijn sullen spiksplinternieuw. Dit heeft alles te maken met mijn drukke bestaan. Feit blijft wel dat ik van vintage HOU. Maar tegelijkertijd ben ik ook een beetje lui en heb ik geen zin om eindeloos opzoek te gaan naar 2de hands producten.

    Dit wil niet zeggen dat ik niet duurzaam ben. Kijk in mijn koelkast en je zult zeker 10 biologische producten aantreffen. Ook gaan mijn ‘oude’ en soms nog SPIKSLITERNIEUWE kleren door voor recycling. Second Sas aan de Oude gracht a/d Werf (reclame reclame reclame) verkoopt 2de hands merkkleding. Bij elk verkocht kledingstuk krijg je een percentage van het opgebrachte bedrag. Duurzaam bezig zijn en geld verdienen in 1! Beter kan niet lijkt me!

    Voor de toekomst hoop ik dat er vanuit de overheid een rem komt op het produceren van spullen. Op die manier zijn we noodgedwongen om te recyclen/ruilen en delen. Er is een overvloed aan spullen in onze maatschappij. Juist dit zal mensen bewuster maken, inclusief MIJZELF!
    Of is dit een te groot streven?

    Tess Vulto
    1576680
    28 februari 2013

  7. viviennepickkers schreef:

    Zelf ben ik gek op kringloopwinkeltjes, maar dan kijk ik vooral interieur spullen. Ik heb dan ook een aantal tweedehands houten stoeltjes en kandelaren in mijn kamer staan die met een laagje nieuwe verf er weer heel leuk uit zien. Maar tweedehands kleding heb ik helemaal niet in mijn kast liggen, misschien een paar dingen van vriendinnen gekregen maar daar houdt het dan ook mee op.
    Oude kleding gooi ik ook zeker niet zomaar weg, soms ga ik met een aantal dingen naar een tweedehands winkel of ik gooi het in een humana kleding bak. Het initiatief van de H&M vind ik erg goed, meer mensen zullen kleding gaan doneren als zij er weer korting mee krijgen.
    Het doneren van kleding is naar mijn idee ook een makkelijke manier van het steunen van een goed doel. Iets wat veel mensen erg fijn vinden, zonder te veel moeite toch het idee hebben dat je mensen helpt. De Postcodeloterij is daar ook een voorbeeld van, met het kopen van loten steun je tegelijkertijd ook nog goede doelen: ‘U een kans, zij een kans’.
    Daarom denk ik dat een initiatief als van de H&M zal werken en veel mensen aan zal spreken. Hopelijk blijven er zulke initiatieven komen.

    Viviënne Pickkers
    1580900

  8. […] zo leuk en was ik bijna zo veer eentje te kopen. Maar toen ging ik met een vriendin naar een second hand shop. Hier hebben zij meestal alle van de oude hemden die vroeger heel erg modern waren: veel […]

Geef een reactie

