Home » Uncategorized » De balans tussen online & offline

De balans tussen online & offline

featured_offline_online_networking

Twintig jaar gelden bestond de online wereld nog niet en had niemand van de term offline gehoord. Inmiddels besteden we steeds meer van onze tijd online. De invloed die ons online gedrag heeft op ons offline leven wordt met de dag groter. Weten we nog wel de balans te vinden tussen online & offline?

De technologische megatrend vinden we in alles terug, ook het sociale leven. We hebben honderden vrienden op Facebook en Twitter maar in ons hart is maar ruimte voor een aantal echte vrienden (1). Wat we zien is dat steeds meer mensen vinden dat ze (te)veel tijd aan internet besteden en (in)direct op zoek zijn naar een balans tussen offline en online (1,2).

Ook bedrijven zoeken naar balans. Uit onderzoek bij TNS NIPO blijkt dat bedrijven, die zowel online als offline opereren, moeite hebben om de kwaliteit van de dienstverlening op elkaar af te stemmen. Nu is Bol vorig jaar gekocht door Ahold en heeft de e-tailer afhaalpunten in de AH geopend (1). Dit vanuit de gangbare opvatting dat de combinatie online en offline het allersterkst is. Het geeft aan dat ook Bol.com de balans aan het opzoeken is tussen on- en offline (1,2). En dit is merkwaardig voor een online webshop.

Een andere ontwikkeling is dat werk en privé steeds meer door elkaar heen lopen. Deze vermenging is al langer aan de gang, maar door (mobiel) internet versnelt dit proces nog meer. Ik heb het niet over het “nieuwe werken” maar over het feit dat we op ons werk snel even een sms of What’s app lezen, Facebook nalopen of geldzaken checken. Al snel na de introductie van Blackberry werd duidelijk dat de werknemer ook privé doorging met het lezen van mails. Hier is de meso-trend van “het nieuwe werken” ontstaan. (1,2)

Wat we dus merken is dat de technologie en het internet ons steeds meer in bedwang hebben (2). De tijd dat internet nieuw was, is voorbij. Internet wordt steeds gewoner, groter en alledaagser en daarmee krijgt het dezelfde eigenschappen als het offline leven. Online is een volwassen medium en tijdsbesteding geworden. Het is duidelijk dat het komende jaren ons nog meer zal verrijken en bezighouden maar zullen we de waarde van het “offline” leven nog wel inzien? Weten we de balans te vinden tussen on- en offline of verliezen we ons in de technologische ontwikkelingen?

(1) http://www.frankwatching.com/archive/2013/01/14/vinden-we-in-2013-de-balans-tussen-online-offline/
(2) http://www.juniordhaese.be/site/technology/bewust-met-technologie-omgaan/

5 reacties

  1. TessVulto schreef:

    De waarden van het ‘offline’ leven zullen we zeker blijven inzien. Als we dat niet meer doen zal er geen enkel sociaal contact plaatsvinden en zal alles in elkaar storten, neem bijvoorbeeld de horeca en feestdagen. Naar mijn idee is er ook een tegentrend aan het ontstaan: offline leven. Je ziet en hoort steeds vaker om je heen dat mensen bewust niet meer mee doen aan Social Media.

    De media speelt ook al in op deze tegentrend. Het leek RTL een goed idee om in 2013 eens goed te detoxen van Social Media. 40 dagen zonder Social Media en kijken of dat gaat lukken? [1]
    Ook is er een website gelanceerd, IkBenOffline.nl. Deze website heeft een spel bedacht: IkBenOffline.nl Ganzenbord, waar je geconfronteerd wordt met allerlei situaties die je aan het denken zetten over je eigen Social Media gebruik. Het doel van het spel is om je bewust te maken van de manier waarop je met Social Media omgaat. [2]

    Dat we ons gaan verliezen in technologische ontwikkelingen denk ik niet. Wel denk ik dat de invloed ervan steeds groter gaat worden. Afgelopen zaterdag is mijn Iphone gestolen en ik had niet gedacht dat dat zoveel teweeg zou brengen bij mij. Letterlijk afkicken van mijn Smartphone en onrustig wakker worden, omdat ik mijn Facebook niet direct kon checken.
    Wel merk ik dat een dagje zonder Smartphone meer rust in mijn hoofd geeft. Ik kan mijn focus beter houden bij de zaken om mij heen. Wie weet is 40 dagen zonder Social Media niet eens zo’n slecht idee, want misschien ben JIJ onbewust ook wel verslaafd?

    [1] http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/nieuws/2012/w52/nederlanders-twitteren-zich-een-ongeluk.xml
    [2] http://www.ikbenoffline.org/

    Tess Vulto
    1576680
    25 februari 2013

    • ruudvdveer schreef:

      Erg goede aanvulling op het artikel!

      Leuke voorbeelden ook over andere organisaties die de balans aan het zoeken zijn. Het feit dat mensen bewust minder op social media gaan zitten zegt denk ik al genoeg. Dit gebeurt o.a. juist in de horeca. “Jongens… en nu allemaal de telefoon op tafel of uit!” Het heeft nu al een punt bereikt dat het ook te ver kan gaan. Persoonlijk vind ik het alleen maar beter als we allemaal even loskomen uit die digitale wereld en onze ogen openen naar de buiten wereld, daarmee spreek ik ook voor mezelf. De drang om je telefoon te pakken is zo groot geworden dat is onvoorstelbaar.

      Wie weet is de social media trend sneller voorbei dan we denken en laten we onze telefoon ook eens een keertje thuis liggen, je weet het niet.

  2. rutgerwink schreef:

    Toen de wereld alleen nog maar offline plaatsvond kende we het woord offline nog niet eens. Door de opkomst van de online wereld is er automatisch een tegentrend geboren, de offline beleving. De komst van social media bracht een golf van online beleving. We delen onze offline wereld online en kijken online hoe het feest offline was. Afgelopen jaren is dus de offline wereld naar de online wereld verschuift. Nu komen er steeds meer technieken op de markt die iets interessants teweeg kunnen gaan brengen. Komende jaren voorzie ik een verschuiving van de online wereld naar de offline wereld. Neem bijvoorbeeld google glasses of het gehele concept van augmented reality.

    Dus die waarden zullen komende jaren een aantal keer links en rechts gaan. Afhankelijk van de technologische ontwikkeling maar ook wat de publieke opinie hierover is.

    Rutger Wink
    1585514

  3. Kelly Ariesen schreef:

    Ik denk dat ook dat we op zoek zijn naar de balans tussen offline en online. Omdat we altijd online zijn, zijn we ook veel drukker. Op je werk heb je vaak een eigen e-mailadres die vervolgens ook op de smartphone geïnstalleerd wordt. Omdat je online altijd bereikbaar bent (tenzij je smartphone wordt gestolen..) blijf je ook maar werken. Zo is het bedrijf Volkswagen hier ook bewust van, zij hebben een systeem ontwikkeld waardoor werknemers na het verlaten van het bedrijf niet meer op zijn/haar werkmail kunnen.

    Zelf denk ik niet alleen dat we de balans tussen online en offline kwijt zijn, maar de balans in alles. We willen zoveel mogelijk industrie maar gaan ons nu zorgen maken over het milieu. Zo zijn we elke dag bezig met het opzoeken naar de balans in ons leven.

    Ik verwacht dat we in het heden nog wel de waarden van het “offline” leven in gaan zien, sterker nog, ik denk dat we er meer waarden aan hechten dan dat we nu op dit moment doen.

    Kelly Ariesen

    • ruudvdveer schreef:

      Ik denk ook zeker dat het “offline” weer meer gewaardeerd wordt. Je ziet iedereen elkaar al wijzen op het feit dat iemand ongezellig met zijn telefoon zit te spelen. De smartphones zijn wat dat betreft ook nog steeds vrij nieuw. Over een tijdje is het dood normaal en heeft 100% van de mensen zo’n ding. Het enthousiasme neemt af, en we gaan weer massaal met elkaar praten in de trein. Let maar op!

Geef een reactie

