Home » Uncategorized » Samensmelting apparaten

Samensmelting apparaten

De laatste jaren gaat het erg snel met de technologie. Vroeger had je een harddisk van maximaal een paar gigabyte terwijl je het nu in de vorm van een usb-stick zo in je broekzak kunt stoppen. We kunnen niet meer zonder deze technologie, zonder zijn we niks meer. Zoals wikipedia zegt: ‘Algemeen aan het idee van technologie en de verschillende visies op die term is dat technologie iets te maken heeft met het produceren van nieuwe, vernuftige, innovatieve dingen’. We groeien met technologie op. Laatst had ik een kindje van 3 op mijn schoot, ze was opgegroeid met de iPad. Daar speelde ze af en toe een spelletje op, ze was helemaal gek op dit technologische verschijnsel. Ik was met haar in een tijdschrift aan het kijken, gewoon plaatjes kijken. Wat toen gebeurde, was wel heel typisch om te zien: haar vingertje ging richting het plaatje en vervolgens maakt ze een ‘swipe’-beweging over het plaatje heen. Wat er gebeurde, ze dacht dat ze – net zoals bij een iPad – de afbeelding verder kon ‘swipen’. De jeugd van tegenwoordig groeit op met de technologie!

Ik kreeg op mijn 13e, toen ik naar de middelbare school ging, mijn eerste smartphone (mesotrend). Deze was simpel, maar nog wel duur. Duur, waar hebben we het over, de telefoon was 100 euro. Duur voor die tijd, bedoel ik. Wanneer we nu kijken naar de leeftijd wanneer kinderen een smartphone krijgen van hun ouders, zie je dat deze sterk is gedaald. Uit onderzoek is gebleken dat 14% van de achtjarigen al een mobieltje heeft. Een smartphone is niet weg te denken uit het straatbeeld en ook hiermee kan niemand meer zonder. Wat zouden we zonder moeten!

Een microtrend die hierop doorspeelt is de samensmelting van apparaten tegenwoordig (microtrend). We kunnen weer terugvallen op de smartphone als voorbeeld: met een smartphone kan je niet alleen bellen, maar ook foto’s maken, agenda bijhouden, gebruiken als draagbare spelcomputer en ga zo maar door. Allerlei aparte apparaten zijn in dit kleine apparaatje bijeen gebonden. Handig, of niet? Ik zie ook nog wel een tegentrend ontstaan in de toekomst, dat een telefoon alleen maar bedoeld is om te bellen. Wat vind jij?

 

http://www.profnews.nl/975792/kinderen-krijgen-op-steeds-jongere-leeftijd-smartphone

http://sync.nl/de-grote-samensmelting-van-consumentenelectronica/3

 

3 reacties

  1. Kelly Ariesen schreef:

    Ik denk dat het samensmelten van apparaten een trend waar we altijd naar toe zullen streven. We willen alles-in-één apparaten want het is gemakkelijk en handig. We hoeven geen agenda én camera én wekker én Ipod én rekenmachine én laptop mee als we weg gaan, nee we hebben een smartphone. ’s morgens word je gewekt door de wekker, door vervolgens in de trein naar muziek te luisteren en je rooster op internet te checken, nog even een foto maken van die beroemde artiest die bij jou in de trein zit om dit door te geven aan je vrienden via whatsapp en waarom ook niet, ook nog even op Facebook. Dit allemaal door één apparaatje te gebruiken. En nu heb ik nog lang niet alle functies benoemd. Als je het zo bekijkt kunnen we eigenlijk belachelijk veel met één klein apparaatje. Hoe fijn is dat.

    Kortom, ik denk niet dat we terug willen naar losse producten maar dat we meer gaan streven naar producten waarmee we alles kunnen.

  2. Renger van Esveld schreef:

    Het samensmelten van verschillende apparaten is soms best handig maar heeft soms geen meerwaarde. Een camera boven de vijf megapixel heb je eigenlijk op je telefoon al bijna niks meer aan. Dus zelfs als er staat dat de telefoon acht megapixel heeft zal je het verschil op een beeldscherm bijna niet zien. Uiteindelijk zijn de foto’s die je maakt met een telefoon toch vaak bedoeld voor facebook of twitter. Wil je toch goede foto’s maken heb je uiteindelijk toch een fotocamera nodig.

    Verder zie ik eigenlijk niet echt wat er nog meer van toepassing op je telefoon zou kunnen zijn. Hooguit mobiel betalen maar dat is naar mijn mening nog veel te gevaarlijk. Ook heb je nu een soort van passbook op de iPhone waarbij je allerlei tickets zou kunnen downloaden om te laten scannen. Zelf print ik een ticket liever uit zodat ik zeker weet dat het werkt.

    Het allergrootste nadeel aan al deze luxe apparaten is nog steeds de accuduur. Vroeger kon je met een nokia 3310 wel twee weken zonder opladen terwijl dat met een beetje gebruik van mijn iPhone ik net één dag haal. Hier zie ik op dit moment de grootste kansen liggen.

  3. feyonavanmiddelaar schreef:

    Is het wel zo dat je in de toekomst een ‘echte’ fotocamera nodig hebt? De kwaliteit van foto’s die met een smartphone worden gemaakt wordt steeds beter en er worden steeds betere telefoon lenzen ontwikkelt. Ik ben benieuwd hoe ver deze trend zal gaan en of wij straks nog wel een aparte fotocamera mee op reis nemen.

    Door de samensmelting van apparaten, waardoor we nu altijd een camera bij de hand hebben, zien we nog een trend: overal foto’s van maken en deze delen via social media.

    De samensmelting van apparaten is een trend waar inderdaad nog veel te behalen valt naar mijn mening.

Geef een reactie

