Home » Uncategorized » online shoppen

online shoppen

Tegenwoordig heeft iedereen het druk. Wanneer je aan iemand vraagt hoe het gaat zal diegene antwoorden: ‘Goed, maar druk’. – ‘Ik heb je al heel lang niet meer gezien?’ – ‘Ja, maar ik heb het ook zo druk.’ Druk, iedereen heeft het allemaal zo druk. Het begint er allemaal bij te horen. En als je er niet druk hebt, dan heb je een saai leven, toch?!
Belangrijke maatstaven in onze maatschappij zijn carrière en succes waarnaar je als mens beoordeeld wordt. Hier wil men aan voldoen en we hebben het idee dat we datgene moeten doen wat andere van ons verwachten.

Door dit drukke leventje hebben we minder tijd voor bepaalde dingen. We moeten kijken wat belangrijk is op zo’n drukke dag. Snel en makkelijk leven (mesotrend) is dan ook toepasbaar bij ons drukke leventje. Tijd besparen op allerlei dingen, vooral de activiteiten die eigenlijk niet van belang zijn op een dag. Kijk naar ontspanning, totaal overrated in deze tijd. Dat moet sneller en efficiënter kunnen.

Hier sluit online shoppen goed bij aan (microtrend), oftewel e-commerce. Online shoppen ontstond pas in de jaren 90, en is pas sinds de laatste jaren echt populair. In 1995 begon het steeds sneller te gaan met het verkopen via internet. Grotere bedrijven, die je waarschijnlijk nu ook zult kennen, zoals Amazon en eBay werden opgericht. In 2010 kwam Zalando tevoorschijn en de miljoenste (!) iDeal-transactie vond plaats. Toen online shoppen nog in de startblokken stond, werd het niet veel gebruikt. Er was nog geen vertrouwen, men dacht dat ze snel opgelicht zouden worden wanneer ze gebruik maakten van online shoppen. Nu is dit echter niet uit het dagelijks leven van de mens weg te denken. Kijk maar eens naar de simpele dingen, onze studieboeken bestellen we ook via internet. Of voor oudere mensen de Albert Heijn thuisbezorgservice. Bestel het op internet, en je boodschappen worden thuis bezorgd. Het gaat allemaal onwijs snel en handig. Als ik zo om me heen kijk, ken ik geen mensen die niet gebruik maken van online shoppen. Jij wel? Ik denk niet dat dit ooit nog verdwijnt.

4 reacties

  1. Kelly Ariesen schreef:

    De enige mensen die ik ken die geen gebruik maken van online shoppen zijn mijn opa en oma. Aangezien zij de laatste generatie zijn die nog niet online shoppen, denk ik dat er over zo’n 20 jaar iedereen in Nederland online shopt.

    Het is handig om niet naar de winkel te hoeven en tegenwoordig bestel je iets en het is een aantal uur later (+/-) 1 dag al in huis. De drempel naar online shoppen was groot maar die is nu helemaal verdwenen. Het blijkt veilig te zijn en aangezien iedereen het doet, waarom jij dan niet? Je ziet dat veel meer winkels daar ook op in spelen, elke grote winkel heeft nu ook een online shop. Vaak is het dan wel zo dat je het gratis kan ophalen in de winkel zelf en je extra verzendkosten moet betalen als je het thuis wil bezorgen. Je zal dan denken, waarom laat je het dan in de winkel bezorgen, je moet er dan alsnog heen. Maar de mensen hebben het altijd druk tegenwoordig (zoals je hierboven ook al zegt). Het is ideaal om even snel naar de winkel te gaan om dat ene perfecte shirtje in jou maat op te halen. Het is weggehangen aangezien je het online hebt besteld en je hoeft de winkel niet meer door te spitten.

    Het online winkelen maakt het voor de consument gemakkelijk maar kleine winkels zullen hieronder lijden. Over een aantal jaar verwacht ik dat als je geen online shop hebt, je de winkel kan sluiten.

  2. feyonavanmiddelaar schreef:

    Was ik een jaar geleden nog niet overtuigd, koop ik nu meer dan de helft van mijn kleding online. Online shoppen is een trend die blijft groeien. Als je naast de winkels geen online shop hebt, tel je bijna niet meer mee. Mensen kijken steeds vaker eerst online naar het assortiment van de winkel om vervolgens de kleding wel in de winkel te kopen. Deze combinatie kan door veel winkels beter worden ingezet. Door de combinatie van online met live te combineren zal de consumentenervaring verbeteren. Denk hierbij aan een klantprofiel dat in de winkel op de iPad door het personeel kan worden bekeken om de klant zo optimaal te kunnen helpen. Een klantprofiel dat opslaat waar de klant naar kijkt en waar hij of zij op zoekt.

    Ik verwacht dat de trend van het online shoppen de komende tijd nog blijft groeien. Toch zullen op een gegeven moment consumenten weer de behoefte krijgen om face to face advies te krijgen en zullen zij de winkelervaring gaan missen. Een combinatie van online en live is naar mijn mening de toekomst van het winkelen.

  3. Renger van Esveld schreef:

    Mijn ouders maken eigenlijk geen gebruik van het online shoppen. Zij willen het liever gewoon in de winkel halen zodat je het product meteen in handen hebt. Dat kan ik dan ook zeker weten heel goed begrijpen.
    Zelf koop ik wel redelijk veel via internet. Met name producten waarbij de online winkel veel goedkoper is. Hierbij zie ik dit vooral terug in telefoons, camera’s en andere producten waar een grote winstmarge op zit. Dit soort producten koop ik wel bij winkels die bij mij bekend zijn of een goede review hebben.

    Onlangs heb ik een online een Nikon fotocamera gekocht. Dit doe ik bijvoorbeeld toch online omdat ik weet dat als er iets mis is met het product dit toch meteen terug gaat naar de fabrikant en dat de online winkel toch niks voor mij kan betekenen.

    Veel producten koop ik liever toch gewoon in de winkel. Met name kleding en schoenen vind ik een ramp om online te bestellen. Bij vaste winkels waar ik kleding koop weet ik vaak wel hoe kleding valt en welke maat ik moet hebben. Ik heb wel eens wat besteld bij HM en dan blijkt dat weer heel anders te vallen dan gedacht en moet je dit weer terug sturen. Zelfde geldt voor mij bij schoenen. Allemaal extra moeite en kosten terwijl dit niet nodig is. Wat ik erger vind is dat sommige producten niet meer in de winkel te koop zijn maar alleen online te bestellen. Super irritant! Laat mij dus maar lekker nog producten in de winkel hebben die ik ook eventueel online zou kunnen kopen.

  4. jasperwelsing schreef:

    Er niemand nog durven te beweren dat online shoppen NIET de toekomst heeft. We boeken onze vakanties, kopen onze kleren, films en boeken enz en bestellen eten bij thuisbezorgd.nl, allemaal massaal online.

    Steeds meer ouderen maken hier ook gebruik van. Een Albert bijvoorbeeld, de bezorg-dienst van de AH is ideal voor mensen die niet meer zo mobiel zijn. Online shoppen zal de komende jaren steeds populairder worden. Dat heeft een aantal belangrijke oorzaken.

    Voorop staat het gemak waarmee producten bij je thuisbezorgd worden, maar het is over het algemeen ook veel goedkoper om een bepaald product online te kopen dan het zelfde product in de winkel. Wat je een bepaald groep mensen ook ziet doen is producten in de winkel bekijken en vervolgens goedkoper online bestellen.

    Doordat online shoppen zal blijven groeien zoals je zelf ook al zegt, zullen de winkeliers zich daarop moeten aanpassen, anders zullen ze hun klanten zien verdwijnen, maar een maatschappij zonder fysieke winkels is niet het ideaal. Daarom denk ik dat winkeliers hun winkel veel meer als een soort showroom moeten gaan inrichten. Op die manier kan de consument producten bekijken, passen en door hun handen laten gaan, maar ook online bestellen, het liefst nog in de winkel.

Geef een reactie

