Home » Uncategorized » Je smartphone als portemonnee

Je smartphone als portemonnee

mobiele portemonne

Het kan je niet ontgaan zijn, we gaan betalen met onze mobiele telefoon. Deze zomer start er in Leiden een proef waarbij consumenten met hun smartphone kunnen betalen bij winkels en horecagelegenheden (1,4). Je mobiel als portemonnee gebruiken is echter al een langere tijd in opkomst. Is dit DE grote stap van de meso-trend: Het mobiel betalen?

De introductie van mobiel betalen wordt voorzichtig gestart met ronde de 1000 consumenten met een bankrekening bij een van de drie deelnemende banken en mobiele aansluiting bij KPN (1,4). Het is de bedoeling dat zij met hun smartphone bij een groot aantal winkels en horecagelegenheden kunnen betalen in het centrum van Leiden (1,4). Het is een serieuze poging om direct te betalen via je smartphone mogelijk te maken. Want mobiel betalen is al een langere tijd in de picture.

Nadat bijna heel Nederland is overgestapt op internetbankieren (66%), en ons kikkerlandje daarmee koploper is met internetbankieren, was het de tijd om uit te breiden naar mobiel betalen (2). Een tijd geleden bracht ING nog een handige app uit waarmee het mogelijk werd om onderweg je saldo te checken, maar ook geld over te maken. Daarnaast is de laatste tijd Mobile-commerce onwijs toegenomen. Webshops breiden zich uit met mobiele versies of gebruiken digitale coupons om online korting te geven (3). Het draagt allemaal bij aan de digitalisering van deze wereld, maar het gaat verder.

Op micro-niveau blijven er ontwikkelingen plaatsvinden op het gebied van mobiel betalen. Zo ook de test om direct te kunnen pinnen met je smartphone. En als deze test slaagt, hoe reageren wij er op? Hoe passen winkels en bedrijven zich aan? Hoe winkelen wij over 5 jaar?

Bronnen:
(1) http://www.z24.nl/z24geld/artikel_416050.z24/Mobiel_betalen_vanaf_deze_zomer_ingevoerd.html
(2) http://www.hetnieuwsvandevooruitgang.nl/2012/02/nederland-no-1-internetbankieren/
(3) http://www.frankwatching.com/archive/2013/02/21/m-commerce-de-customer-journey/
(4) http://www.nu.nl/gadgets/3238574/banken-testen-mobiel-betalen.html

6 reacties

  1. merelvesch schreef:

    Moeilijk te voorspellen. Men heeft hier al wat langer over en ik zie nog geen verandering. De veiligheid speelt hier voor een groot deel ook mee. Wat je wel ziet is dat je je parkeergeld kan betalen via een app. Zo is deze veiligheidskwestie meteen opgelost. Wie weet kan men hier wat op verzinnen over 5 jaar, wat dat zal zijn weet ik niet. Winkels en bedrijven zullen hier wel op inspringen, ze moeten meegaan met de tijd. En dit zal hun misschien ook weer tijd besparen.

    De telefoon zal een erg belangrijk gadget zijn en je zult deze niet kwijt willen raken. Ik denk dat de kleinere winkels steeds meer zullen verdwijnen, want we kunnen het toch online shoppen. We zullen zien wat de toekomst ons brengt!

  2. Kelly Ariesen schreef:

    Ik denk dat wij over een aantal jaar, dat kan 5 jaar zijn of 50 jaar, niet meer met cash geld over straat hoeven. We willen graag alles-in-een producten, als we een smartphone hebben dan willen we daar niet alleen mee kunnen bellen maar nog veel meer (zoals bijvoorbeeld betalen). Het is gemakkelijk en handig. Voor veel mensen was het een stap om over te gaan van cash geld naar een pinpas en online bankieren. Dit vanwege de veiligheid. Maar aangezien dit voor de meeste mensen geen drempel meer is verwacht ik dat de stap naar betalen met de smartphone een stuk kleiner zal zijn. Het zal dus veel sneller opgepakt worden.

    Als het allemaal goed werkt dan zal het voor winkels geen probleem zijn om hierin mee te gaan. Ook nu willen de winkels het liefste dat je pint “klein bedrag, pinnen mag”. Cash geld wordt onhandig en betalen via de smartphone, die je altijd bij je hebt, handig en gemakkelijk. Ik denk dat deze trend een goede kans maakt om door te breken. Mocht het niet met een smartphone zijn, dan zal er wel iets anders ontwikkeld worden waarmee we kunnen betalen en nog veel meer “alles-in-een”.

  3. Renger van Esveld schreef:

    Het betalen met je telefoon vind ik een gevaarlijk principe. Er is al heel veel gedoe geweest met storingen bij internet bankieren. Daarnaast als er elektriciteit uitvalt bij een winkel kun je ook niet meer betalen en het skimmen bij winkels is natuurlijk ook nog een groot probleem. Dus hoe veilig zou het zijn met je telefoon? Wat nou als je bestolen wordt van je telefoon of je verliest deze op straat? Dan kun je eigenlijk bijna niks meer. Er wordt wel eens gesproken over een chip in je lichaam om mee te kunnen betalen maar ook dat is een gevaarlijke technologie. Als je overvallen wordt zullen ze misschien je arm afhakken voor het geld?

    De applicaties die er nu zijn van de Nederlandse banken vind ik wel heel erg handig. Als je op pad bent en je wilt iets duurs kopen kun je het snel even overmaken van je spaarrekening. Naar mijn mening is dat wel een heel groot voordeel.

    Toch blijf ik ook een voorstander voor contant geld zelfs al gebruik ik dit weinig. Hoe moet het nou als iemand jarig is en je geeft een envelop met geld? Moet je dan maar een kwitantie overhandigen? Als iemand je auto uit de blubber haalt omdat je vast staat, vraag je dan om een rekening nummer of geef je dan gewoon een tientje?

    Laat mij maar gewoon betalen met een pinpas en contant geld.

    Bronnen:
    http://www.nu.nl/internet/2987318/ing-getroffen-langdurige-storing.html

  4. ruudvdveer schreef:

    Persoonlijk denk ik dat het mobiel pinnen gaat aanslaan in Nederland. Ik had eerst ook mijn twijfels over het mobiel internetbankieren met de app van, in mijn geval, de ING. Ik vond het gevaarlijk om al mijn geld als het ware “mee te nemen”. Nu ben ik daar wel overheen en zie ik de veiligheid en vooral handigheid er wel van in. Als mijn mobiel straks als pinpas kan functioneren prima. Of ik nu mijn pinpas met code gebruik, of mijn mobiel met code. Het zal alleen in de beginfase een gouden periode zijn voor hackers en skimmers…

    Ik ben het helemaal met Merel eens dat de smartphone een onmisbare gadget zal zijn en je deze niet kwijt wil raken. Wat betreft de kleine winkels en het online shoppen… Ik denk dat er een moment komt in Nederland dat we wakker worden en ons gaan realiseren wat de digitalisering ons brengt, maar ook kapot maakt.

    @Kelly, Ik denk ook dat het contante geld snel gaat verdwijnen. Persoonlijk heb ik er altijd al een hekel aan gehad. Laat mij maar pinnen of chippen.

    @Renger, Ik mag hopen dat we niet allemaal een chip in ons krijgen. Heb je de film In Time al gezien met Justin Timberlake en Cillian Murphy? Daar betaald men ook via de arm. Is geen succes…

    Ach, we zullen zien hoe het gaat lopen. Ik hoop wel dat we allemaal blijven nadenken en ons niet laten meeslepen door de technologie.

  5. feyonavanmiddelaar schreef:

    Het lijkt er inderdaad op dat mobiel betalen de toekomst is van het betalen. Zo heeft PayPal al een creditcard reader voor de smartphone. Toch is dit momenteel een dure oplossing, je betaald 2,7% per transactie. Ik verwacht dat deze mobile creditcard reader het begin is van een mobile pinautomaat. Een pinautomaat die je overal mee naartoe kunt nemen om te betalen en om te laten betalen.

    Veiligheid is op dit moment wel een puntje waardoor veel mensen mobiel betalen nog achterwegen laten. Wat als je morgen je smartphone verliest en het lukt de ‘vinder’ om hem te hacken? Smartphones zullen nog beter beveiligd moeten worden om deze trend te laten slagen.

  6. viviennepickkers schreef:

    Persoonlijk zie ik het nog niet binnen vijf jaar gebeuren dat wij met onze mobiel aan het winkelen zijn. Zelf vind ik contant geld en een pinpas de fijnste manier om te betalen.
    Ik denk dat veiligheid een grote barrière zal zijn voor deze trend, je ziet de problemen die nog steeds ontstaan met internetbankieren. Afgelopen donderdag waren er weer storingen, als er problemen ontstaan met het mobiel betalen kun je helemaal niets. Het is heel leuk en handig, die smartphone wat voor alles dient, maar door alles voor één apparaat te maken wordt je daar wel erg afhankelijk van. Wat nou als je telefoon wordt gestolen of je verliest hem.
    De technologie wordt dan misschien wel steeds beter en beter maar de hackers blijven ook echt niet achter en blijven ook steeds meer leren.

    Voorlopig ben ik echt nog geen voorstander van mobiel betalen, ik ben ook iemand die gewoon van de ouderwetse manieren houdt en ben bijvoorbeeld ook geen megafan van online winkelen. Dus mobiel betalen hoeft van mij echt niet, maar misschien denk ik er over een paar jaar anders over, ik zie het nu nog niet snel veranderen en aanslaan.

    Viviënne Pickkers
    1580900

Geef een reactie

