Home » Uncategorized » Gezonder leven

Gezonder leven

Er is een tijd geweest waar we door ons drukke leventje geen tijd vrijmaakte om wat gezonds te koken. Nee, het moest snel, en fastfood sloot daarbij aan op dat moment. Dit heeft geleidt tot ongezonde kinderen door een foute eetstijl en vele gezondheidsklachten zoals overgewicht en hart- en vaatziekten.

Men ging dit inzien en zette weer beide voeten aan grond. Dit kan zo niet langer. Men gaat veel meer letten op het gezond leven. Voeding moet een toegevoegde waarde hebben. De afgelopen jaren heeft het zogenoemde functional food (voedsel met toevoegingen) dan ook een enorme toevlucht genomen met producten als met calcium verrijkte melk (Calcium+), yoghurt met extra vezelfs (‘Goedemorgen’) en kauwgom met het gebitsbeschermende xylitol (Xylifresh).

Tegenover deze toevloed aan kunstmatige bereide producten staat een groeiende belangstelling voor biologisch en vers voedsel. Men gaat bewuster eten (microtrend). Ook leuk om dit te reflecteren op mijn eigen doelgroep. Het vooroordeel dat de student alleen maar friet eet en bier zuipt is niet juist, integendeel, 81% van de studenten haalt het aantal groentes en fruit wat we per dag binnen zouden moeten krijgen.

Ook de supermarkt moet een toegevoegde waarde hebben, want de consument besteed, in deze drukke tijden, minder tijd aan bereiding van de maaltijd. Daarvoor heeft de supermarkt iets bedacht: het ‘Ik kies bewust’ keurmerk. Dit is een keurmerk die een product kan krijgen wanneer deze voldoet aan de voorwaarden. Zoals eerder gezegd heeft men tegenwoordig weinig tijd door een druk leven. Wanneer ze in de supermarkt komen, zijn er zo veel producten, dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Wat is nou gezond en wat is ongezond. Door dit keurmerk is het onderscheid makkelijk te maken. Het ‘Ik kies bewust’ keurmerk is dan ook de microtrend. De producten met het logo bevatten minder zout, suiker en verzadigde vetten. Er zijn in Nederland intussen meer dan 6.500 producten met dit Vinkje verkrijgbaar.

Ik vind dat de stichting ‘ik kies bewust’ er goed ingesprongen is op het feit dat men steeds minder tijd heeft om een gezond gerecht op tafel te zetten, en geen tijd heeft om uren in de supermarkt te speuren naar gezonde producten. Een erg goed alternatief! Wat vind jij?

Merel van Esch

Bronnen:

http://www.hetvinkje.nl/het_vinkje

Metro Donderdag 20 februari

2 reacties

  1. Tom Jansen schreef:

    “Ik kies bewust onbewust”

    De vraag of de stichting ‘Ik kies bewust’ er goed op ingespeeld heeft, is makkelijk met een ja te beantwoorden. Het is slim wat ze doen en ik denk ook zeker wel nodig. Maar ik vraag mij af, of mensen zich soms niet heel makkelijk laten verlijden door ‘zogenaamd’ gezondere producten, terwijl dit lang niet altijd het geval hoeft te zijn. Het is net zoals gewone cola, cola light of cola zero. Waarom zou je cola light gaan drinken als je ook gewoon minder gewone cola kan drinken. Het resultaat is volgens mij hetzelfde.

    Maar even de menselijke factor achterwege latende. ‘Ik kies bewust’ producten zijn helemaal niet gezonder dan sommige vergelijkbare producten. Dit blijkt uit een onderzoek van het programma Kassa van de Vara. Het gebruik van het ‘ik kies bewust’ vinkje blijkt meer een commerciële aangelegenheid, dan daadwerkelijk een weloverwogen gezondheidskeuze. Omdat het bewuster leven aandacht krijgt en deze ‘ik kies bewust’ beweging hier goed op aansluit, kopen de bedrijven – kort door de bocht gezegd – gewoon zo’n vinkje. Want dit vinkje zien we namelijk ook terug op zogenaamde ‘pretproducten’ zoals ijsjes en sauzen. Dit soort producten zijn eigenlijk alleen als extra voeding aan te duiden, waardoor het beter zou zijn als de consument ervoor kiest om deze producten te laten staan. Nu zorgt dat ‘ik kies bewust’ karakter er juist voor dat consumenten denken dat het product wel kan. En dat werkt naar mijn mening alleen maar averechts.

    Tom Jansen
    1583056

    Bronnen
    http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/ik-kies-bewust-een-bewuste-keuze/speel/1/

  2. Jorinde Boon schreef:

    Ik ben het met Tom eens dat het ‘Ik kies bewust’ logo misleidend kan zijn omdat het niet persé zegt dat je voor een gezond product kiest. Er wordt ook snoep verkocht met het ‘Ik kies bewust’ logo erop, omdat het minder kleurstoffen en suikers bevat dan ander snoep. Goed om te weten, maar snoep blijft natuurlijk ongezond.

    Dit heeft er ook alles mee te maken dat er steeds meer op producten moet staan wat er in zit, inclusief calorieën en vet. Dit vind ik goed, want op deze manier kunnen mensen zien wat ze binnen krijgen.

    We willen gezonder eten, maar hebben ook steeds minder tijd. Een trend die je hier aan kan koppelen is die van ‘gezond fastfood’. Waar je vroeger op het station alleen een pizzatent en een snackbar had, zie je nu steeds meer keuzes en mogelijkheden voor een snelle hap. Julia’s, een fastfoodketen met pasta, is nu bijvoorbeeld er populair onder treinreizigers. Misschien haal je je ADH-groenten hier nog niet, maar het is zeker gezonder dan de MacDonalds.

    Julia’s http://retail.nsstations.nl/formules/julia-s/home

    Jorinde Boon
    1571494
    24 februari 2013

Geef een reactie

