Home » Uncategorized » Meer is minder

Meer is minder

In ons wereldje, de creatieve wereld, horen we het steeds vaker: ‘Less is more’. Natuurlijk geldt dit niet alleen voor ons, maar bijvoorbeeld ook de modewereld en nog veel meer. Minimalisme is een megatrend die de laatste jaren weer enorm aan het groeien is. Geen gekke dingetjes en fratsen, gewoon lekker simpel en duidelijk.

“Less is more’. Drie woorden, in 1855 aan het papier toevertrouwd door Robert Browning in het gedicht “Andrea del Sarto”. Architect Ludwig Mies van der Rohe wist deze woorden op te merken en wijdde er zijn werkend leven aan. Hij geloofde er heilig in dat zowel schoonheid,  waarde, als boodschap toenemen als ‘overbodige’ elementen worden weggelaten.” [1]

Het is dus een uitspraak die al meer dan 150 jaar bestaat. En juist nu is het weer populair. Als we het over de levenscyclus hebben, dan is mijn enige conclusie: het is enorm ‘levend’ op dit moment. Natuurlijk is het afhankelijk van verschillende meningen, maar je hoort het steeds vaker en het wordt steeds meer toegepast door bedrijven. Logo’s worden simpeler en ook bijvoorbeeld websites.

We hebben dan dus te maken met microtrends, bijvoorbeeld logo’s die worden aangepast. Logo’s zijn dynamische en moeten met de tijd en trends mee. Een mesotrend is de behoefte aan degelijkheid en volwassenheid. Speels en veel details lijden ons alleen maar af en dat moeten we niet hebben. Steeds meer bedrijven pikken dit op en gaan dus ook mee met deze trend.

Een mooi voorbeeld is Ebay. [2] Wereldwijd is het de grootste veilingsite en vorig jaar hebben ze besloten hun logo te vernieuwen en met de tijd mee te gaan. Zelf zeggen ze dat het geen makkelijke beslissing was, juist omdat hun logo zo opvallend was. Het oude logo bestond uit 4 gekleurde letters, die niet op één lijn stonden en deels over elkaar heen stonden. Dit zijn al details die het allemaal net wat minder leesbaar maakt.

Het nieuwe logo heeft deze 4 gekleurde letters wel behouden, maar toch oogt het nu helemaal anders. De letters zijn staan op een lijn en vallen niet meer over elkaar. Het is een net lettertype en alle letters hebben dezelfde verhouding gekregen. Het oogt nu veel solider en volwassener. Ik heb zelf het gevoel dat het heel vertrouwd en serieus is. En dus zie ik het wel zitten hier te gaan winkelen.

ebay_oude_en_nieuwe_logo

Als ik heel eerlijk ben, vind ik dit een goede stap. De megatrend minimalisme en daarbij de behoefte aan degelijkheid en volwassenheid bevalt me wel. Bij het oude logo van Ebay krijg ik het gevoel alsof het nogal amateuristisch is. Het nieuwe logo straalt vertrouwens uit. Ik denk ook dat we in deze tijd op zoek zijn naar een vertrouwde omgeving. Juist in deze tijd van een financiële crisis.

Less is more, de kracht zit hem dus in het weglaten. [1] Wij hebben er dus aardig wat mee te maken komende tijd. Zelf kan ik me dus wel vinden in deze megatrend. Maar wat vinden jullie? Heeft dit de toekomst, of is dit van tijdelijke aard en gaan we straks weer over naar vele details? En wat heeft jullie voorkeur?

Joakim Smits

 

[1] http://factortachtig.nl/blog/less-is-nog-steeds-more

[2] http://www.shebanian.com/blog/173/nieuw-ebay-logo/

http://www.ebay.nl/

http://en.wikipedia.org/wiki/Minimalism

http://www.lafayettefashion.com.co/mega-trends/

 

 

4 reacties

  1. Tom Jansen schreef:

    Persoonlijk ben ik het helemaal eens met de uitspraak “less is more”. Alles om ons heen is de afgelopen jaren alleen maar mooier, groter en vooral flitsender geworden. Soms vroeg ik me wel eens af wat de essentie nog van bepaalde producten was. Is het een tv met ultra led scherm of is het een ultra led scherm, wat ook nog als tv gebruikt kan worden. Ik moet zeggen dat ik de technische ontwikkeling helemaal niet vervelend vind, maar hoe alles uiteindelijk in de markt wordt gezet, zou best wel eens iets minder kunnen.
    Je zou ook denken dat met alle mogelijkheden op het gebied van online adverteren en daarmee het gesprek aangaan met je volgers, dat je er alles aan moet doen om je volgers op bijvoorbeeld Facebook te houden. Maar hoe meer je wilt bereiken, hoe minder uitgebreid je je Facebook activiteiten moet houden. Het gaat niet meer om de kwantiteit, maar om de kwaliteit. En met minder poeha, spreek je misschien niet iedereen aan, maar wel degene die daadwerkelijk iets met jouw merk op product hebben. Want je kunt nog zoveel volgers hebben, het hebben van een kleine actieve volggroep werpt veel meer vruchten af.

    Tom Jansen
    1583056

    Bronnen
    http://mashable.com/2012/04/26/facebook-marketing-strategy/

  2. Nathan Roos schreef:

    Vooral bij grote bedrijven is een logo aanpassen een enorme opgave. Van briefpapier en visitekaartjes, tot digitale uitingen en producten; alles moet aangepast worden. Daarom doen bedrijven dit vrij weinig en zullen we zin de toekomst ook niet snel doen. Wel is grappig om te zien dat een aantal grote merken inderdaad hun logo aanpassen naar een “Less is More” logo. Deze minimalistische logo’s zijn helemaal hot op dit moment: hoe kan ik met zo weinig mogelijk tierelantijntjes toch mijn verhaal kwijt.

    In de toekomst? Ik denk dat we nu wel naar een grens toegaan. Veel minder details is niet echt meer mogelijk, maar meer details lijkt mij ook geen optie. In de toekomst kijken is natuurlijk moeilijk, maar Stocklogos.com heeft een poging gedaan:

    http://stocklogos.com/topic/past-and-future-famous-logos

    Veel grappige varianten natuurlijk, maar het geeft wel aan dat nog minder details bijna onmogelijk is. Ik denk dat het hier een lange tijd op blijft hangen, of in iedergeval: minimalistisch logo’s zijn de toekomst.

  3. Vishal Gangadin schreef:

    Zelf ben ik ook wel een ‘less is more’ type en vind minimalistische artwork erg mooi. Ik denk wel dat dit de toekomst heeft, maar ik denk dat veel logo’s ook weer terug zullen gaan naar een iets drukkere uitstraling. Op een gegeven moment begint alles teveel op elkaar te lijken en kan het logo van de plaatselijke stomerij net zo goed een logo voor het mode warenhuis een blok verderop zijn.

    Om er dus in de toekomst wat meer uit te springen denk ik dat juist qua logo’s het allemaal weer wat drukker wordt. Niet alleen logo’s worden ‘less is more’ maar kijk ook eens naar de inrichting van een woning als je de ikea krant open slaat. Het heeft allemaal een zelfde soort sfeer erin hangen dat alles strak, leeg en wit moet zijn. Het is naar mijn mening ook heel mooi mits je het goed toepast, maar wanneer je er te ver in gaat dat je dan totaal de plank mis slaat.

    Grafisch gezien liggen er altijd mogelijkheden en is er altijd een uitweg als je van dat halve detail weer een halve wil hebben om je ontwerp nog simplistischer te maken, maar soms vind ik dat je er gewoon niet moet aan komen. Als het werkt, waarom dan veranderen?

  4. viviennepickkers schreef:

    De uitspraak ‘less is more’ is een uitspraak waar ik me goed in kan vinden. Ik vind strakke en basic ontwerpen erg mooi, voor mij het liefst niet te veel tierelantijntjes en details.
    Vooral bij merken en logo’s vind ik dit belangrijk, op die manier komt het veel meer over als een betrouwbaar en goed merk. Het is dan ook zeker een trend die je ziet, maar zoals je al zegt denk dat deze trend wel al van een langere tijd is. Het zit dan misschien nu in een periode waar je het veel ziet, maar zeker al ver in zijn levensfase.
    Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat, of deze trend nog lang aan zal houden. En wat voor soort nieuwe trend er voor merken en logo’s zal ontstaan.

    Viviënne Pickkers
    1580900

Geef een reactie

