Home » Uncategorized » Koopjesjager als statussymbool

Koopjesjager als statussymbool

In de geschiedenis zie je vaak terug dat mensen hun welvaart en positie toonde aan de hand van kleding en juwelen. Hoe meer juwelen iemand had en hoe kostbaarder ze waren, hoe hoger zijn positie was. Met duren juwelen en kleding verkreeg men status en aanzien. Kijk maar naar de farao’s in Egypte tussen 1100 en 1500 voor Christus en de koningen en koninginnen in de Middeleeuwen. Maar ook de sterren in Hollywood van tegenwoordig laten zich graag zien met exclusieve merkkleding en dure auto’s.

Echter is de economische crisis aangekomen en moet men steeds meer op de centjes letten. Niet alleen de individu, maar bedrijven en hele landen zitten in geldnood. Hierdoor is een grote mega bezuinigingstrend ontstaan. Overal is iedereen en alles aan het bezuinigen.
De bezuinigingen waren de belangrijkste punten in de programma’s van de partijen1 tijdens de Nederlandse verkiezingen in 2012 en wanneer men de afgelopen jaren het Nederlandse nieuws bekeek ging het grotendeels over nieuwe bezuinigingen. Maar ook in tijdschriften en entertainment programma’s komt het thema ‘bezuinigen’ veel terug. Hoe kan er meer en beter bezuinigt worden? Is een vraag die overal speelt. Overal komen mensen met nieuwe, creatieve oplossingen om te bezuinigen.

De bezuinigingen zijn een deel geworden van het dagelijks leven van miljoenen consumenten. Zij houden zich dagelijks bezig met koopjesjagen. Het zoeken naar de beste deals en exclusieve kortingen is echter niets nieuws. Het is vanzelfsprekend dat dit altijd al zo is geweest. Het grootste verschil is dat men dit vroeger voor zichzelf hield. Het was niet iets dat met de buitenwereld gedeeld werd.
Tegenwoordig is dit een heel ander verhaal. De koopjesjager2 is een statussymbool geworden. Wanneer iemand een goede koop heeft gedaan levert dit bewondering op van medeconsumenten.  Het gaat soms zelfs niet meer om de geldbesparing, maar om de kick die het oplevert en de jacht om de juiste aankoop te doen. Ze laten zien hoe slim ze zijn door de beste deal te maken.

Het is een uitdaging om zo veel mogelijk voor weinig te kopen. De consument heeft minder geld te besteden, maar wil nog steeds het beste hebben. Dit doen ze door onderzoek te doen op internet en reviews van andere consumenten te lezen3. Hierdoor weten ze zeker dat ze een goede aankoop doen. Uit onderzoek is dan ook gebleken dan de gemiddelde vrouw acht maanden van haar leven op jacht is naar koopjes4.

De consumenten worden overal gestimuleerd door goede deals en exclusieve kortingen3. Bedrijven doen dan ook hard hun best om extra op te vallen. Zo worden er o.a. groepen opgericht op sociale media, waarbij leden exclusieve kortingen krijgen. Ook is het voor consumenten mogelijk om online groepsaankopen te doen op bijvoorbeeld Groupon5. Daarnaast zijn er ook de ‘flashverkopen’ zij stimuleren de impulsieve aankopen bij consumenten door producten slechts korte tijd, met korting aan te bieden. Voor bedrijven is het tegenwoordig ook mogelijk om steeds gerichter online te adverteren, maar ook de koopjesjagers zelf delen vaak hun vondsten via social media.

Een grote dag voor de koopjesjagers in Amerika is Black Friday6. Ieder jaar vallen er weer gewonden tijdens de gevechten om de beste deals. Het is een dag waarop veel bedrijven enorme kortingen geven. Dit gebeurt tegenwoordig zowel in offline als online winkels. In 2011 werd er binnen deze 24 uur, 2,4 miljard omzet gedraaid aan online retail. In Nederland heb je dit in kleinere maten met bijvoorbeeld de dol dwaze dagen van de Bijenkorf7.

Alles moet meer, beter en goedkopen, of het liefst zelfs gratis. Zo plunderen de koopjesjagers hele hotelkamers leeg8 van handdoeken en badjassen tot waterkokers, föhns, bestek en telefoons. Dit zou waarschijnlijk om enkele miljoenen aan voorwerpen per jaar gaan binnen de Nederlandse horeca.

Image

Grote koopjesjagers zijn de Amerikanen die aan extreme couponning9 doen. Via een televisieprogramma op TLC zijn deze gevreesde koopjesjagers te volgen. Te zien is hoe zij boodschappen doen met kortingen van -90%. Dit weten zij te bereiken door heel veel coupons in te leveren. Voor hen is dit een levensstijl geworden, waarmee ze meer dan 40uur per week bezig kunnen zijn. Alle coupons moeten namelijk eerst verzameld aan uitgezocht worden. Voordat de grote koopactie plaatsvind waarbij karrenvol gevuld worden. Het extreme couponning is echter niet mogelijk in Nederland doordat ze hier meer regels hebben. Zo mag er vaak maar één coupon per klant, per product gebruikt worden.

Het koopjesjagen is een meso trend die al een aantal jaar exponentieel aan het groeien is. De koopjesjager is bijna een statussymbool geworden. In plaats van dat geldnood net als vroeger verzwegen word, is het een populair gespreksonderwerp geworden. Zolang de economische crisis nog niet voorbij is zal dit onderwerp ook nog wel even aanhouden.

koopjesjagers zitten veelal op het internet voor onderzoek en het doen van online aankopen. Hoe zal zich het koopjesjagen ontwikkelen in de toekomt, door bijvoorbeeld de technologisering? En hoe zullen bedrijven hierop reageren?

  1. http://biflatie.nl/artikelen/verkiezingen/politieke-partijen-over-het-begrotingstekort
  2. http://www.trendwatching.com/nl/trends/12trends2012/?dealerchic
  3. http://www.trendwatching.com/nl/trends/11trends2011
  4. http://www.nu.nl/lifestyle/2412417/vrouwen-koopjesjagen-acht-maanden-van-leven.html
  5. http://www.groupon.nl
  6. http://www.mt.nl/413/65602/trends/koopjesjacht-in-de-baas-zijn-tijd.html
  7. http://www.debijenkorf.nl/page/webpage?text_name=Nederland%20kleurt%20geel%20tijdens%20Drie%20Dwaze%20Dagen
  8. http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3391900/2013/02/11/Koopjesjagers-plunderen-hotels-leeg.dhtml
  9. http://tlc.howstuffworks.com/tv/extreme-couponing

Elise van Breda
1587255
22-2-2013

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: