Home » Uncategorized » Kickboksen

Kickboksen

Megatrend: Individualisering

Mesotrend: Zelfontplooiing

Microtrend: kickboksen

Zelf beoefen ik al een aantal jaren de sport kickboksen en ik zie dan ook een duidelijke micotrend ontstaan. De sport heeft nooit echt in een goed daglicht gestaan in tegenstelling tot hoe er in het buitenland tegen wordt gekeken. In Thailand is de sport net zo populair als voetballen is in Nederland. Hetzelfde geldt ook voor Japan, hier wordt de K-1 (het allergrootste gala ter wereld) gehouden en ook daar is de sport mateloos populair en kent geen fout imago.
In Nederland ligt dit toch anders doordat er veel ‘’fout volk’’ op de vechtsport gala’s af komt en er regelmatig opstootjes zijn heeft de sport in Nederland niet echt een goed imago. Ook Badr Hari heeft hier de laatste tijd niet veel positiefs aan bijgedragen.
Toch is er onder de jeugd een microtrend gaande. Kinderen in de leeftijd van zes tot twaalf jaar kiezen er ook steeds vaker voor om te gaan kickboksen. Maar ook kinderen van twaalf tot zestien gaan steeds vaker kickboksen. Nederland kent dan ook vele toppers zoals Peter Aerts, Ernesto Hoost, Semmy Schildt en Melvin Manhoef. Namen die de meeste Nederlands niet kennen maar deze jongens kunnen in Japan niet normaal over straat omdat ze daar zo mega bekend zijn.

Wat vinden jullie van deze sport? Staat hij bij jullie ook in een negatief daglicht? Of zien jullie ook de andere kant van de sport namelijk dat het ervoor zorgt dat je meer zelfvertrouwen krijgt op straat, je conditie wordt er ontzettend goed van, je kan er gemakkelijk mee afvallen, je wordt er een stuk gespierder door. Je leert van je afslaan zonder zelf geslagen te worden.

Bron: http://nieuwsuur.nl/onderwerp/393117-vechtsporten-populair-bij-kinderen.html

2 reacties

  1. Laura Kalberg schreef:

    De laatste tijd hoor ik inderdaad veel jongens die op deze sport gaan. Bij mij op stage waren het al 4 die in deze tijd hieraan begonnen zijn. Dit zijn helemaal geen agressieve jongens, dus dat beeld heb ik niet meer. Ook had ik vroeger een vriend die erg goed was in deze sport. Hij was ook totaal geen agressieve jongen en paste dus helemaal niet in het beeld wat de meeste mensen van kickboksers hebben. In het begin had ik zelf ook een ander beeld van kickboksers. Toen had ik als beeld dat jongens op die sport gingen om hun agressiviteit kwijt te kunnen. Tegenwoordig hoor ik steeds vaker dat jongens die onzeker zijn als advies krijgen op kickboksen te gaan. Ik denk dat het veel helpt om zelfverzekerd te worden. Ook is het een goede sport om af te vallen en spieren te krijgen. Dat zag ik dan bijvoorbeeld bij de mannen op mijn stage. Het is nu in mijn ogen dus een goede sport voor zelfvertrouwen, spieren en om af te vallen.

    Laura Kalberg
    1594176

  2. luuksimonse schreef:

    Kickboksen zie ik zelf niet direct als iets negatiefs. Enkele jaren geleden heb ik ook fanatiek aan kickboksen gedaan en het is een ideale sport om je lichaam mee te trainen. Het feit dat de sport in een negatief daglicht staat, begrijp ik aan de andere kant ook wel weer. Uit mijn ervaring komen er over het algemeen meer volkse mensen (lees: asociaal, weet zo snel geen betere benaming) op af, in vergelijking met andere sporten. Zonder iedereen over een kam te scheren, maar met name op (jeugd)toernooien is dit goed zichtbaar. Het zijn over het algemeen lager opgeleide mensen, zonder iedereen over een kam te scheren, maar in verhouding is er met een dergelijke groep statistisch gezien meer kans op agressief gedrag [1], wat ik ook zelf al vaker heb zien gebeuren op dergelijke evenementen.

    De sport is denk ik ,met betrekking tot het imago, beter af zonder de wedstrijden. Daar ben ik zelf absoluut geen voorstander van, want ik vind in dit geval niet dat de goeden moeten lijden onder de kwaden. Het wedstrijdelement zorgt ervoor dat er rivaliteit en ook daadwerkelijk agressief gedrag ontstaan, waar bijvoorbeeld in de plaatselijke sportschool tijdens een training niets van te merken is. Wat mij betreft hoeft het zeker niet verboden te worden, maar ik kan best begrijpen waarom de sport het imago heeft, waar het nu mee geconfronteerd wordt.

    [1] http://www.regionaalkompas.nl/brabant-zuidoost/thema-s/mensen-met-een-lage-ses/?printversion=true

Geef een reactie

