Home » Uncategorized » Jouw bakkie koffie

Jouw bakkie koffie

Als de dag van gisteren herinner ik mijn eerste ‘echte’ bakkie koffie. Ik zat aan een tafel in een Zweeds huisje en een groen Senseo kopje staat voor me. De bruine schuimlaag kijkt me aan, maar het ziet er toch niet zo aantrekkelijk uit als ik dat ik had gehoopt. Het was nota bene mijn 16e verjaardag, een mooie dag om te beginnen met koffie drinken. Eerder had ik het ook nooit gemogen, cafeïne zou niet goed voor me zijn op jonge leeftijd. Maar nu staat er eindelijk een kopje voor me, waarvan de schuimlaag al langzaam aan het wegtrekken is.

Inmiddels kan ik niet meer zonder. Koffie is een onderdeel van mijn leven geworden. Het is een magisch drankje. Een dag zonder koffie is als een dag niet te hebben geleefd. Ik zie het als een onderdeel van mijn leven. Maar ik mocht het dus niet drinken voor mijn 16e, dat krijg je als je de oudste in het gezin bent helaas. Mijn broertjes mochten het natuurlijk veel eerder, zelfs al vanaf hun 14e. Koffie is natuurlijk altijd al wel populair geweest. Behoefte aan koffie (of cafeïne) zie ik als een mesotrend, waarvan de ‘houdbaarheid’ afhangt van de microtrends. Want dar zit nu een enorme ontwikkeling in.

Vroeger moesten bonen met de hand gemalen worden, maar sindsdien hebben we de meest toffe en innovatieve machines die alle mogelijke koffie voor ons kunnen maken. Je hoeft nu niet meer naar een dure koffietent voor een heerlijke Latte Macchiato, nee, die maak ik nu lekker thuis. Er is nu een enorme trend gaande, dat we thuis onze eigen perfecte kopje koffie kunnen zetten.  Deze apparaten maken ook heel snel koffie. Neem bijvoorbeeld de Senseo of Nespresso, daar heb je met één druk op de knop na 10 seconde koffie in je mok. We leven nou eenmaal in een tijd vol haast en hebben dus ook behoefte aan snelheid. Dit is dus een andere mesotrend boven de microtrends, zoals deze koffieapparaten.

Ondanks deze tijd vol haast, is er opeens een opmerkelijke megatrend gaande. Ik heb vorig jaar voor CMD drie tijdschriften gemaakt over koffie en kwam tijdens enkele onderzoeken het volgende tegen. “De consument wil absoluut terug naar de basis. We leven in een tijd vol haast. Daarmee is veel verloren gegaan aan tradities, maar ook aan smaakbeleving. De consument van nu is op zoek naar een goede smaak en men komt steeds vaker uit bij producten die uit het oog zijn verloren. Filterkoffie is er zo een. Die staat voor genieten en beleving van de echte smaak van koffie.” [1] We willen dus toch weer terug naar de echte smaak van koffie en daar dus weer de tijd voor nemen. Althans, dat is wat verschillende trendwatchers ontdekte.

Voor mijn tijdschrift ben ik ook op pad gegaan naar een leuke koffietent in Amsterdam voor een review. Ik wist niet wat ik wilde, dus liet ik hun kiezen. Ze kwamen met een filterkoffie aan, die ik voor mijn neus op tafel gezet zag worden. Hieruit kon ik zelf al concluderen dat filterkoffie dus weer helemaal aan het terugkomen is. Hebben we de tijd, dan geven we vooral de voorkeur aan filterkoffie. Koffietrends zijn dus compleet afhankelijk van de tijd waarin we leven. En natuurlijk hoe ons dagelijkse leven eruit ziet.

Er zijn natuurlijk meerdere megatrends te benoemen als ik het ook vanaf meerdere kanten benader. Materialisering bijvoorbeeld. Er is tegenwoordig zoveel mogelijk om thuis even snel het kopje koffie te maken, we leven nu in een tijd waarin steeds meer materialen en apparaten het ons makkelijk maken. We zijn als individu ook erg druk en willen daarom ook even snel koffiezetten, het zou dus ook onder individualisering kunnen vallen. We kunnen nu overal en nergens onze eigen perfecte koffie maken of bestellen. Je hebt het steeds meer als individu voor het zeggen op het gebied van koffie.

Wat ik me nu afvraag, welke koffietrend speelt zich in jullie omgeving het meeste af? De opkomst van filterkoffie? Of juist de snelle en makkelijke apparaten?

Joakim Smits

[1] http://www.koffiegek.nl/blog/blog.php?blog=780

http://www.coffeelab.nl/blz/koffie-trend-top-10.html

Tijdschrift Boon. (zelf gecreëerd in jaar 2 CMD)

 

 

4 reacties

  1. Hawyin schreef:

    Vergeet de oploskoffie niet. Afgelopen half jaar heb ik stage gelopen bij een bedrijf die alleen maar oploskoffie te bieden had. Dit vond ik zelfs nog lekkerder dan die troep die uit de automaten van school komt.

    Als ik koffie maak om mee te nemen (naar school, op reis), dan is dat ook meestal oploskoffie. Dit ligt er inderdaad aan dat ik altijd de tijd onderschat en haast heb ’s ochtends. Het is makkelijk en snel. Meestal vind ik het ook nog lekkerder dan de koffie uit de senseo apparaat. Dit komt misschien ook omdat ik de duurdere oploskoffie koop (met smaakjes!). De koffie die ik op stage kreeg was ook aan de dure kant. Goedkope oploskoffie lijkt me niks, maar dat kan ook komen door alle verhalen die ik hoor over vieze goedkope oploskoffie.

    Veel mensen vinden oploskoffie geen echte koffie. Hier ben ik het niet mee eens. Oploskoffie wordt gemaakt van geconcentreerde gezette koffie die, om het water te laten verdwijnen, wordt gesproeidroogd of gevriesdroogd. Dan ontstaan pure korreltjes koffie die goed kunnen worden bewaard. [1] Dus het is wel degelijk echte koffie (om even mijzelf te verdedigen).

    Maar deze zomer heb ik de lekkerste koffie ooit gehad. Deze werd vers voor mij neus klaargemaakt. Nou ja, het duurde wel even. Ik kreeg een mok met daarboven een bakje met gemalen koffiebonen en een juiste hoeveelheid melk. Ik moest kokend water in het bakje met een filter aan de onderkant gieten waarna het langzaam in mijn mok druppelde. Aangezien de gemalen koffieboontjes bijna vers van het land geplukt waren, had het een veel diepere koffiesmaak. Natuurlijk werkt dit het zelfde als de koffiezetapparaten maar het was vreemd om te zien hoe zo’n “primitief” dit werkte. Het ging meer om de beleving van het wachten en dan te eindigen met de lekkerste koffie ooit!

    Voor zo’n bakje koffie wil ik graag vaker tijd voor maken. Helaas was dit op vakantie aan de andere kant van de wereld…

    Hawyin / 1581383

    [1] http://www.hyfoma.com/nl/content/voedingsmiddelen-branches-processing-bereiding-productie/drank/koffie/oploskoffie/

  2. Jorinde Boon schreef:

    In mijn omgeving zie ik vooral de trend van de luxe koffie. Geen eenvoudige koffie verkeerd meer, maar latte machiato’s. En als het even kan met een smaakje erdoor, bijvoorbeeld caramel.
    Volgens mij speelt deze trend zowel af binnenshuis als buiten het huis. Buiten huis gaan we naar echte koffie tenten, zoals het Douwe Egberts café, de Coffee Company en Starbucks. Hier wordt koffie bijna een lifestyle. Bij de Coffe Company lopen de medewerkers bijvoorbeeld met t-shirts met de tekst ‘Sleep is overrated’.
    Maar ook binnenhuis zijn er steeds meer mogelijkheden om zelf luxe koffie te maken, met lekker veel melkschuim. Dit komt vooral door de moderne aparaten waardoor je in een handomdraai de lekkerste koffie kan zetten. Met de Dolce Gusto bijvoorbeeld. Wel tegen een flinke prijs (1,60 per kopje bij de Dolce Gusto), maar dan heb je ook echt wat. Bovendien kan je niet alleen koffie zetten met die apparaat, maar ook chocolademelk en luxe ice tea.
    Ik zie dus een trend van luxe koffie, met keuze uit een heleboel verschillende smaken, voor ieder een eigen smaak. En daar willen we best wat meer voor betalen, want koffie is niet zomaar koffie.

    Wat mij verbaast is dat het afhalen van koffie, de coffee to go, in Nederland helemaal niet zo populair is. Waar in Londen op elke straathoek een starbucks te vinden is, waar mensen voor hun werk nog snel een kopje koffie in een meeneem beker halen, zie je dat in Nederland nog niet zo veel. Alleen op het station wordt al jaren Coffee to Go aangeboden.

    Zou de Coffee To Go trend in Nederland nog komen?

    Bronnen
    Doce Gusto https://www.dolce-gusto.nl/NL/Pages/Home.aspx

    Jorinde Boon
    1571494
    24 februari 2013

  3. Joakim Smits schreef:

    Ik denk niet dat die nog veel verder zal gaan dat die nu is. In Nederland hebben we ook zeker al veel Coffee To Go, maar dan meer bij bijvoorbeeld de Kiosk van de NS etc. De Starbucks vinden de meeste Nederlanders erg duur en wordt dus vooral gedronken op afspraak zonder enige haast. Als we haast hebben voor bijvoorbeeld de trein, dan biedt de kiosk of AH To Go de beste en snelste koffie voor 1 a 2 euro.

    De Starbucks biedt in Nederland ook vooral die luxe koffie voor een hoge prijs. Er zijn natuurlijk wel mensen die even snel zo’n grote beker halen (met hun naam er op) en daarmee de trein in snellen. Maar het imago van de Starbucks is hier heel anders dan in Amerika.

    Ik denk dus dat de Coffee To Go in Nederland niet verder zal uitbreiden dan dat het nu al is. Als we haast hebben zijn er al genoeg mogelijkheden. En andersom net zo. Koffie is echt iets van deze tijd, dus daarom is er op alle vlakken een ruim aanbod. Zowel in soorten koffie als in aanbieders en snelheid. De tijd zal het verder leren, maar dit zal voorlopig erg populair blijven.

  4. jasperwelsing schreef:

    Ik ben net als jij dol op koffie, maar de stelling “Een dag zonder koffie is een dag niet geleefd” vind ik persoonlijk erg ver gaan.
    In mijn omgeving zie ik niet de filterkoffie terug komen, maar zie ik wel steeds meer apparaten die de verse bonen voor je malen. De zogenaamde verse bonen koffie. Dit is hetzelfde principe als filterkoffie. We gaan weer terug naar de basis; de koffieboon en maken daar eenvoudig en snel lekkere koffie mee.

    Koffiedrinken wordt meer een beleving dan je dagelijkse shot cafeïne. De bekende Nespresso reclama’s benadrukken het hemelse gevoel van koffie drinken.
    Ik denk dat we, omdat we meer verse bonen koffie gaan drinken, ook meer zullen kijken naar de herkomst van de bonen. Dat we veel meer aandacht zullen geven aan de arme boeren die de bonen voor veel te weinig geld verkopen aan rijke handelaren. Dat de Fair Trade koffie een nog grotere trend wordt dan het als is.

    Dat is natuurlijk een win-win situatie. Wij lekkere verse koffie en niet die chemische zooi die bij ons op school uit de automaat komt en de boeren een eerlijke prijs voor hun koffieboon.

Geef een reactie

