Home » Uncategorized » Who run the world, girls!

Who run the world, girls!

Sinds ik naar school ga zitten ik met jongens/mannen en meisjes/vrouwen in de klas, ik ben niet anders gewend. Op de basisschool ging je als meisje niet met jongens om, jongens zijn stom. Daar kan je nu alleen nog maar om lachen. Maar honderden jaren geleden was het verschil tussen man en vrouw echt enorm groot. De vrouwen stelden veel minder voor als mannen. Vrouwen zorgen voor de kinderen en doen het huishouden. Wat nu niet meer voor te stellen is zie ik bij de generatie van mijn opa en oma terug. Als mijn opa zin heeft in koffie wacht hij tot mijn oma koffie voor hem gaat maken. Wij zullen nu tegen onze vriend/man zeggen: “Heb je zin in koffie, daar staat het koffiezetapparaat.”

Zelf heb ik niet zo heel veel meegekregen van het feminisme, sinds mijn geboorde zijn man en vrouw gelijk. Ik vind hem daarom ook erg “raar” als ik mijn opa zo zie commanderen tegenover mijn oma. Door mezelf erin te verdiepen kwam ik erachter dat het fenimisme eigenlijk al speelt sinds 1754 en kwam ik erachter dat deze megatrend nog niet afgelopen is. Kijk nou in China, hoeveel meisjes uit China kan je adopteren en hoeveel jongens? Even wat feiten van het feminisme op een rijtje:

1754 > vrouwelijke arts (Universität Halle)
1837 > vrouwenonderwijs (Mount Holyoke Female Seminary gefinancierd en opgericht door
Mary Lyon)
1838 > Hoger onderwijs voor vrouwen (in Ohio, Oberlin College)
1893 > Vrouwelijke advocaat (Cornelia Sorabji)
1893 > Algemeen kiesrecht, vrouwen mogen ook kiezen (Nieuw-Zeeland)
1899 > Vrouwelijke autocoureur (Madame Labrousse)
1910 > Vrouwelijke piloot (Elise Deroche)
1911> Internationale vrouwendag (8 maart)
1916 > Vrouwelijke congreslid (Jeannette Rankin)
1919 > Vrouwelijke tweede kamerlid in Nederland (Suze Groeneweg)
1956 > Vrouwelijke minister in Nederland (Marga Klompé)
1960 > Gekozen vrouwelijke premier (Sirimavo Bandaranaike uit Sri Lanka)
1963 > Vrouw in de ruimte (Valentine Teresjkova)
1974 > Vrouwelijke president (Isabel Martínez de Perón uit Argentinië)
1975 > Vrouw die de top bereikt van de Mount Everest (Junko Tabei uit Japan)
1979 > Vrouwelijke minister van Groot-Brittanië (Margaret Thatcher)

Feminisme is de megatrend die bijna in de eindfase zit. De behoefte aan gelijkheid is de afgelopen jaren toegenomen en dit is dus de mesotrend. De microtrend kan bijvoorbeeld zijn dat er steeds meer vrouwen zichzelf verkiesbaar stellen als president.

Zoals je de feiten hierboven kan zien, heeft het feminisme een grote rol gespeeld in het verleden. In sommige landen speelt het nu nog een grote rol. Ik denk wel dat het feminisme in de eindfase zit (vooral in Europa en Amerika). In Amerika is dat te zien omdat er 3 vrouwelijke presidenten zijn. Vrouwen die dezelfde functie vervullen als een man krijgen gemiddeld 18,5 procent minder uitbetaald. Ik verwacht dat verschil er in de loop van de tijd niet meer zal zijn. Misschien verdienen vrouwen straks wel meer als mannen?! In welk jaar verwacht jij dat de vrouw en man helemaal gelijk worden behandeld? Zal de ongelijkheid überhaupt ooit verdwijnen?

Kelly Ariesen
Geplaatst op 21 februari

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_eersten
http://www.theusa.nl/presidenten/
http://www.expontomagazine.com/nl/interviews/4076-chinese-adoptie

4 reacties

  1. Laura Kalberg schreef:

    Ik denk dat vrouwen en mannen in de toekomst overal gelijk gaan worden. In sommige landen gaat dit helaas wel langer duren dan in andere landen. Ik ben opgegroeid in een familie waar man en vrouw gewoon gelijk zijn. Mijn ouders werken beide en de koffie wordt vaker door mijn vader gemaakt ;). Op de basisschool had ik ook al jongens vrienden, en nu nog heb ik meer mannelijke vrienden dan vrouwelijke. Ik voel mij niet anders behandeld doordat ik een vrouw ben. In andere landen is dit natuurlijk wel anders. Dan hoor ik dingen op het nieuws waarvan ik mij niet kan voorstellen dat mannen nog steeds zo over vrouwen denken. Alsof we een heel ander soort zijn of zo. Hoelang deze trend nog blijft bestaan kan ik moeilijk inschatten. Vooral omdat ik me niet kan voorstellen dat er nu nog landen zijn die vrouwen behandelen als minder. Ik hoop natuurlijk dat het zo snel mogelijk gelijk is over de hele wereld. Wie weet zijn wij vrouwen in de toekomst wel veel belangrijker dan de man!

    Laura Kalberg
    1594176

  2. jasperwelsing schreef:

    Ik denk niet dat de in de toekomst alle vrouwen ter wereld de zelfde rechten genieten als mannen. Met name door de invloed van religieuze opvattingen, zoals de Islam en het Christendom wordt het vrouwen erg lastig gemaakt.
    Dat zeg ik niet omdat ik zelf een man ben en vrouwen die rechten niet gun, maar vrouwen emancipatie niet iets is wat in een enorm tempo zich over de hele wereld verspreid. Je zei zelf al dat de beweging al eind 18e eeuw in gang is gezet. En waar staan we nu? In de meeste westerse landen is het heel gewoon om vrouwen als ‘gelijken’ te behandelen, of toch niet helemaal?

    Je schrijft dat je zelf niets van het feminisme hebt meegekregen, maar zelfs in Nederland zijn er nog hele grote verschillen tussen man en vrouw. De meeste van deze verschillen hebben veel met religie te maken. De katholieke kerk bijvoorbeeld. Ik denk dat de rol van vrouwen in de kerk altijd ondergeschikt zal blijven aan die van de man. Hoe triest ik dat ook vind. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat er ooit een vrouwelijke Paus zal worden benoemd. Maar ook in politieke partijen als de SGP die in de Tweede Kamer een deel van onze Nederlandse bevolking vertegenwoordigen, worden vrouwen buitengesloten.

    Ik denk niet dat het onmogelijk is, dat mannen en vrouwen overal te wereld gelijk worden behandeld, maar ik denk wel dat het simpelweg te lang gaat duren. We hebben, na al die jaren feminisme, dat zelfs in het Westen nog niet bereikt. Kun je nagaan hoeveel er in Moslim landen als Saudi-Arabië nog moet gebeuren, waar vrouwen verboden worden om auto te rijden.1

    http://nos.nl/op3/artikel/243151-druk-op-saudiarabie-om-autorijdende-vrouw-vrij-te-laten.html

  3. feyonavanmiddelaar schreef:

    Veel verschillen tussen mannen en vrouwen zijn diep geworteld in de cultuur. In de Nederlandse cultuur zien we ook duidelijke verschillen. Zoals Jasper al zei zijn er bijvoorbeeld veel minder vrouwen in de Tweede Kamer dan mannen. Maar ook in ons dagelijks leven zien we verschillen. Van vrouwen wordt er verwacht dat zij er verzorgt bijlopen, dat zij niet van klussen houden, dat zij niet geïnteresseerd zijn in voetbal, dat zij advies geven in plaats van beslissingen nemen en ga zo maar door. Dit laatste zien we duidelijk terug in het bedrijfsleven. Zo werd in 2009 slechts 4,2% van de topfuncties bezet door vrouwen. Hoe lager de functie, hoe hoger het percentage vrouwen dat deze functie bezet. [1]

    Dit komt door de bedrijfscultuur, genetische aspecten, historische en maatschappelijke factoren. Dit speelt dus niet alleen in Nederland, dit speelt overal.

    “Who run the world?” De vrouwen in ieder geval niet. En dat is misschien maar goed ook.

    [1] http://nvlm.nl/wordpress/wp-content/uploads/2012/09/PWS-Jo%C3%ABlle-Koot-en-Laura-Jacobs-Vrouwen-in-topfuncties-in-het-bedrijfsleven.pdf

  4. Tom Jansen schreef:

    De mening van Jasper over de tijd die het nu al duurt deel ik, maar ook de mening van Feyona over dat het verschil in de cultuur geworteld zit, is naar mijn mening waar. De achterstand van vrouwen is nou eenmaal zo groot dat hoe dominant de vrouwen ook worden, dit nooit de dominantie van mannen zal overtreffen. Vanuit de christelijke opvatting is de vrouw altijd ondergeschikt geweest aan de man en onbewust leeft deze gedachte – naar mijn mening – nog steeds in het hart van vele mannen. Mannen en vrouwen hebben verschillende kwaliteiten en dat is maar goed ook. Misschien moeten we ons dan niet te veel richten op het statusverschil van man en vrouw, maar kijken naar wat de man zou zijn zonder vrouw.

    Een opmerking die ik regelmatig gehoord heb is: dat mannen een baren van een kind nooit zouden overleven. Of dit waar is zullen we nooit weten, maar het zegt genoeg. Het geeft in ieder geval aan, dat mannen alleen ook niet veel verder zouden komen. Vrouwen zijn gewoon heel hard nodig. Daarnaast denk ik dat achter elke ‘sterke’ man ook een sterke vrouw staan. Neem bijvoorbeeld de presidenten van de Verenigde staten. Wat zo’n man in zijn ambtstermijn van 4 (of 8) jaar wel niet allemaal moet doorstaan.

    Ik denk dat je als vrouw niet treurig moet zijn over de alom aanwezige opvatting dat vrouwen minder zijn, ook op het toneel hebben de personen acteer de coulisse letterlijk en figuurlijk de touwtjes in handen.

    Tom Jansen
    1583056

    Bronnen
    http://www.sheconsult.nl/Vrouwen%20en%20geschiedenis.html

Geef een reactie

