Home » Uncategorized » Meer vrouwen op de motor.

Meer vrouwen op de motor.

Bij motorrijders denk je al snel aan een stoere man met een dikke snor die op een Harley Davidson rijdt. Maar tegenwoordig zijn er ook meer vrouwen die hun motorrijbewijs zijn gaan halen. Dit komt door meerdere invloeden zoals het veranderen van de regels om een motorrijbewijs te halen, de emancipatie van vrouwen en doordat de markt meer op de vrouw inspeelt.

 Image

Uit cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR) blijkt dat de trend, de toename van vrouwelijke motorrijders al vanaf 2009 begonnen is. Het aantal vrouwelijke motorrijders steeg in de periode van 2009-2012 van 5500 naar 8500. Uit cijfers van BOVAG, de vertegenwoordiger van de motorbranche en de rijscholen, bleek dat het afgelopen jaar vrouwen onder de 24 jaar in grote getale hun rijbewijs haalden. Ze zagen het aantal met 50 procent stijgen; van 2400 naar 3600 motorrijdsters. Ook valt het op dat op de motorbeurs steeds meer vrouwen lopen. Ze hebben nu zelfs een uitreiking voor de Motor-Vrouw van het jaar.

Maar waar komt deze stijging ineens vandaan?
Waarschijnlijk komt een groot deel van de stijging van het aantal rijbewijzen dat is gehaald onder jonge vrouwen door de nieuwe regels. Sinds 19 januari zijn de regels voor jonge aspirant-motorrijders erg veranderd. Jongeren tot 19 jaar mogen niet meer examen doen op een lichte motor en daarbij dan ook automatisch een rijbewijs hebben voor een zware motor. Een rijbewijs voor de zware motor moet nu apart worden gehaald en dit examen mag je pas op je 24e halen (in plaats van 21). Maar dit verklaart nog niet helemaal waarom het aantal vrouwen zoveel stijgt ten opzichte van de mannen. 

Volgens Tom Huyskens van de BOVAG komt het onder andere door de emancipatie van vrouwen. Vrouwen hebben een inhaalslag gemaakt. Vroeger deden mannen mannen dingen en deden de vrouwen vrouwen dingen. Motor rijden werd lange tijd gezien als iets dat voor mannen was. De vrouwen zijn nu bezig met een inhaalslag. Nog steeds denkt men bij motorrijden sneller aan mannen. Dit is dus minder aan het worden. 

Wat ook een grote invloed heeft gehad op de stijging van vrouwelijke motorrijders is de markt. Die zijn steeds meer in gaan spelen op de vrouwen waardoor de drempel minder hoog is. Volgens Anne-Marie Vos, projectmanager van de Motorbeurs, spreken motoren steeds meer een brede doelgroep aanspreken. Zo worden speciale motoren ontworpen met een lagere instap, dit maakt de motor toegankelijker voor vrouwen. Denk bijvoorbeeld aan de Vespa. Dat merk heeft genoeg leuke modellen waar je een motorrijbewijs voor nodig hebt. Vrouwen gaan er ook meer de lol van inzien, ze zijn steeds enthousiaster over motorrijden.

Zie jij ook meer vrouwen op de motor? En zou je (als vrouw zijnde) ook graag motor willen rijden?

 

Bronnen:

http://nos.nl/op3/artikel/476514-meer-vrouwen-op-de-motor.html

http://www.lintjens.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=69:nieuwe-wetgeving-motorrijbewijs-vanaf-2013&catid=38:fp-rokstories 

http://www.profnews.nl/1006645/aantal-vrouwen-met-motorrijbewijs-neemt-toe

 Laura Kalberg
1594176

2 reacties

  1. evanbreda schreef:

    Over het algemeen hoor ik steeds meer mensen over motorrijden. Waarschijnlijk komt dit ook omdat ik de leeftijd heb om eraan te beginnen. Doordat er een aantal verschillende leeftijdsgenoten om mij heen zijn gaan motorrijden ben ik er wat meer op gaan letten. Echter heb ik er daarvoor nooit zo veel opgelet, dus kan ik niet vergelijken of het nu meer vrouwen zijn.

    Door de emancipatie is het niks raars meer als vrouwen op een motor rijden. Men kijkt er niet meer raar vanop en het is geen discussiepunt. Toch denk ik dat er altijd minder vrouwen zullen zijn die motor rijden. Dit komt doordat er risico’s aan vast zitten en vrouwen van aard voorzichtiger zijn dan mannen.

    Over het algemeen zijn het vooral jongens waarvan ik weet dat ze motorrijden. De twee meiden met een motorrijbewijs zijn allebei opgegroeid in een ‘motorfamilie’. Hierbij reed zowel de vader, als de moeder op een motor. Daarom denk ik dat het ook een stukje opvoeding zit en afhangt van de andere omgevingsfactoren.
    Zo werd er bij mij thuis gesproken over alle risico’s en de gevaren van het rijden op een motor. Dit zal anders zijn bij de ‘motorfamilies’, waar enkel met lof over het motorrijden gesproken wordt.

    Het lijkt me zelf erg gaaf om motor te rijden en door een mooi gebied te toeren. Het geeft een kick en een stukje gevoel van vrijheid. Alleen is er een kennis van mijn ouders die een aantal jaar geleden een motorongeluk heeft gehad. Hij heeft een aantal operatie moeten ondergaan, zit vol met metalen pinnen en heeft een hele lange tijd moeten revalideren. Hierdoor wordt je weer met het feit geconfronteerd, dat er een behoorlijk risico aan vast zit. Op het moment dat er een ongeluk gebeurd, ben ik kwetsbaar.
    Ik zal niet uitsluiten dat ik nooit motor ga rijden, echter zal ik er wel heel erg goed over nadenken. Je kan zelf namelijk nog zo goed motorrijden, maar op het moment dat iemand anders een fout maakt ben jij alsnog de pineut. En wie laat je dan achter?

    Echter veranderen de voertuigen continu. Wie weet hoe de voertuigen er over dertig jaar uitzien en waar we dan inrijden?

    Elise van Breda
    1587255

  2. Om eerlijk te zijn let ik er nooit zo op of er een vrouw of een man op een motor zit. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het aantal vrouwen t.o.v. mannen op motors groeit. Inderdaad door de emancipatie is het niet gek maar dat vrouwen op een motor rijden. Als jij als vrouw je motorrijbewijs wil halen, moet je dat lekker zelf weten. Niemand die daar een punt van gaat maken.
    Ik denk dat de markt goed inspeelt op het feit dat vrouwen ook motor gaan rijden. Door modellen te ontwerpen speciaal voor vrouwen, wordt de drempel lager om ook echt aan dat rijbewijs te beginnen. En ik denk dan ook zeker dat deze markt nog wel gaat groeien.
    Zelf heb ik niet het idee dat ik ooit motor ga rijden. Ik denk dat ik daar toch te bang voor ben. Op een motor ben je toch erg kwetsbaar in het verkeer. Op het moment dat je onderuit gaat, dan ga je ook meteen flink onderuit. Maar wie weet dat ik er over een tijd wel anders over denk, ga ik toch inzien hoe vet het in om motor te rijden. Maar eerst maar eens mijn autorijbewijs…

Geef een reactie

