Home » Uncategorized » Eerlijke handel!

Eerlijke handel!

We leven bewuster, we kopen bewuster en we eten bewuster. We zijn steeds meer bezig met het milieu en eerlijke handel en hebben daardoor graag wat meer over voor de iets duurdere producten zoals de Fairtrade producten. Als je in de supermarkt loopt zie je diverse producten die niet afkomstig zijn uit Nederland. Door de globalisering van de wereld handel is het nu vanzelfsprekend dat we producten zoals koffie en bananen in de supermarkt kunnen kopen.  

fairtrade_logo

Fairtrade staat voor eerlijke handel, zodat de kwekers, producenten en telers in de arme landen een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Een prijs die in verhouding staat tot de werkelijke productiekosten en niet een prijs die wordt bepaald door de verhoudingen op de internationale markt. Fairtrade producten dienen daarnaast ook te voldoen aan de milieu eisen. Fairtrade wil via ontwikkelingshandel met handelspartners en producenten in Afrika, Azië en Latijns-Amerika een positieve bijdrage leveren aan de bestrijding van armoede. Hierbij staan rendement, duurzaamheid in relatie, zelfstandigheid en eigenwaarde voor de producenten en handelspartners voorop.

De Fairtrade producten kun je in Nederland herkennen aan het Max Havelaarkeurmerk en dit wordt verkocht in wereldwinkels, WAAR-winkels, supermarkten, warenhuizen en natuurvoedingswinkels. Het assortiment blijft zich nog steeds uitbreiden. De eerlijke producten kun je ook o.a. terug vinden in de schappen bij AH, de puur en eerlijk producten. Fairtrade producten zijn producten waarmee je iets teruggeeft aan de wereld. Steeds meer Nederlandse bedrijven kiezen voor de eerlijke handel. Het is iets prijziger, maar het heeft wel de garantie van eerlijke handel. Zoals Douwe Egberts wordt door de duurzaamheid trend ook gedwongen om over te stappen op Fairtrade koffie. Ook scholen zijn bezig met Fairtrade, zo mocht de Hanzehogeschool Groningen zich de eerste Fairtrade Hogeschool noemen. De duurzaamheids druk van de consument is groot en aan hun eis moet worden voldaan. De eerlijke handel is populair en iedereen wil hier graag aan meedoen. Een goede tijd dus voor boeren van ver weg.

Fairtrade producten zijn een microtrend. De mesotrend die hierbij hoort is bewustwording, de consument wordt steeds meer bewust van wat hij koopt. We vinden het belangrijk om met een goed geweten een product te kopen en we zijn tegenwoordig ook veel bezig met milieuvriendelijke producten. Steeds meer mensen laten de magnetronmaaltijden en fastfood staan en gaan zelf de keuken weer in. Er is weer een grote vraag naar streekgerechten en boerderijproducten. Fairtrade producten zijn een microtrend door de megatrend globalisering. Door de globalisering is het mogelijk om producten uit het buitenland in te kopen. Fairtrade producten zijn al even op de markt maar door de aanhoudende megatrend duurzaamheid zullen deze producten er nog wel een tijdje blijven en zal het ook alleen nog maar meer worden nu.

Zo kun je dus boodschappen doen zonder dat de boer uit Afrika hiervoor uitgebuit is en je zeker weet dat alle producten milieuvriendelijk verbouwd zijn. Als jullie boodschappen doen zijn jullie hier dan ook mee bezig? Vinden jullie eerlijke handel ook belangrijk? Of letten jullie toch eerder op de prijs?

Merel Diepstraten
21 februari 2013
1585536

Bronnen:

http://fairtrade.nl/NL/MainExtendedContent/Over-Fair-Trade-Original.aspx

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerlijke_handel

http://www.maxhavelaar.nl/keurmerk/overhetkeurmerk

http://www.fairtradeproducten.eu/hanzehogeschool-eerste-fairtrade-hogeschool-van-nederland/

3 reacties

  1. Kelly Ariesen schreef:

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van fairtrade gehoord heb.. Ik vind het zeker belangrijk dat er een eerlijke handel is en dat iedereen zijn/haar loon krijgt wat hij/zij verdiend. Dus als je naar mijn mening zal vragen dan zal ik er zeker op gaan letten.

    Omdat het nog niet zo bekend is denk ik dat mensen er nu nog niet op letten, terwijl ze eerlijke handel misschien wel heel belangrijk vinden. Het is daarom jammer dat het niet zo bekend is. Iedereen kent het “ik kies bewust” tekentje en dit wordt dan ook beter verkocht als producten zonder het tekentje. Het zal toch mooi zijn als mensen ook op fairtrade producten gaan letten?

    Ik verwacht dat er veel mensen zijn die fairtrade producten willen kopen maar dat het nog niet gedaan wordt. Voor nu kijken de consumenten toch naar de prijs omdat de economische crisis bij iedereen ingeprent staat. Maar een goede campagne waarmee je ook de voordelen voor consument benoemd (helaas zijn we zo egoïstisch dat dat nodig is..) dan denk ik dat dit zeker een grotere trend zal worden.

    Kelly Ariesen
    21 februari

    Bron
    http://www.marketingonline.nl/nieuws/bericht/ik-kies-bewust-logo-beperkt-effect-op-consument/

  2. hiskemidavaine schreef:

    Soms koop ik wel eens fairtrade producten, in de wereldwinkel of gewoon bij Albert Heijn. Maar het nadeel er van is dat het duurder is dan de ‘gewone’ producten, dus kies ik meestal toch voor de goedkopere variant. Ik vind het wel belangrijk dat producten door eerlijke handel tot stand gekomen zijn, vooral omdat in arme landen nog heel vaak mensen uitgebuit worden. Het is een goed initiatief, en er zijn al veel mensen die voor de fairtrade producten kiezen. Als ik geen student meer ben en een full time baan heb, zal ik waarschijnlijk wel wat meer van dit soort producten kopen. Het is toch beter voor de wereld en voor de toekomst!

  3. viviennepickkers schreef:

    Fairtrade producten zijn een heel goed initiatief vind ik, eerlijke handel vind ik ook erg belangrijk. Dat iedereen eerlijke loon krijgt en goed betaald krijgt voor het werk wat hij/zij doet.
    Ik denk dat dit een trend is die nog erg in de beginfase zit, het is al zeker bekend bij mensen maar zal toch nog iets meer onder de aandacht gebracht moeten worden. Het idee spreekt namelijk erg veel mensen aan denk ik. Dit is één van de vele trends waarbij het een makkelijke manier is om bij te dragen aan een betere wereld, iets wat consumenten graag doen. Op deze manier kunnen consumenten met een goed gevoel de winkel uitlopen.

    Zelf koop ik echter nooit Fairtrade producten, dit komt dat ook inderdaad door de prijs die er aan hangt. Als student vind ik het op dit moment te duur om te kopen, maar later hoop ik zeker rond te lopen met een winkelmandje vol Fairtrade producten.

    Viviënne Pickkers
    1580900

Geef een reactie

