Home » Uncategorized » Een reisje naar de sterren!

Een reisje naar de sterren!

Once of a lifetime oppertunity, een ticket naar de ruimte, wie wil dat nou niet?! Er zijn diverse ruimtereis organisaties die het ruimtetoerisme toegankelijk willen maken. Virgin Galactic en Space Expidition Corporation (SXC) zijn de twee grootste aanbieders. Beide organisaties hebben de ambitie om tegen relatief lage prijzen de ruimte in te kunnen. De mediamarkt (ja, de mediamarkt!) verkoopt een ruimtereis voor slechts 73.333 Euro, een koopje! Is dit echt mogelijk?

Nee, in praktijk is het NOG niet mogelijk. Zowel Virgin en SXC verwachten dat er in 2014 wel mogelijk is om commerciële ruimtereizen te maken. Beide organisaties hebben schepen die in de testfase zitten. Dit jaar wordt de eerste testvlucht gemaakt tot een hoogte van 60km.  Volgens de definitie Fédération Aéronautique Internationale (FAI) begint de ruimte op 100km afstand vanaf de aarde. De vertrekhavens van de ruimteschepen van zowel Virgin Galactic als SXC bevinden zich in New Mexico en Curaçao.

Het ruimteschip van de SXC is het LYNX toestel. Tot nu toe zijn er twee versies, de Lynx Mark I en Lynx Mark II. Hier passen in totaal twee personen in, inclusief de piloot. Met een raam van 4m2 zodat men van het uitzicht kan genieten. Dit toestel kan in minder dan 1 minuut de geluidsbarrière doorbreken. Hij heeft drie minuten nodig om zijn maximale snelheid te bereiken. Eenmaal in de ruimte worden de raketmotoren uitgeschakeld. Hij blijft dan 4 tot 6 minuten in de ruimte. In totaal duurt deze reis een uur. Helaas moet je in je stoel blijven zitten met de gordels om.

Lynx Mark II (Telescope)

Virgin Galctic maakt gebruik van twee schepen. Het ruimtevliegtuigje(SpaceShipTwo) hangt onder de buik van een grote vliegtuig(White Knight Two). Als de White Knight een bepaalde hoogte heeft bereikt wordt de SpaceShip pas gelanceerd. Deze vlucht duurt in totaal 2,5 uur waarvan je enkele minuten in de ruimte bent. In tegenstelling tot de Lynx toestellen, kunnen er vijf medepassagiers mee. Ook is het mogelijk om de gewichtloosheid te ervaren, wat bij de Lynx niet kan.[1]

Commerciële ruimtereizen is zeker een microtrend terwijl het nog niet eens bestaat. Ze zijn nu bezig om het op consumentenniveau mogelijk te maken om een reisje naar de ruimte te maken. Deze trend is dus heel erg aan het begin van zijn levenscyclus. Als je het zou moeten vergelijken met een mens zou het een foetus zijn. Er zijn al veel mensen die tonnen met geld ervoor hebben betaald voor een toekomstig ritje naar de ruimte. Natuurlijk met de nodige training bijgevoegd.

De mesotrend is duidelijk de behoefte om te reizen. In de loop der tijd komen er steeds meer mogelijkheden om steeds sneller, steeds verder te komen. Omdat deze mogelijkheid er is willen mensen hier ook gebruik van maken. Mensen willen reizen, wat van de wereld zien.

De megatrend die dit mogelijk heeft gemaakt is de technologisering. Door deze ontwikkeling hebben we nu auto’s, treinen, vliegtuigen en nu zelfs… Ruimteschepen!

Een nadeel is dat ruimteschepen ontzettend slecht zijn voor het milieu. Uit onderzoek blijkt dat er zeker een klimaatverandering zal plaatsvinden als het ruimtetoerisme een grote hit wordt. Is dit het ruimtereizen waard? Ik moet toegeven als ik de kans heb laat ik die niet schieten. Het wordt een serieus probleem als iedereen denkt als ik…

Door: Hawyin Huynh / Studentnr. 1581383

[1] http://boekruimtereis.nl (gehele site)

5 reacties

  1. Laura Kalberg schreef:

    Het is het zeker wel waard! Ik wil al zolang als ik weet een keer de ruimte in. De klimaat verandering zou mij dus niet tegen houden. Egoïstisch? Ja. Maar dat maakt mij even niet uit. Helaas heb ik het geld er toch niet voor, maar wie weet in de toekomst? Misschien hebben ze in de toekomst ook wel iets tegen de klimaatverandering gevonden en is het dan niet meer zo’n groot nadeel. Ruimte reizen brengt ook veel voordelen met zich mee. Er kunnen veel meer onderzoeken worden gedaan en nieuwe planeten worden ontdekt (wie weet wel een oplossing voor de klimaatsverandering). Ik ben er erg benieuwd naar hoe de verdere ontwikkelingen gaan op het gebied van ruimtereizen. En wie weet mag ik in de toekomst wel gewichtloosheid ervaren en doe ik een dansje op de maan.

    Laura Kalberg
    1594176

  2. hiskemidavaine schreef:

    Ook ik zou deze kans niet voorbij laten gaan! Het lijkt me prachtig om in de ruimte te kunnen reizen, de planeten te kunnen zien en om de aarde van een afstand te kunnen bekijken. Misschien is er tegen de tijd dat ruimte reizen mogelijk is, wel een duurzaam ruimteschip ontwikkeld, net zoals de auto’s steeds zuiniger worden. De technologisering voor dit onderwerp staat nog aan het begin, dus wie weet! Ik denk namelijk wel dat er veel animo zal zijn voor het ruimte reizen. De ruimte is toch iets bijzonders, iets wat we nog niet begrijpen. Veel mensen zijn hierdoor gefascineerd. Zou er leven buiten onze aarde zijn? En hoe ziet de ruimte er uit? Ik denk dat dit een hele nieuwe categorie toerisme zal worden, waarbij mensen veel geld zullen neerleggen om deze ervaring te kunnen mee maken. Ik ga in ieder geval alvast beginnen met sparen, dan kan ik tegen die tijd ook een tripje maken!

  3. Renger van Esveld schreef:

    Ik denk dat er veel mensen dit wel zouden doen. Het is immers een ervaring die je waarschijnlijk maar een keer in je leven zult kunnen beleven. In het begin zal dit voornamelijk voor rijke mensen beschikbaar worden. Alleen denk ik ook dat er heel veel mensen dit niet zullen willen. Er zijn naar mijn mening nog te veel risico’s aan deze reis verbonden.

    Bij het lanceren van een spaceshuttle komen namelijk g-krachten vrij. Een mens kan een maximaal aantal G-krachten verdragen. Hier moet je dan wel op getraind zijn, wat de meeste mensen niet zullen zijn. Mensen die bijvoorbeeld hartproblemen hebben kunnen hier dus al niet aan meedoen. Een korte tijd is geen probleem maar naar de ruimte is al een stuk langer dan in de achtbaan.

    Zelf weet ik ook niet of ik mee zou gaan met een ruimtereis. Zeker de eerste jaren dat het bestaat zou ik dit niet doen totdat het door ontwikkelt wordt. Uiteindelijk zal dit misschien net zo normaal worden als een vliegtuig maar tegen die tijd zijn wij er misschien niet eens meer, of dit moet ineens een enorme opmars maken.

    Qua milieu denk ik dat we hier ons niet teveel zorgen over moeten maken. Misschien zou het goed zijn om alle ruimtezooi die we nu hebben ver weg te schieten richting een planeet om het daar te dumpen. Liever de ruimte vies dan de aarde, want daar leven we immers op!

    Bron:
    http://en.wikipedia.org/wiki/G-force#Typical_examples_of_g-force

  4. evanbreda schreef:

    Erm nee sorry, ik heb hoogtevrees.

    Gewichtsloos door de ruimte vliegen en een prachtig uitzicht klinkt echt geweldig! Jammer alleen dat alleen de rijken dit zullen doen en dat de rest last heeft van alle milieu problemen. Tuurlijk kan iedereen die de kans krijgt om door de ruimte te reizen, hiermee leven. Echter zal er maar een heel minuscuul klein deel van de bevolking deze mogelijkheid hebben.

    Ik weet zelf niet of ik nu voor of tegen het ruimtereizen ben. Het klinkt echt ideaal dat we door de ruimte kunnen reizen en we er misschien ooit wel kunnen gaan wonen. Misschien is het zelfs een betere vervanging voor de aarde, vinden we een oplossing tegen alle problemen en ontmoeten we aliens! Erm, wie zegt dat wat we vinden zo goed is?

    Wanneer je opgroeit bouw je een immuun systeem op. Echter zullen er in de ruimte hele andere ‘ziektes’ rondzweven waar we niet tegen bestand zijn. Daarnaast is het helemaal niet zeker dat de aliens wel zo goedaardig zijn. Ze doorsturen naar de aarde is misschien helemaal niet zo’n goed idee.

    Elise van Breda
    1587255

  5. Als ik de kans zou krijgen, zou ik die zeker niet laten schieten. Al heb ik helaas het geld er niet voor. Het zou mij denk ik niet tegen houden, die klimaatverandering. Het lijkt me zo’n bijzondere ervaring, dat ik daar waarschijnlijk niet eens meer over na zou denken. Wel vind ik dat de organisaties zelf moeten kijken wat ze allemaal zouden aanrichten voordat ze echt gaan beginnen met het aanbieden van commerciele ruimtereizen. Hoe groot is die invloed nu echt, en kunnen ze dit tegen gaan door een bijvoorbeeld een limiet aan te stellen. Ik denk namelijk dat veel mensen er toch voor zouden kiezen om het te doen als ze de kans zouden krijgen. Dus mocht het ruimtereizen echt een grote hit worden, dan moeten de organisaties die het aanbieden kijken naar wat ze voor schade aanrichten. Ergens moeten toch grenzen liggen. Maar zolang de prijs blijft zoals die nu is, is het ruimtereizen toch nog echt is exclusiefs. Er zullen maar een paar mensen zijn die zo’n bedrag overhebben voor 3 minuten in de ruimte.

Geef een reactie

