Home » Uncategorized » Dure kleding om in te knokken

Dure kleding om in te knokken

Hooligans vechten uit naam van hun club en stad en komen regelmatig negatief in het nieuws in verband met rellen in groepsverband rondom voetbalwedstrijden. Maar hoe ziet zo’n hooligan er eigenlijk uit? Een vraag waar veel mensen niet direct een antwoord op zullen hebben. Een kale kop, vol met tatoeages en een flink postuur, dat zijn misschien de eerste kenmerken waar je aan zou kunnen denken. Maar wat dragen deze gasten voor kleding?

Het beeld van hooligans wordt voor het gros van de mensen bepaald door berichten in de media. In die gevallen draait het vooral om de daden en gebeurtenissen en wordt de kleding van deze groep uiteraard een bijzaak, maar net als bij veel andere subculturen is er binnen het hooliganisme ook een bepaalde ‘dresscode’. Kledingstukken van dure ‘casual’ merken bepalen het gewaad waarin een hedendaagse hooligan ten strijde trekt. Merken als bijvoorbeeld: Stone Island, CP Company en Burbury zijn erg populair en deze merken staan bekend als zeer prijzig en exclusief.

 

Schermafbeelding 2013-02-25 om 18.24.39

Een voorbeeld van hoe Nederlandse hooligans zich hedendaags kleden

Vroeger waren hooligans herkenbaar aan spijkerbroeken, capuchontruien en bomberjacks, dat is een beeld wat voor veel mensen eerder omschreven zal worden als kledij voor een hooligan, vergeleken met de kleding in de bovenstaande alinea. De trend van het dragen van casual kleding is over komen waaien uit Engeland, waar deze trend al eerder zichtbaar was. Supporters van clubs als Liverpool, Millwall FC en West Ham United reisden hun club achterna in Europa en kwamen terug in Engeland met dure designerkleding, al dan niet gestolen tijdens ongeregeldheden. Deze kleding verruilden ze voor hun clubkleuren en zo waren ze minder opvallend herkenbaar voor de lokale autoriteiten. Deze trend is naar Nederland overgewaaid en zodoende loopt de Nederlandse hooligan nu ook in dure designerkleding rond.

Het dragen van designerkleding door hooligans van Nederlandse voetbalclubs is een microtrend, want het speelt zich af op productniveau, ondanks dat deze trend al enkele jaren zijn intrede heeft gemaakt. De mesotrend die hier aan vast zit, is de behoefte om uniek te zijn. Je zou het aan de andere kant ook kunnen zien als een manier om bij een bepaalde groep te horen en ook als zodanig herkenbaar te zijn. Uitgaande van het eerste, is het onder hooligans zelf veel belangrijker geworden om er goed bij te lopen. Men draagt dan wel dezelfde merken, maar daarbinnen probeert men zich wel te onderscheiden door verschillende jassen, polo’s en sneakers te dragen. De megatrend die te maken heeft met het op die manier van elkaar willen onderscheiden, heeft te maken met de individualisering. Ondanks dat men graag als een groep gezien wil worden en daar ook bij wil horen, wil men anderzijds ook als individu binnen die groep gezien worden en wil men zich als zodanig, doormiddel van kleding, onderscheiden.

Het is een trend die al een tijdje van zich doet spreken, maar ondanks dat denk ik dat deze trend nog wel even aan zal houden. Veel andere supporters gaan ook mee in deze trend en dat zorgt ervoor dat ‘de echte’ hooligans zich minder verbonden zullen gaan voelen met de merken die op dit moment populair zijn. Ook als groep is er de drang om zich te onderscheiden van de ‘normale’ supporters. Ik verwacht zelf dat bepaalde merken als Burbury, wat nu al veel minder populair is als een paar jaar geleden, maar ook Stone Island, vervangen zullen worden door andere merken in de toekomst. Ook deze trend is zich al langzaam aan het ontwikkelen. Ik verwacht nog wel dat de dure merkkleding de komende jaren nog de klok zal slaan op het gebied van kledij in de hooliganwereld.

Kleding speelt in diverse subculturen een belangrijke rol, zo is dit bijvoorbeeld ook met punkers, gabbers en skaters. Nu is het hooliganisme ook verbonden met een bepaalde lifestyle, waarin kleding een manier is om jezelf als zodanig te laten zien en te uiten. In hoeverre is de informatie in dit artikel nieuw voor je? En hoe probeer jij jezelf te uiten en onderscheiden doormiddel van kleding?

 

Luuk Simonse

Advertenties

2 reacties

  1. Nathan Roos schreef:

    Elke twee weken is er een thuiswedstrijd in stadion Galgenwaard (FC Utrecht) en ik probeer daar elke keer bij te zijn. De meeste wedstrijden zijn voor 80 / 90 procent uitverkocht, maar soms zit er ook een 100% bezetting in het 23.750 tellende stadion. Die mensen kan je vaak in vier verschillende groepen indelen, juist aan hun kleding:

    – kinderen en/of ouders en opa’s / oma’s: Vaak komen er grote groepen kinderen, schoolreisjes, voetbalteams, verjaardagen etc. Meestal worden ze begeleid door hun ouders of door een ouder.

    – de “petjes en sjaaltjes” groep: Duidelijk de grootste groep. Dit zijn de fans die de club FC Utrecht wil aanspreken. Zij kopen kleding van het team en dragen dat ook vol trots in het stadion. Vlaggen, sjaaltjes en petjes. Alles om duidelijk te maken voor welke club ze zijn.

    – de Stone Island groep: Kleine, lastige groep. Zijn ook voor hun club, maar hebben vooral meer haat voor de tegenstander. Zijn fanatiek in het volgen van hun club, maar gaan soms een stapje te ver. Komen regelmatig in aanraking met politie.

    – de wannabee Stone Island groep: Redelijk grote groep. Ze volgend de “Stone Island” groep, maar gaan niet over de grens. Proberen de grens wel op te zoeken, maar doen niks strafbaars. Komen dus ook niet of heel weinig in aanraking met de politie.

    Grappig is te zien dat op de Bunnikside, de “harde kern” tribune van FC Utrecht, vooral de laatste twee groepen duidelijk te vinden zijn. Petjes en shirtjes van FC Utrecht zie je er eigenlijk niet, terwijl ze zichzelf juist wel de “harde kern” noemen. De kleding die je vooral zit is zwart, vaak met inderdaad merken als Stone Island. Om er bij te horen, draag ik ook dezelfde kleding; donkere kleding.

  2. Vishal Gangadin schreef:

    Ik heb er nog nooit over nagedacht eerlijk gezegd en precies zoals je in je artikel al aangaf. Als ik een hooligan voor me haal zie ik inderdaad bomberjacks, petjes op en capuchon’s. Ik ben wel een voetballiefhebber, maar heb me nooit echt bezig gehouden met hoe de harde kern zich kleed en ik vind het heel apart om dit te lezen, want je zou denken dat hooligans daar totaal geen waarde aan hechten. Althans niet tijdens een bezoek aan een wedstrijd van hun favoriete club.

    Ik vind het interessant om te lezen hoe het ontstaan is, want het is niet heel erg gewoon om zo te handelen. Ik zelf heb eigenlijk geen idee hoe ik mezelf onderscheid met kleding. Probeer er altijd gewoon normaal uit te zien en misschien dat er soms nog een ietwat ‘hiphop’ gehalte aan kleeft, maar ik ben niet bewust bezig om mezelf te onderscheiden. Merkgeil ben ik niet echt en als het goed zit vind ik het wel prima. Ik zie het wel veel om heen gebeuren dat mensen heel erg eruit willen springen om op te vallen en misschien doe ik hier onbewust wel aan mee, geen idee.

    Interessant artikel en goed gevonden trend!

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: