Home » Uncategorized » De nieuwe radio: Spotify

De nieuwe radio: Spotify

Vanaf het vroege begin van radio zijn we gewend altijd muziek voorgeschoteld te krijgen. Radio word gemaakt voor de massa en de muzieksamenstellers van de verschillende omroepen en zenders zorgen voor een muziekmix die natuurlijk wel per zender verschilt, maar altijd bedoelt is voor een zo groot mogelijke doelgroep.

De laatste jaren is er echter een verandering gekomen in de manier van radio luisteren. Niet alleen omdat er sinds eind jaren 80 vele commerciele omroepen zijn bijgekomen in de ether. Ook door de mogelijkheden die we de laatste jaren hebben gekregen voor het luisteren via draagbare mediaspelers zien we verandering. Er luisteren vier miljoen luisteraars via de laptop of pc naar de radio. Ruim twee miljoen Nederlanders luisteren via hun smartphone naar de radio en het  aantal luisteraars dat via een tablet luistert is het afgelopen jaar verdubbeld, een stijging naar één miljoen luisteraars in 2012.[1]

Het luisteren naar radiostations is dus steeds meer een mobiele markt geworden, terwijl er vroeger veel meer thuis of in de auto werd geluisterd. Vooral jongeren luisteren tegenwoordig via hun mobiele telefoon naar de radio. Dit doen ze niet alleen omdat steeds meer telefoons een (analoge) radio aan boord hebben, maar ook via de internetverbinding op de mobiele telefoons. Met de betaalbare abonnementen van nu zijn de mobiele telefoons hiervoor goed te gebruiken.

Een aantal jaren geleden betaalde de grote commerciele zenders nog tussen de 50 en 80 miljoen euro voor hun analoge FM-zendvergunningen. Nu kan in principe iedereen voor weinig geld een radiostation op internet beginnen. Deze zender is dan niet alleen in Nederland te beluisteren, maar meteen over de hele wereld. Alle landelijke publieke en commerciele zenders zijn online te beluisteren.[2] De meesten hebben ook een eigen applicatie waarmee ze ook nog eens extra informatie kunnen meesturen, zoals de titel en de zanger van de lopende plaat.

In de afgelopen jaren zijn er door de bekende radiostations vele themazenders gestart op internet.  Zo heeft bijvoorbeeld Radio 538 al 9 verschillende themazenders van een Top 40 zender tot en met een The Voice of Holland zender.[3] Deze themazenders kunnen mensen met een bepaalde smaak, veel persoonlijker voorzien van de juiste muziek. Door de megatrend individualisering, waardoor we allemaal wat meer op ons zelf zijn komen te staan, zijn we op zoek gegaan naar persoonlijkere interesses. De standaard dingen tellen niet meer, maar we kiezen onze eigen smaak. Thema zenders zijn dus een microtrend op de maxitrend personalisatie.

De trend van de laatste jaren is het zelf samenstellen van je eigen playlist met muziek. Een bekend bedrijf die deze diensten biedt is Spotify, maar ook bijvoorbeeld Sony Music Unlimited. Ook steeds meer bestaande radiostations bieden een vergelijkbare dienst zoals Myradio, onderdeel van Sky Radio.[4] Met deze dienst kun je je eigen radiostation samenstellen door muziek te liken of dis-liken. Hierdoor wordt de muziekmix steeds meer afgestemd op je eigen smaak.[5] Deze diensten kunnen we dus ook scharen onder de microtrends als reactie op personalisatie.

De mogelijkheden voor adverteerders worden door deze mogelijkheden ook steeds groter. Het meteen kopen van de plaat die draait, of het plaatsen van reclameboodschappen die veel meer op de specifieke luisteraar zijn gericht, zijn mogelijk geworden.Ook de interactie met de luisteraar is veel directer omdat het (mobiele) apparaat waarmee wordt geluisterd ook meteen gebruikt kan worden om een facebook of twitterbericht te versturen. Hierdoor is een veel directer contact met de luisteraar mogelijk.[6]

De vraag is of de luisteraar door al deze mogelijkheden uiteindelijk niet toch af en toe verrast wil worden, bijvoorbeeld met nieuwe muziek. Een station wat te dicht bij jezelf ligt gaat misschien uiteindelijk toch vervelen? Toch denk ik niet dat deze microtrend nog  veel meer uitgebreid gaat worden. De mogelijkheden die we nu al kennen en welke mogelijk nog komen zullen, ondersteunen die vraag naar personalisatie alleen maar, of stijgen deze zelfs ver te boven. Over een paar jaar zullen we deze trend waarschijnlijk aan een andere megatrend toeschrijven. Zoals we nu de telefoon die alleen nog maar kon bellen al niet meer kennen, zullen we over een aantal jaar niet eens meer weten wat radio ook alweer was. Spotify is de nieuwe radio en die radio bepaal je zelf.

Een vraag aan u: Is over een jaar of tien de radio, zoals we die nu kennen, volledig verdrongen door diensten zoals Spotify?

 

21 februari 2013
Tom Jansen
1583056

 

Bronnen

[1] http://www.emerce.nl/nieuws/radio-luisteren-via-tablet-populair

[2] http://www.nederland.fm/

[3] http://www.538.nl/#!/luisteren/#538gemist

[4] http://myradio.nl/

[5] http://fastmovingtargets.nl/episodes/niels-hoogland-myradio-traditionele-radio-verdwijnt-niet-maar-online-heeft-de-toekomst/

[6] http://www.emerce.nl/nieuws/radio-interactief

Advertenties

3 reacties

  1. merelvesch schreef:

    Radio is een massaproduct, die niet alleen maar muziek aanbied. Radio bied bijvoorbeeld ook nieuws en sport aan. De massa die veranderd niet zo snel en ik denk dat de radio ook niet zo snel verdrongen gaat worden. Wat wel verdrongen gaat worden zijn de cd’s. Eerst hadden we programma’s zoals Limewire, waarmee we muziek gratis konden downloaden. Vervolgens kwam iTunes (en iPod) en hierop kwam weer Spotify. Nu is de vraag of het model van iTunes wel stand houdt, nu Spotify om de hoek is komen kijken. Ik denk het niet. Hoe de inkomsten in de muziekindustrie verdiend worden is totaal veranderd.

    Dus de radio blijft bestaan, en Spotify is een dienst die daarnaast gebruikt gaat worden. Dat komt omdat de radio een massaproduct is die meerdere dingen uitzend (nieuws, sport). Mijn vraag is eerder, neemt Spotify niet de voorhand met iTunes?..

  2. Nathan Roos schreef:

    Nee, de radio en televisie zullen over 10 jaar nog bestaan, zelf nog over 20 jaar. Inderdaad de vraag die Merel ook al stelt, is de vraag of niet iTunes gaat verdwijnen. Zie ook mijn blog: https://trendsnl.wordpress.com/2013/02/19/music-stream-services/

    Televisie is een medium dat lang zal blijven bestaan. Natuurlijk past het zich aan: zo komt nu interactieve TV overal voorbij. De volgende stap is waarschijnlijk zoiets als internet op je televisie, waardoor alles met elkaar verbonden is. Maar televisie blijft bestaan.

    Radio ook, met natuurlijk zijn aanpassingen. Tegenwoordig luisteren mensen alleen nog maar radio via de computer, in de auto of ’s morgens als de wekker gaat. Volgens mij luisteren er steeds minder mensen echt naar een “radio”, maar dus meer digitaal. Spotify gaat zoiets niet wegdrukken, al zal de radio wel minder volgers hebben door het grote aanbod van muziek en lange mixen op Spotify. Maar het nieuws, praatprogramma’s en de DJ’s op de radio zullen altijd volgers hebben. In iedergeval nog minsten 10 jaar.

  3. luuksimonse schreef:

    Het grootste verschil tussen een dienst als Spotify en een radiozender is dat je bij Spotify nog steeds zelf bepaald wat je luistert. Of dit nu via een playlist is of een album van een artiest, jij bepaald zelf wat je hoort. Dit is een groot voordeel voor sommige mensen, hoe fijn is het immers dat je gewoon zelf kan bepalen wat je luistert? Je zult niet snel in negatieve zin verrast worden door een nummer wat je totaal niet aanstaat.

    Maar niet iedereen zit er op te wachten om zelf zijn muziek uit te zoeken. Inmiddels zijn bijna alle auto’s voorzien van een cd speler, maar er wordt in de file nog massaal afgestemd op de Nederlandse radiozenders. Het feit dat er iemand met ‘verstand’ van muziek, de muziek zorgvuldig voor jou selecteert en dat jij zelf een radiostation kan uitzoeken met jouw favoriete muziekstijl, is ook een service waar veel mensen nog steeds dankbaar gebruik van maken.

    Daarnaast is het bij diverse radiostations niet alleen muziek wat de klok slaat, er zijn tal van radioprogramma’s waarin muziek een ondergeschikte rol toebedeeld krijgt. Een DJ die de muziek aan elkaar praat, vaste items in zijn programma behandeld en telefoongesprekken voert, zorgt ook voor een stukje entertainment, wat je niet snel met een dienst als Spotify voorgeschoteld zult krijgen. Dus om antwoord te geven op je vraag, ik denk zeker niet dat radiostations zullen verdwijnen, maar ze zullen wel wat luisteraars moeten inleveren voor mensen die enkel voor de muziek afstemmen op hun radiostation. Televisie met Spotify vergelijken is als appels met peren, dus ik denk dat die vergelijking niet zo eenvoudig is.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: