Home » Uncategorized » QR-codes takes over

QR-codes takes over

QR-codes waren in eerste instantie gemaakt om auto-onderdelen in Japan te identificeren. Tegenwoordig worden ze volop gebruikt, vooral in marketingcampagnes. Hoewel het in Nederland nog niet onwijs is doorgebroken, is heel Japan volgeplakt met QR-codes.

Zoals ik hierboven ook al vertelde, wordt de QR-code vaak gebruikt in marketingcampagnes. Zo is het ineens heel populair om via QR-codes boodschappen te doen. Hieronder een leuk concept bedacht door de supermarkt Emart door middel van een QR-code:

Ook airlines heeft een reiscampagne bedacht met behulp van QR-codes:

Naast marketingcampagnes worden QR-codes nog veel meer gebruikt. Bijvoorbeeld in kunst: “Verras je bezoek met een persoonlijke boodschap aan de muur door middel van een QR-code schilderij”.

Schermafbeelding 2013-02-19 om 19.13.18

En ander voorbeeld is een QR-code verwerkt in mode: “scan de QR-code verwerkt in je John Fluevog schoen en bekijk hoe jouw schoen gemaakt is”.
schoen qr code

Sinds een paar jaar zijn QR-codes overal te vinden, van posters tot hagelsslagpakken. Toch worden ze in Europa nog niet volop gebruikt. Terwijl Japan niet zonder QR-codes kan, kunnen wij prima zonder QR-codes leven. Naar mijn mening komt dat omdat QR-codes in Europa maar “half” gebruikt worden, het is voor ons geen dagelijkse bezigheid. Japan doet boodschappen met QR-codes, wij gaan naar de supermarkt.

Het is denk ik wel duidelijk dat de QR-codes zijn ontstaan door de digitalisering. De digitalisering, de verbeterde techniek, maakt het mogelijk om dit middel (QR-codes) in te zetten. De digitalisering is daarom ook de megatrend. De behoefte aan nieuwe technieken en gave campagnes neemt toe. Een campagne met een paar simpele posters dringt niet meer door. Wij blijven smullen van al die nieuwe trends. Het zorgt voor mond-tot-mond reclame en zo wordt het in sneltrein een trend. Veel trends verdwijnen al snel weer omdat er weer wat nieuws is bedacht. Toch denk ik dat deze microtrend nog niet voorbij is, het is vooral in Nederland nog in de beginfase. Ik concludeer dat omdat ik zie hoe QR-codes in het buitenland gebruikt worden en dat we er nog veel meer mee kunnen dan dat we doen. Door filmpjes te verspreiden over gave campagnes, worden wij ook aan het denken gezet, dat kunnen wij ook.

In het tijdschrift Linda ben ik een nieuwe vorm van scannen tegen gekomen, het scannen van een “layer”. Door het scannen van een layer met je smartphone wordt het printwerk tot leven gebracht. Naar mijn mening ziet een QR-code er nogal saai uit, een vierkant met zwart/witte vierkantjes. Een layer vind ik daarin tegen veel mooier vorm gegeven. Denken jullie dat een layer een manifestatie (een subvorm) van een QR-code is? Gaat deze vorm van scannen de QR-code overnemen omdat het mooier is vorm gegeven?

Geschreven door Kelly Ariesen
20 februari 2013

Bronnen:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1N6EdgN3FUU

http://www.youtube.com/watch?v=-i-c-EacEkM

http://kunstdeco.nl/producten/Persoonlijke_tekst_op_canvas_via_smartphone/

http://www.fluevog.com/files_2/press-release_ask_clogs_web.html http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=VP-4Ii8-uOk#at=88

http://www.qtag.nl/faq

http://www.layar.com/what-is-layar/

http://www.youtube.com/watch?v=Am-o6CFX8BU

http://www.lindamagazine.nl/2011/11/14/wat-is-layar-precies-hoe-werkt-het/

4 reacties

  1. Joakim Smits schreef:

    QR Codes worden inderdaad over het algemeen saai en zelfs lelijk gevonden. Ik ben zelf ook van mening dat een QR Code een uiting enigszins kan verpesten. Zo maak je een mooi design en dan zet je er opeens zo’n vlakje bij.

    Het principe Layer lijkt inderdaad erg veel op die van een QR Code, maar dan heel veel mooier. Maar dat heeft natuurlijk ook weer zo zijn nadelen. Want hoe herken je nou snel dat je iets kan scannen? Wij mensen zijn lui van aard en nemen niet erg veel tijd om alle details te gaan bekijken en kunnen als snel een icoontje over het hoofd zien om aan te geven dat je kunt scannen.

    Dus als ik het zo vergelijk, heeft het beide zo zijn voor- en nadelen. QR codes zijn zeer makkelijk te herkennen maar lelijk en bij Layer is het precies andersom. Er valt voor beide dus wat te zeggen. Misschien is er een tussenweg mogelijk? Dat er een standaard symbool komt, die wel mooi is en ook makkelijk te herkennen is. De tijd zal t leren..

  2. merelvesch schreef:

    De QR code is eigenlijk nooit echt doorgeslagen en ik denk dat dit ook nooit meer zal gaan gebeuren in de toekomst. De QR code is al 17 jaar oud, en wij maar denken dat het iets ‘nieuws’ was. Het is misschien een kleine hype geweest, maar daar blijft het ook bij.

    Layer bestaat ook al lang (4jaar), en als mensen het leuk vinden, was dit denk ik allang opgepikt. De drempel om informatie te krijgen die de layar uiteindelijk geeft is te hoog. Je moet teveel doen om die informatie te krijgen.

    Door deze dingen denk ik dat zowel de QR-code als de layar niet gaan werken. Wie weet komt er een middenweg die de nadelen wegvaagt, maar dat zal de toekomst bewijzen.

  3. De QR-codes worden inderdaad vaak verkeerd gebruikt. Veel bedrijven dachten een tijd geleden innovatief te zijn door een QR-code toe te voegen aan hun campagne. Ik persoonlijk gebruik de QR-codes nooit. Het voegt vaak niets toe, in is vaak gewoon een link naar de website van het bedrijf. Op het moment dat mijn telefoon eindelijk die QR heeft gescand, had ik al 10 keer gewoon de url kunnen intypen.
    Ook layar wordt op dit moment nog niet veel gebruikt, maar ik denk wel dat dit nog iets zou kunnen worden in de toekomst. Het moet allemaal nog geoptimaliseerd worden, het is nu nog te ingewikkeld en onduidelijk wanneer je layar kunt gebruiken. Maar ik denk dat layar meer kan toevoegen aan een campagne dan QR-codes. Met layar is het mogelijk om een laag over de werkelijkheid te leggen. Op het moment dat bedrijven dit op een goede manier in gaan zetten denk ik zeker dat het nog iets kan gaan worden.

    Yfke van Kruijsbergen
    1581879

  4. ruudvdveer schreef:

    Ook ik gebruik QR-codes vrijwel nooit. Alleen in het begin een paar keer maar dat was meer voor de nieuwsgierigheid. Misschien komt dit omdat ik nog met een iPhone 3 loop en het een eeuw duurt voordat ik die QR-code gescand heb. Ik ben ook zeker van mening dat de QR-codes verkeerd worden gebruikt. Op een of andere manier voel ik me niet getriggerd om ze te scannen noch te gebruiken in een concept / uiting. Voor mij is het dan ook een raadsel waarom het in Japan wel aan slaat en in de westerse wereld niet. Wel ben ik er van overtuigd dat de QR-code een voorbode is voor iets veel groters / vernieuwend. Naar mijn idee komt dit samen met de grote doorbraak op het gebied van M-commerce.

    Om toch iets positiefs te noemen over de QR-code… Ik vind die “Shadow activated QR-code” wel geniaal bedacht! Dat is nou wel een voorbeeld waarbij het goed wordt toegepast. Wie weet zit er toch nog toekomst in!

Geef een reactie

