Home » Uncategorized » Nostalgie

Nostalgie

nos·tal·gie (de; v)
heimwee: nostalgie naar de goede, oude tijd

‘Vroeger was alles beter’ is een uitspraak die steeds meer gebruikt lijkt te worden. Zeker in deze tijd met razendsnelle digitalisering en economische crisis. De originele betekenis van nostalgie uit het Grieks komt van de woorden nostos = terugkeer en algos = droefheid/pijn/lijden. En zoals hierboven de Van Dale vertaald heb je heimwee naar de goede, oude tijd (1).

In de deze tijd zorgen meerdere invloeden voor een dynamische wereld waar veel verandering plaats vindt. Dit kan dagelijks voor veel stress zorgen bij mensen, hierdoor krijgt men de behoefte aan ontsnapping en ‘heimwee’ naar vroeger (2).
Hoe sneller alles verandert, hoe groter ook het verlangen wordt naar een omgeving met overzicht, herkenbaarheid en de eenvoud van vroeger. Men wilt terug naar de tijd van dat onbezorgde gevoel met sweet memories. Dat wilt niet zeggen dat het verleden ook daadwerkelijk beter was maar we romantiseren het verleden (3).

We spreken hier dus duidelijk van een behoefte vanuit de consumenten, een mesotrend. Het is een mesotrend omdat het een ontwikkeling in consumentengedrag is waar al meerdere jaren sprake van is. Het is niet kortstondig, intensief of tijdelijk en alle andere kenmerken van een mode, hype of rage zijn ook niet van toepassing. Een megatrend waar deze mesotrend het gevolg van is kan bijvoorbeeld de digitalisering zijn. Het is één van de redenen waardoor met verlangd naar overzicht, eenvoud en herkenbaarheid. Maar ook de economische crisis zou een megatrend hierbij kunnen zijn, vele mensen zitten in een stuk minder goede situatie dan een paar jaar geleden. Hierdoor krijgt met ook nostalgie naar die goede, oude tijd.

Uit deze mesotrend zijn er meerdere microtrends te zien. Bijvoorbeeld veel in de reisbranch, reizen op zich is namelijk voor veel mensen al een manier om even uit de normale routine te stappen en te ontspannen. Zo je heb je reisbureaus die Vintage trips aanbieden. Korte vakanties met nostalgische voertuigen zoals een Eend, Volkswagen camper of Fiat 500. Wat ook ‘trending’ is zijn Stay-cations, gewoon lekker thuisblijven en vakantie vieren met familie en vrienden. Of toerist in eigen stad/land spelen en musea, dierentuinen en leuke restaurantjes bezoeken en ontdekken (3). Maar minimalistische hotels zonder tv of internet terwijl je op vakantie bent vinden veel mensen ook ideaal, om echt even weg te zijn en geen contact te hebben met de ‘echte’ wereld.
Toch heeft elk decennium zijn positieve en negatieve aspecten, maar toch kunnen sommige mensen houden een ideaal verleden voor zich waardoor hun huidige leven onbevredigend kan lijken door vergelijking. Er is niks mis mee om goede herinneringen aan het verleden te hebben maar ook het verleden had zijn nadelen, die worden alleen sneller vergeten. (4) Om deze fijne herinneringen te beleven ontstaan er dus microtrends als Vintage trips en Stay-cations. Het is dus een behoefte die niet snel zal verdwijnen, een trend die voorlopig nog niet aan het einde van zijn levenscyclus is.

Of is het een trend dat over een paar jaar minder zal worden en dat we dan geen behoefte meer hebben aan nostalgische producten of nostalgie van vroeger?

Viviënne Pickkers

1 http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=nostalgie&lang=nn
2
http://branding.femplaza.nl/ruud/Trendwatching/huidigetoekomstige_trends.pdf
3
http://www.travelnext.nl/nostalgie-in-de-reisindustrie.html
4
http://www.wisegeek.com/is-nostalgia-healthy.htm

Advertenties

1 reactie

  1. mereldiepstraten schreef:

    Ik denk dat er altijd wel behoefte blijft aan nostalgische producten en nostalgie van vroeger. Het is een stukje geschiedenis wat nooit zal verdwijnen. Door de razendsnelle digitalisering zorgen we voor een dynamische wereld. Het is een tijd van duizenden mogelijkheden. Daarom willen we af en toe even ontsnappen aan deze digitale wereld. En dan willen we graag even terug naar vroeger. De tijd van dat onbezorgde gevoel, niet omdat het leven zoveel beter was toen, maar omdat we het verleden romantiseren. [1] Op dit moment zijn nostalgische producten ook helemaal een trend, dit zie ik ook veel terug komen in mode en interieur. Veel mensen knappe oude kastjes weer op tot nieuwe kastjes met toch nog die een oude look. Kringloopwinkels en marktplaats zijn goede plekken om te zoeken naar nostalgische producten. Ook door de crisis zijn deze winkelplekken populairder geworden. Mensen zoeken daar naar oude spullen voor een kleine prijs en knappe dit op tot weer iets moois met een nostalgisch tintje. Bij nostalgische producten speelt er ook een grote rol van hobbyisten mee. Op ons blog staat ook een stukje over vinyl. Dit is ook een nostalgisch product en liefhebbers sparen zulke dingen en dat houdt ook de nostalgische producten in leven.

    Net op internet kwam ik een magazine tegen dat Nostalgie heet. Een eigentijds magazine dat teruggrijpt naar het verleden zonder stoffig te zijn en wemelt van de ‘o ja!’ momenten met artikelen over historische gebeurtenissen, hypes en prominente personen. [2]

    1. http://www.travelnext.nl/nostalgie-in-de-reisindustrie.html
    2. http://dewinkelvandenostalgie.nl/boek/tijdschriften/nostalgie-magazine

    23 februari 2013

    Merel Diepstraten

    1585536

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: