Home » Uncategorized » Een lege portemonnee

Een lege portemonnee

Hoelang blijft het nog mogelijk om met contant geld te betalen? Er komen steeds meer alternatieven voor het betalen. Door de technische ontwikkelingen komen er steeds meer mogelijkheden zoals betalen met je smartphone. Hoe snel zal de trend van het ‘digitale betalen’ groeien? Leven we straks echt in een cashloze maatschappij?

Steeds meer mensen hebben contant geld in hun portemonnee, en het aantal pintransacties per jaar groeit[1]. Vroeger werden alleen grotere bedragen met de pinpas betaald, maar tegenwoordig kijkt niemand meer raar op als je pinpas pakt bij het afrekenen van een half brood. Het aantal pintransacties groeit al een lange tijd, mensen vinden het niet fijn om veel contant geld op zak te hebben. Daarbij komt dat veel winkels een paar jaar geleden nog het principe hebben dat er bij pinnen onder een betaald bedrag bij betaald moest worden. Tegenwoordig is dit bijna overal afgeschaft omdat het ook voor de winkels veiliger is om minder contant geld in bezit te hebben. De campagne ‘klein bedrag, pinnen mag’ heeft hier aan bijgedragen, hierdoor zijn mensen op de hoogte gebracht dat ze ook voor 3 euro kunnen afrekenen met de pinpas.

Naast de pinpas zijn er op dit moment ook andere betaalmethoden in opkomst. Een hele populaire op dit moment is iDeal. Door het stijgen van de online verkoop wordt er ook online afgerekend. Mensen zien iDeal als een veilige manier om dit te doen. Het aantal iDeal betalingen in 2011 93,9 miljoen, in 2012 waren dat er 115 miljoen[2].

Maar wat, wat mij betreft de nieuwe trend is op het gebied van betalen, is betalen via je smartphone. Deze microtrend komt voort uit de behoeft die ontstaat om alles te regelen via een plek. Alles moet sneller, alles moet makkelijker. Weg met alle losse pasjes, je smartphone wordt je nieuwe portemonnee. Door de digitalisering wordt er steeds meer mogelijk op het gebied van smartphones. Het betalen via je smartphone is daar een onderdeel van . Er zijn verschillende manieren waarop er betaalt kan worden via de smartphone. Bijvoorbeeld Google Wallet. Met Google Wallet worden je creditcard gegevens gekoppeld aan je smartphone. Vervolgens kan er met NFC (near field communication) betaalt worden. Hiermee kunnen versleutelde gegevens worden uitgewisseld van twee apparaten die zich dicht bij elkaar bevinden. Als de smartphone voor een NFC reader wordt gehouden, worden automatisch de creditcard gegevens overgedragen[3].

In Nederland is Google Wallet nog niet beschikbaar, maar het betalen via een zelfde soort syteem is wel mogelijk met Cashless! van Minitex[4]. Via www.cashlessbetalen.nl kan er een online portemonnee aangemaakt worden. Vervolgens kan er betaald worden met een betaalpas, sleutelhanger of smartphone waar een NFC chip in verwerkt zit.

Op dit moment is dit nog maar mogelijk op een zeer beperkt aantal locaties. De aanschaf van NFC readers voor winkeliers is duur. Maar ik denkd at op het moment dat het mogelijk wordt op meerdere plekken in Nederland, er ook meer Nederlanders zijn die ervoor kiezen om te gaan betalen met de smartphone. De trend zit dan ook nog in het begin van zijn levenscyclus.

Naast de voordelen die verbonden zitten aan het betalen via de smartphone zoals het gemak voor de consument en het tegengaan van illegale geldstromen, zitten er ook nog een aantal nadelen aan het betalen via de smartphone. Zo zal er een inbreuk zijn op onze financiële privacy. Alle betaalgegevens worden geregistreerd en alles valt terug te vinden. Daarnaast ontstaan er problemen als in enkele landen het elektronisch betalen mogelijk is, maar in een groot deel van de landen nog niet. Je betaalt altijd met je smartphone, maar als je naar het buitenland gaat zal je toch echt weer moeten geloven aan cash in je portemonnee[5].

Kortom: ik denk zeker dat het elektronische betalen een opkomende trend is die nog een tijdje zal groeien. Toch moet er nog veel gebeuren voordat de pinpas wordt vervangen door de smartphone. Ook denk ik dat het contant geld niet zomaar zal verdwijnen. Er zullen altijd situaties blijven waarin je contant geld nodig hebt. Dus ook al zullen de elektronische betaalmiddelen groeien, geloof ik er niet in dat we in de nabije toekomst geen contant geld meer kennen.

Wat denken jullie? Worden smartphone en portemonnee straks echt één, of zal het contante geld niet zomaar verdwijnen?

 

Bronnen
[1]http://www.pin.nl/actueel/nieuws/recordaantal-pinbetalingen-in-20/
[2]http://tweakers.net/nieuws/85570/currence-meldt-recordaantal-ideal-transacties.html
[3]http://www.trendwatching.com/nl/trends/12trends2012/?cashless
[4]http://www.cashlessbetalen.nl/
[5]http://financieel.infonu.nl/geld/108856-zal-contant-geld-verdwijnen-voor-en-nadelen-van-cash-geld.html

 

Yfke van Kruijsbergen
1581879

3 reacties

  1. evanbreda schreef:

    Ik denk met nostalgie terug aan het winkeltje spelen met mijn oma toen ik een jaar of zes oud was. Hoe leuk ik het vond om met nep geld af te gaan rekenen, ook al had ik nog geen idee wat alles echt waard was. Echter vrees ik dat de kinderen over vijftien jaar geen flauw idee hebben hoe cash geld eruit ziet.
    Zelfs nu heeft het bekende Monopoly spel al een variant waarbij alleen maar betaald kan worden met pinnen. Deze variant is er om kinderen aan het pinnen te laten wennen.

    Hoe jammer ik het ook vind, ook ik denk dat het cash geld in Nederland gaat verdwijnen. Het is namelijk makkelijk en snel om alles in één apparaat samengevoegd te hebben. De “mobiele telefoon” heeft de afgelopen vijf jaar, er een groot aantal, diverse functies bijgekregen. Dit wordt nu de smartphone genoemd. Ik ga er dan ook vanuit dat er de komende jaren nog veel meer functies aan toegevoegd worden. Het betalen met een smartphone is dan ook een logische zet.

    Dit betekend echter nog niet dat er geen cash geld meer is. Alle problemen die dit op zou kunnen leveren, moeten van te voren worden opgelost. Privacy moet behouden worden en daarnaast kan het de Nederlandse economie schaden, op het moment dat er problemen ontstaan. Ze zullen het cash geld niet afschaffen tenzij ze 99,9% zeker weten dat alles goed gaat.

    Tegen die tijd zal er echter nog veel meer mogelijk zijn met een “smartphone”, al zou het goed kunnen dat hij dan al weer een andere naam heeft. Het zou wel een groot probleem zijn op het moment dat hij gestolen wordt of kapot gaat. Echter ben ik er van overtuigt dat ze tegen die tijd, daar ook al wel een oplossing voor hebben gevonden.

    Bron:
    http://www.bol.com/nl/p/monopoly-revolution/1004004010210403/

    Elise van Breda
    1587255
    21-2-2013

  2. TessVulto schreef:

    De winkelier, de belastingdienst, de bank, de politie, de overheid en een groot deel van de consumenten hebben er voordeel bij als cashgeld verdwijnt.
    De onderwereld met zwart geld, belastingontduikers met zwart geld en straatmuzikanten hebben er nadeel van als cashgeld verdwijnt.

    De tijd dat we met contant geld betaalden is naar mijn idee aan zijn eind gekomen. Digitalisering staat centraal in onze maatschappij en groeit in een rap tempo. Als er geen cash meer bestaat, dan zullen wel veel menselijke omgangsvormen veranderen. Hoe geeft je een ober fooi? Of hoe geef je een straatmuzikant een muntje? Er staat ons nog een grote ontwikkeling te wachten. Wel denk ik dat er slechts één ding van werkelijk belang is bij een verschuiving van contante naar elektrotechnische betalingen: laat de verschuiving langzaam plaatsvinden. Op die manier zullen kinderziektes in technologie en digitalisering geen rampen worden. Ook kan de consument wennen aan de verschuiving en zijn of haar gedrag daarop aanpassen. Over een aantal jaren weten we waarschijnlijk niet eens meer beter dan elektrotechnische betalingen. Er zijn ons al velen andere ‘drastische’ veranderingen voor gegaan die ook niet meer weg te denken zijn. (internet en smartphones)

    Tess Vulto
    1576680
    28 februari 2013

  3. Hawyin schreef:

    Ik vind het persoonlijk niet zo erg om een pinpas bij me te hebben, dus ik vind betalen met je telefoon misschien een beetje overbodig. Ook probeer ik altijd een beetje cash geld bij me te hebben voor het geval je ergens niet kan pinnen. Ze hebben nog niet eens overal een pinautomaat. En sommige winkels hanteren ook het “pinnen onder de 10euro, 40cent bijbetalen”. Ik denk dat dit probleem ook ontstaat als je het betalen met je telefoon invoert. Het zal wel even duren voordat je overal met deze methode kan betalen.

    De enige tijd dat ik mijn pinpas niet bij me heb is tijdens het stappen. Ik pin van te voren cash geld omdat ik bang ben mijn pinpas kwijt te raken. Mijn mobiel heb ik wel altijd bij me. Dus in uitgaansgelegenheden zou het wel een goeie oplossing zijn voor mij persoonlijk.

    Toch zou het even duren voordat ik betalen met m’n telefoon zal vertrouwen. Ik heb het idee dat er zo veel fout kan gaan. Ik heb al zo vaak gehad dat bijv. mijn ING-app het niet deed waardoor ik niet kon overmaken. Moest ik alsnog mijn laptop pakken. Hoe zorg je ervoor dat het compleet veilig is? Is het in het buitenland ook beschikbaar? Ik zie het ook niet zo zitten dat mijn financiele gegevens makkelijker te traceren valt.

    Inderdaad, er moet nog veel gebeuren voordat cashgeld uberhaupt kan verdwijnen…

    Hawyin / studentnr. 1581383

Geef een reactie

