Home » Uncategorized » 2 in 1 of 1 + 1 = 2? Foto’s delen 2.0!

2 in 1 of 1 + 1 = 2? Foto’s delen 2.0!

Mijn moeder en broertje zijn op vakantie naar Spanje, maar liefst 5 hele dagen. Natuurlijk heeft moeders haar Iphone mee en kan de BlackBerry van mijn broertje niet achterblijven. Ze hebben bij elkaar al zeker zo’n 15 foto’s naar mij verstuurd via WhatsApp. De glazen wijn, tapas en prachtige boulevard zijn op mijn netvlies gebrand. Heerlijk om te zien dat ze zo genieten, maar ook heerlijk dat ik vanuit het koude Nederland een vakantie gevoel krijg. Ineens vraag ik mij af, waarom mijn moeder mijn digitale camera wilde lenen? Ze kan met haar smartphone foto’s maken. Eigenlijk is dit vragen naar de bekende weg: een digitale camera maakt toch mooiere en scherpere foto’s dan je smartphone!

Smart cameraSamsung geloof dat de toekomst van fotografie ligt in het delen van foto’s via wifi. De nieuwe smartcamera’s zijn dan ook specifiek gericht op touchscreens, een smartphone-interface en wifi. [1] Een trend die dus erg in ontwikkeling is: een digitale camera die draait op Android. Zo kun je op je digitale camera niet alleen foto’s maken, maar ook apps installeren. Dankzij de ingebouwde wifi functionaliteit kun je al je foto’s direct uploaden naar je social accounts, of je eigen PC. [2]  Deze trend is ontstaan vanuit de grote behoefte vanuit de maatschappij om foto’s te delen met je vrienden, via Facebook of Twitter. Je hoeft niet te wachten tot thuiskomst, maar je kan rechtstreeks je foto’s van je digitale camera uploaden.

De smartcamera’s zijn duidelijk een microtrend, omdat de smartcamera een trend is op product niveau. De mesotrend die hier boven ligt is de ‘social lifestyle’ en ‘delen’. Tegenwoordig willen we met elkaar in verbinding blijven en de ander laten weten wat onze belevenissen zijn. De consument heeft de behoefte om zijn/haar sociale kring op de hoogte te houden van zijn of haar sociale activiteiten. De megatrend die hier overheen gaat is technologisering. Technologische ontwikkelingen en vernieuwingen hebben ervoor gezorgd dat mensen een nieuwe levensstijl zijn gaan ontwikkelen. Het gebruik van technologische toepassingen is een normaliteit geworden en daardoor hebben mensen hun waarden gehecht aan deze toepassingen. Dat de trend van smartcamera’s in ontwikkeling is komt door de razendsnelle ontwikkelingen in de technologie.

De smartcamera staat aan het begin van de levenscyclus. Ik heb tot dusver nog niemand gezien met een smartcamera. Ook ben ik niet zeker dat de smartcamera ontzettend hot gaat worden. Eerder verwacht ik dat de smartcamera de aanloop heeft op de mogelijkheid dat smartphones in de toekomst alle digitale camera functies krijgen.

Kortom: vind jij het fantastisch dat je digitale camera straks ook foto’s kan uploaden naar het web? Of kunnen ze beter zo snel mogelijk een smartphone ontwikkelen, waarop alle functies van een digitale camera zitten?

[1] http://www.nujij.nl/algemeen/samsung-wil-dat-camera-s-meer-als-smartphones.20888563.lynkx
[2] http://www.dutchcowgirls.nl/gadgets/6106

Tess Vulto
1576680
19 februari 2013

3 reacties

  1. Laura Kalberg schreef:

    Het lijkt mij erg handig om met je camera foto’s te kunnen uploaden naar het web. Het is leuk om al aan je familie leden te laten zien wat je zoal aan het doen bent op vakantie. Toen mijn ouders op vakantie gingen vond ik het bijvoorbeeld ook leuk om af en toe wat te horen. Zo weet je dat alles goed met ze gaan en is het leuk om te zien waar ze zijn. Maar het is eigenlijk ook leuk om pas achteraf alles te kunnen vertellen, of te zien krijgen. Zo kan je tijdens je vakantie gewoon genieten en hoef je je niet druk te maken of je foto’s wel goed op Facebook zijn aangekomen etc. Dan heb je tenminste ook nog wat te vertellen als je thuis komt ;). 
Ik vind niet dat ze een smartphone moeten ontwikkelen waarop alle functies van een digitale camera zitten. Dan gaat je smartphone te snel leeg naar mijn idee. Mijn smartphone is meer voor als ik even snel een fototje wil maken. En dan gaat mijn batterij niet snel leeg. Als ik op vakantie ga heb ik er geen problemen mee dat ik apart mijn mobiel en apart een camera heb. Mijn camera is dan opgeladen puur voor de foto’s. Mijn mobiel voor andere dingen, en die gaat dan niet sneller leeg.

    Laura Kalberg
    1594176

  2. luuksimonse schreef:

    Voor veel mensen is de kwaliteit van de foto’s van hun smartphone niet echt een belemmering. Niet iedereen wil graag al zijn foto’s uitprinten en inlijsten, soms is het delen op hun sociale netwerken en de mogelijkheid ze later digitaal te kunnen terugkijken al genoeg.

    Ik verwacht zeker dat er smartphones op korte termijn op de markt zullen verschijnen, die vergelijkbaar zijn met digitale camera’s. Zo is er nu al het Galaxy fototoestel van Samsung, die veel gelijkenissen vertoond met een smartphone. Zo is er de mogelijkheid om het toestel draadloos met internet te verbinden, is het voorzien van een webbrowser en bovenal, je kan direct vanaf je toestel je foto’s uploaden op je facebook en twitter. Het vervult een behoefte van mensen die graag kwalitatieve foto’s willen maken en deze foto’s zonder een computer als tussenstation, gelijk willen uploaden naar het internet.

    Het enige verschil met een telefoon is dat je er niet mee kan bellen, wat nogal essentieel is om het daarmee te vergelijken. Ik zie dit als een eerste stap naar digitale camera’s waarmee je wel kunt bellen of liever gezegd een telefoon met de functies van een digitaal fototoestel.

    Ik gebruik zelf liever een spiegelreflex voor het maken van mijn foto’s, maar die is nogal onhandig om overal mee naartoe te nemen en is niet in elke situatie geschikt om bij je te dragen in verband met eventuele schade. Ik denk dat er in de toekomst nog steeds gebruik zal worden gemaakt van DSLR’s, maar dat veel mensen gebruik zullen maken van hun telefoon, eigenlijk zoals dat nu ook al gebeurd, maar dan kwalitatief hoogwaardiger.

  3. Het zijn om dit moment eigenlijk nog twee verschillende dingen. De smartphone krijgen steeds betere camera’s, en camera’s krijgen steeds meer functies van een smartphone. Ik geloof er zeker in dat deze ontwikkelingen door zullen gaan en ze op een geven moment worden ‘samengevoegd’. Er zullen dan ook vast mensen die in plaats van 2 apparaten overstappen op 1, want dat is praktisch. Toch zullen er ook genoeg mensen blijven die de camera en smartphone als 2 aparte dingen blijven zien denk ik. Natuurlijk gebruik je af en toe je smartphone om een foto te maken. De kwaliteit van deze camera’s is nu al redelijk hoog, en genoeg om de foto’s de delen op het internet. De foto’s waar je toch je camera voor pakt, zijn naar mijn mening vaak de foto’s die ook niet bedoeld zijn om meteen de delen op het internet.
    Daarnaast denk ik toch dat als je functies van een telefoon aan een camera toevoegt, er andere functies of kwaliteiten verloren gaan. En de echt goede camera’s zijn over het algemeen zo groot dat ik er niemand mee aan zijn oor zie lopen om te gaan bellen.
    Kortom, er zullen steeds meer mensen zijn die alleen nog meer een ‘smartcamera’ hebben. Voor hen is de fotokwaliteit hiervan hoog genoeg. Maar er zullen toch ook nog genoeg mensen blijven die in het bezit zijn van een smartphone én een camera.

    Yfke van Kruijsbergen
    1581879

Geef een reactie

