Home » Uncategorized » TV 2 Go

TV 2 Go

Digitale televisie via het internet – IPTV. Kpn, Tele2, Telfort en XS4all bieden het allemaal aan.[1]

Het is hun visie op de toekomst. Maar waarom zou je online tv willen kijken? En hebben we dit wel nodig?

Afbeelding

In de huidige 24uurs economie (megatrend) krijgen we het allemaal steeds drukker. Vroeger was de rolverdeling tussen de man en de vrouw heel duidelijk – de man werkt en de vrouw zorgt voor het huishouden – maar hoe anders is dit nu. De man en de vrouw werken allebei, krijgen kinderen, hebben vrienden, hobby’s, doen aan sport, halen de boodschappen, doen het huishouden, gaan weekendjes weg en noem het maar op.

Al deze drukte veroorzaakt een nieuwe behoefte/maxitrend, de behoefte aan ontspanning. We kunnen immers niet altijd druk, bereikbaar en aan het werk zijn.

Als je aan iemand vraagt hoe zijn ideale luie avond zou zijn, zou hoogstwaarschijnlijk “op de bank hangend voor de tv” het antwoord zijn. Televisie kijken is makkelijk vermaak. Je hoeft er niets voor te doen, het knopje van de tv indrukken en gedachteloos zappen tot er iets voorbij komt wat je aanspreekt is al voldoende.

Helaas zijn die ‘luie avonden op de bank’ verleden tijd. En daar spelen KPN, Tele2, Telfort en XS4all dan ook slim op in. Zij bieden namelijk online digitale televisie aan. Zodat je – ook als je niet thuis op de bank zit – met één druk op de knop overal dat heerlijke, luie gevoel van ‘verstand op nul en gewoon kijken’ kan krijgen.

Online digitale televisie kijken is een microtrend die nog in zijn kinderschoenen staat. Nog niet alle providers bieden IPTV aan. Daarnaast is het ook nog niet echt ingeburgerd.

Online televisie kijken, doe jij mee? Denk je dat dit gemeengoed gaat worden?

 

 

2 reacties

  1. jasperwelsing schreef:

    Afgelopen zaterdag ben ik overgestapt naar Alles-in-een van Ziggo. Ik kan niet ontkennen dat ik erg blij ben met mij interactieve HD recorder die ik er met een dikke korting bij kon kopen. Immers heb ik nu de mogelijkheid om programma’s gewoon lekker kan opnemen en later terug kan kijken. Bijzonder handig als ik het te druk heb om lui op de bank te hangen.

    Dit is niet zo bijzonder nieuw meer ben ik van mening, maar nog steeds heel erg handig en ik denk dat de technische mogelijkheden op dit gebied nog wel enorm zullen toenemen. Zo kan ik nu bijvoorbeeld tot 500 Gigabyte aan programma’s opnemen. Op dit moment vind ik dat vrij veel, waarschijnlijk als ik dat over een paar jaar aan vervanging van het apparaat toe ben is het al weer een grote grap.

    Ook zijn de mogelijkheden van online televisie kijken steeds diverser geworden. Het begon met Uitzending gemist, maar inmiddels kijk ik ook mijn favoriete series op HBOGo en sinds afgelopen zaterdag is daar OnDemand bijgekomen.

    Online digitale televisie kijken zal, naar mate internetverbindingen sneller worden, steeds vaker voorkomen denk ik. Ik zie aan mezelf dat ik nu al veel programma’s achteraf via internet terug kijk. Naarmate de voorzieningen hiervoor verbeteren denk ik dat het inderdaad alleen maar zal toenemen, omdat ik dan kan kijken wanneer het mij uitkomt! Toch zal ik hopelijk ook nog heel lang genieten van een ouderwets gezellig avondje met zijn tweeën op de bank!

  2. TessVulto schreef:

    Sinds twee maanden is mijn televisie kapot op mijn slaapkamer. Geld voor een nieuwe is er nu even niet, maar een boek lezen voor het slapen gaan moest ook de hoognodige ontspanning geven. Een boek lezen geeft inderdaad ontspanning, maar een boek kan niet op tegen mijn favoriete programma’s bekijken vanuit mijn bed. Uitzending gemist via mijn laptop of gewoon heel simpel TV online op mijn Iphone. € 400,- nog in mijn portemonnee, maar toch heerlijk ontspannen mijn favoriete programma’s kijken in bed. Aan online televisie kijken doe ik dus zeker mee!

    Ook denk ik dat online televisie kijken zeker gemeengoed gaat worden. TV kijken is stervende, met TV kijken wordt dan bedoeld: zitten, afstandbediening in de hand en kijken naar dat grote, dunne scherm. Uit onderzoek is gebleken dat 24% van alle Nederlanders van 13 jaar of ouder naar televisie via internet kijkt. Het bereikt jongeren op dit moment wel het meest: 36% van de 13-19 jarige. Het bereik van online televisie kijken stijgt in alle doelgroepen stevig. Ongeveer één op de vier Nederlanders van 13 jaar of ouder kijkt met enige regelmaat online televisie. [1]

    Uitgaande van het tijdperk waarin wij leven, waarin technologisering en digitalisering onderdeel zijn geworden van onze maatschappij kan ik met enige zekerheid zeggen dat online televisie kijken over een paar jaar niet meer weg te denken is.

    [1] http://www.spot.nl/docs/default-source/onderzoek/web-tv.pdf?sfvrsn=0

    Tess Vulto
    1576680
    20 februari 2013

Geef een reactie

