Home » Uncategorized » SINGLE mama, SO WHAT?!

SINGLE mama, SO WHAT?!

Op Facebook zie ik dat Manuela zwanger is! Wat een geweldig goed nieuws.
Manuela is de ex-vriendin van mijn oom, Rob. Manuela en Rob zijn uit elkaar. Niet omdat ze niet meer van elkaar hielden. Rob heeft al 2 kinderen en zag het niet meer zitten om voor een derde keer vader te worden. Manuela wil graag moeder worden. Manuela is onderhand 36 dus de tijd begon te dringen. Een geschikte partner had Manuela na Rob niet meer kunnen vinden. Ze nam het hef in eigen hand. Ze ging opzoek naar een donor. En blijkbaar is het raak! Erg gelukkig ben ik voor Manuela, maar tegelijkertijd verward het mij. Bewust in je eentje een kindje groot brengen. Mijn toekomst droom ziet er toch anders uit, of klinkt dat heel oubollig?

SinglemamGeen geschikte man gevonden om een kindje mee te krijgen, maar toch een kinderwens? Tegenwoordig is de BAM-moeder; Bewust Alleenstaande Moeder een trend. BAM-moeders zijn vrouwen die weloverwogen het besluit hebben genomen om alleen een kind te krijgen. Met zaad van een al dan niet bekende donor. Ze laten zich dus niet remmen door het feit dat ze niet voldoen aan de ‘traditionele’ levensfases. Verloven, trouwen en vervolgens een gezin stichten.
De kinderwens is zo sterk dat ze niet meer willen wachten op de ware en het hef in eigen hand nemen. Ze gaan opzoek naar een donor. Via internet, donorbank of binnen de vriendenkring. [1]

Tegenwoordig worden de traditionele levensfasen uitgesteld of komen helemaal niet meer voor. Deze ontwikkeling noemt men ‘Lifestage complexity’ en houdt in dat consumenten hun weg door het leven minder voorspelbaar en eenduidig volgen. De maatschappij verwacht tegenwoordig niet meer dat je op je 24ste getrouwd en moeder van 2 kinderen bent. [2]
Lifestage complexity heeft er ook voor gezorgd dat de ‘happy single’ een ware boots heeft gekregen. Zo worden singles tegenwoordig geaccepteerd in onze maatschappij. De meeste (getrouwde) stellen ‘lijken’ gelukkig samen. Maar na een korte rondvraag in je omgeving, lijkt de realiteit vaak minder rooskleurig dan het oog vaststelt. Sleur, ergernissen, tegengestelde behoeften kortom, ‘het gras van de buren’ syndroom komt om de hoek kijken. Singles laten tegenwoordig een ander beeld zien. Zij genieten en hebben tegenwoordig een vrolijk aanzien. Dit beeld van een ‘happy singlebestaan’ wordt door de media ook nog extra benadrukt. Je ziet dat de maatschappij hier ook erg op in speelt. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om als alleenstaande moeder te worden. Deze trend zal zich dus nog verder gaan uitbreiden.

Lifestage complexity is een megatrend die zich de laatste 10 jaar sterk heeft ontwikkeld in onze maatschappij en naar mijn idee aan zijn begin staat. Lifestage complexity gaat hand in hand met individualisering. Lifestage complexity laat de maatschappij van nu inzien dat traditionele manieren, niet perse de beste/enige manieren zijn om je leven invulling te geven.
Mijn voorspelling is dat de volgende generatie niet eens meer denkt vanuit de ‘traditionele levensfasen’. Verliefd, verloofd, getrouwd……
De mesotrend die onder deze megatrend ligt is onder andere die van de BAM-moeder. De vrouw die niet langer wacht op de ‘ware man’, maar de keuze maakt om alleen een kindje op de wereld te zetten en op te voeden. De microtrend op Lifestage complexity / individualisering zijn bijvoorbeeld singlereizen. Deze reizen maken het voor een single mogelijk om niet alleen op reis te hoeven.

Kortom: ‘happy single moeder’ kan en mag tegenwoordig, maar vind je dat BAM-moeders in hun recht staan? Mag je een kind een vader ontzeggen? Of kies jij toch voor de traditionele wijze; een mama EN een papa?

[1] http://zwanger.jongegezinnen.nl/Mama-to-be/Relatie/Bewust-alleenstaande-moeder.htm
[2] http://www.marketresearch.com/Datamonitor-v72/Global-Consumer-Trends-Lifestage-Complexity-2470006/

Tess Vulto
1576680
18 februari 2013

2 reacties

  1. Jorinde Boon schreef:

    Wat een interessante trend! Ik heb zelf ook over een trend op dit gebied geschreven; namelijk dat vaders in een gezin steeds vaker voor de kinderen zorgen en dat kinderen na een scheiding vaker bij de vader gaan wonen dan vroeger. Het lijkt een tegenovergestelde trend met die van jou, maar ik denk dat het beiden komt doordat de traditionele rollen en manieren in de maatschappij wegvagen.

    Ik vind dat BAM moeders er voor mogen kiezen om in hun eentje een kind op te voeden.
    Het lijkt mij het meest ideaal voor een kind om zowel door een vader als een moeder opgevoed te worden, maar hoe vaak gebeurd dat nou nog in de praktijk?

    Want wat heb je aan een vader als hij nooit thuis is of zich nooit om zijn kind(eren) bekommerd? En waarom een single moeder raar aankijken als ze kinderen wilt, terwijl per jaar naar schatting circa 70.000 thuiswonende kinderen een (echt)scheiding van de ouders meemaken. Misschien kan je dan beter een rustige jeugd hebben met alleen een moeder die voor je zorgt.

    Misschien wordt dit een enorme trend en willen alle vrouwen single mama zijn. Wel zielig voor al die single papa’s met kinderwens..

    Bronnen:
    1. http://www.cijfers.net/huwelijk.html
    2. http://www.nji.nl/smartsite.dws?id=113708

    Jorinde Boon
    Maandag 28 februari 2013
    1571494

  2. Hawyin schreef:

    Zelf ben ik vanaf mijn achtste ook opgegroeid zonder vader. Het was een zware tijd voor mijn moeder om mij en mijn broertje in haar eentje op te voeden. Maar dit zag ze dan ook niet aankomen.

    De BAM moeders zijn er natuurlijk wel van bewust dat ze alles in hun eentje moeten doen. Ik neem aan dat ze daar dan ook rekening mee houden en er klaar voor zijn. Ze hebben nu immers werk voor 2. Het lijkt me heel erg zwaar om niemand te hebben op wie je terug kan vallen.

    Over het algemeen groeien mensen het liefst op met 2 ouders. Dit is “normaal”. Maar daaraantegen groeit men wel liever op met 1 goeie, lieve ouder, dan twee die alleen maar ruzie lopen te maken.[1] Het gaat er uiteindelijk om of iemand als bewust alleenstaande moeder genoeg liefde, zorg en een goede jeugd kan bieden aan je kind.

    Maar alsnog gaat ’t kind wel een vader in het leven missen. dat komt door het ideaalbeeld dat door de jaren heen is ontstaan. Het ideaalbeeld van de ware vinden, verloven, trouwen en ten slotte een gezinnetje opstarten. Het is lastig om dit ideaalbeeld los te laten.Maar het is mogelijk het te accepteren aangezien het kind niet beter weet. Er zijn immers andere mannen in het leven van de BAM moeder die de rol van de vaderfiguur over kunnen nemen zoals, een broer, de vader, een neef of een goeie vriend van de BAM moeder.

    Zelf moet ik er niet aan denken om zonder vader mijn kind op te voeden. Ik denk niet dat ik het aan kan om mijn kind in m’n eentje op te voeden.

    Maar dat is een latere zorg! 🙂

    Hawyin Huynh / 1581383

    [1] http://www.bam-mam.nl/

Geef een reactie

