Home » Uncategorized » Nooit meer anoniem?

Nooit meer anoniem?

Afbeelding

Facebook. Je ontkomt er niet aan. 642 613 700 mensen in de wereld gebruiken Facebook.[1]

 

Speken we van een media hype, een rage of is deze manier van communiceren inmiddels uitgegroeid tot trend? Facebook is een microtrend welke valt onder de categorie Social Media, die in dit geval de mesotrend is. Deze trend is ontstaan doordat men in de loop der tijd steeds meer behoefte heeft om op de hoogte te blijven van elkaar. Mensen zijn nieuwsgierig, hebben behoefte aan sociale controle. Ze zijn opzoek naar vermaak, willen communiceren en hebben behoefte om interesses te delen. De megatrend noemen we socialisering.[2]

Doordat dit fenomeen nog steeds groeiende is spreken we van een trend en niet van een hype, hit of mode. Deze trend is nog lang niet aan het einde van zijn levenscyclus, het zit er midden in.  Ontwikkelaars zijn nog steeds bezig met het uitbreiden van de Facebook mogelijkheden. Ze onderzoeken hoe Facebook beter kan functioneren en hoe men Facebook zou kunnen toepassen en koppelen aan andere producten om het leven meer shareable te maken. Nu inmiddels iedereen Facebook kent, en zichzelf gekoppeld heeft, vraag ik mij af of iedereen hier nou tevreden mee is. Wanneer ik op Google mijn naam intoets verschijnen er direct afbeeldingen van mijn Facebook. Ben ik hier nu blij mee? Persoonlijk ben ik namelijk redelijk gehecht aan mijn privacy, maar door Facebook lijkt mijn principe steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen.

Een tegentrend die ontstaat door Facebook is het afschermen van je persoonsgegevens. Mensen ontdekken steeds meer het belang van zorgvuldig omgaan met je facebookpagina.

Zal door deze bewustwording Facebook vervagen? Hoe snel zal de tegentrend optreden, en hoe groot gaat deze tegentrend worden? Hoe belangrijk is anonimiteit voor jou?


[2]   http://socialmedia2.blogspot.nl/2009/09/waarom-gebruiken-mensen-facebook-de-5.html

Mandy Huisman

1563529

Advertenties

3 reacties

  1. pjjdebruin schreef:

    Denk je niet dat een van de tegen trends is het verwijderen van je account? Zoals je een aantal jaar geleden bij Hyves zag vlak nadat Hyves was gekocht door de telegraaf mediagroep.

    Privacy en Facebook blijft wel lastig. Want zoals je inderdaad al schrijft hoef je je naam maar in te tikken bij google en je kan jezelf bewonderen. Ik weet niet of dit goed is. Denk er bijvoorbeeld eens aan als je gaat solliciteren. Zelf weet ik (vanuit mijn stageperiode) dat wanneer een nieuwe stagiair een sollicitatiebrief had gestuurd we hem direct op Facebook op gingen zoeken. Voor slecht om te gaan met je Facebook pagina en deze niet goed af te schermen konden wij in een handomdraai zien waar de sollicitant van hield, waar deze naar toe op vakantie ging e.d. Op basis van die gegevens lieten we iemand dan wel of juist niet komen solliciteren. Daarom vind ik het erg belangrijk dat je dit allemaal goed afschermt. Is de gehele privacy op Facebook wel goed geregeld? Ik vind het daarom goed om regelmatig in de gaten te houden hoe mijn profielpagina eruit zien wanneer je niet met mij bent bevriend.

    Bron: http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/internet/facebook_privacy/instellingen.html

  2. luuksimonse schreef:

    Ik maak pas 1,5 jaar gebruik van Facebook, de reden dat ik daarvoor nog geen account had aangemaakt was dat ik problemen had met de manier waarop Facebook met de gegevens van haar leden omgaat. Ik vind het eigenlijk nog steeds geen prettig idee, dat er informatie van en over mij op internet te vinden is en ik er geen goed beeld van heb op welke wijze hiermee opgesprongen wordt.

    De reden waarom ik er uiteindelijk wel aan heb toegegeven, is dat je zonder Facebook tegenwoordig een hoop dingen kan missen. Foto’s van evenementen waar je bent geweest, verjaardagen van kennissen, uitnodigingen voor feestjes, informatie over studie en ook bepaalde informatie die anderen via dit medium delen. Ik liep er op een gegeven moment tegenaan dat ik bepaalde dingen gewoon niet wist, terwijl iedereen daar al weken mee bekend was. Informatie over de studie bijvoorbeeld, maar ook discussies op facebook die gesprekstof opleverden waar ik geen weet van had.

    Uiteindelijk heb ik er dus toch aan moeten geloven. Dit heeft voor veel functionaliteit gezorgd, maar helaas ook een hoop onbedoelde tijdverspilling waar je niet altijd bij stil staat. Ik post zelf niet veel op facebook, ik vind dat mijn persoonlijke leven persoonlijk moet blijven en dat niet iedereen daar wat mee te maken moet hebben. Zodoende probeer ik mijn persoonlijke gegevens enigszins te beperken, maar ik blijf toch skeptisch op dit vlak en heb eigenlijk geen goed beeld waar al mijn informatie heen gaat en hoe deze ge/misbruikt wordt.

  3. jasperwelsing schreef:

    Ik denk dat de tegentrend niet veel invloed zal hebben op Facebook zelf, maar meer hoe we ons over het algemeen online gedragen. Zelf heb ik de nare ervaring gehad dat mijn gegevens op een of andere manier werden gebruikt op een website die voor je heeft uitgerekend hoelang je nog te leven hebt.

    Ik kwam hier achter door mijn aan in Google in te typen en deze site stond meteen bovenaan. Toen ik er op klikte kwam ik er achter dat ik, althans volgens de site, nog tot 2056 (dan ben ik 70) te leven had. Om het geheel nog subtieler te maken hadden ze er een gigantische digitale klok naast gezet, die op de seconde nauwkeurig aan het af tellen was naar mijn dood.
    Een luguber idee.

    Ik was hier natuurlijk niet blij en heb na een intensieve zoektocht gevonden hoe ik bezwaar kon maken bij de site. Vervolgens kreeg ik de melding dat het dan nog ongeveer 14 dagen duurt voordat het ook uit Google resultaten verdwenen is. Uiteindelijk viel het dus wel mee, maar ben sindsdien me er wel veel meer van bewust dat er ook soms heel vervelend met je gegevens wordt om gegaan en ik vind privacy dus ook heel belangrijk. Toch denk ik niet dat mensen zich daar echt heel erg druk om zullen maken, maar eerder gewoon wat voorzichtiger om zullen gaan met het invullen van gegevens.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: