Home » Uncategorized » Je eigen groenten kweken

Je eigen groenten kweken

Klompen aan, petje op en schoffelen in je groentetuin midden in de stad op het dak van het hoogste gebouw. Jaren geleden klonk dit als een waanidee maar in de 21ste eeuw is dit helemaal hot. Iedereen wilt gezond zijn dus wat is beter dan je eigen groenten kweken?

Het is nogal een nieuwe hype op dit moment maar gaat zeker groots uitpakken. Gezondheid speelt in deze tijd een belangrijke rol en daar hoort gezond eten ook zeker bij. Urban Farming is een fenomeen waarbij er op daken van kantoren ieder een eigen groentetuin kan hebben.  Vroeger was het heel normaal dat iedereen een moestuin had om daar groenten te kweken. Toen mensen meer in de stad gingen wonen kwamen hiervoor de stadstuintjes in de plaats. Nu deze stadstuinen ook plaats maken voor kantoren of huizen wordt het moeilijker om plekken te creëren waar mensen hun eigen groenten kunnen kweken. Niet alleen op daken van kantoren maar ook in gebouwen kan er Urban Farming plaats vinden. 

Ook in Nederland wordt het steeds groter en in 2012 is er dan ook in Amsterdam het grootste Urban Farming Dak van Europa onthuld. Hierbij heeft het Urban Farming ook een sociaal aspect. Het ontmoeten van anderen uit een andere bedrijfsomgeving. Het idee achter dit dak is dan ook een duurzame en verantwoorde samenwerking.

Het hele Urban Farming is een klein onderdeel van de megatrends; duurzaamheid en gezondheid. Mensen willen gezonder zijn en kijken daarom ook veel naar de mesotrend smartfood. Het weten wat er in een product zit, waar het gekweekt is en of het een eerlijk product is. Door dit smartfood is het hele Urban Farming in een opwaartse mars gekomen. Het is daarom ook een microtrend die nog in zijn babyschoentjes staat.

Of het een groot succes gaat worden? Ik denk het wel. Hoe leuk is het toch niet om je eigen groenten te kweken en die te kunnen eten. Het is verantwoord biologisch en ook nog eens gezond. Daarnaast kun je dit zelfs al doen als je een balkon hebt of een binnentuin. Plant een paar kleine groentes en snel zie je al resultaat. Nog even en misschien gaan we binnenkort wel op de HU groenten verbouwen? Voor de toekomst kan dit Urban Farming een grote betekenis hebben. Mensen zullen biologischer gaan eten en ook als dit Urban Farming niet aanslaat is het goed voor de boeren op het platteland. Mensen zijn kennelijk bereidt om meer te betalen voor biologischer eten.

Wanneer gaan jullie je eigen groenten kweken op je studentenkamer?

Renger  van Esveld
1585119
18 februari

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=_3K20qzX1vg    

http://www.zuidpark.nl/services/urban-farming

http://www.kennisbankherbestemming.nu/kennisdossiers/innovatie/urban-farming/urban-farming

http://www.smart-food.nl/

https://www.goedboerenindestad.nl/groenten/artikel/moestuin_op_je_balkon/

 

2 reacties

  1. mereldiepstraten schreef:

    Het lijkt mij super om mijn eigen groente te kweken, heerlijk vers en gezond. Maar voor in mijn kleine studentenkamer gaat dit helaas niet lukken. Als ik later iets groter ga wonen en de mogelijkheid is er, wil ik het zeker wel gaan proberen. En op dit moment woon ik in Utrecht de wijk Lombok met heel veel Turkse groente en fruit winkeltje. Elke dag vers en niet duur, dus daar koop ik ook vaak mijn groente en fruit. Op mijn stage woonde er ook veel mensen in de stad, zoals Amsterdam, Utrecht, Amstelveen en Haarlem. En ook zij kweekte groente in eigen moestuinen of eigen tuinen. Op de redactie bij Libelle merkte je ook echt dat je eigen groente kweken een trend was. Als snacks in de pauze kwam er altijd groente en fruit op tafel uit eigen moestuin. Daar was iedereen ook altijd heel erg bezig met gezond eten en zoveel mogelijk producten vermeiden waar E-nummers inzitten. Onder jongere is het kweken van eigen groente echt een trend om zo gezond mogelijk te eten en bij veel ouderen mensen is een moestuin een bezigheid en een sociale bijeenkomst.

  2. evanbreda schreef:

    Mango’s, bananen, appels, aardbeien, mandarijnen en kiwi’s, ik ben er dol op. Ik vind fruit heerlijk en kan er dan ook geen genoeg van krijgen. Ik zou het dan ook leuk vinden om mijn eigen fruit te kunnen verbouwen.

    Ik herinner me echter nog goed dat ik elke keer weer plantjes kreeg voor op mijn kamer. Echter zaten er binnen de kortste keren luizen in, waren ze uitgedroogd of juist verslapt. De omstandigheden in mijn kamer waren gewoon niet goed. Voor elke soort groente en fruit zijn andere omstandigheden nodig. Daarom heeft men ook ‘de kas’ uitgevonden.

    Daarnaast is het lastig om consequent te blijven. Iedere plant heeft zijn eigen verzorging nodig en dit kost tijd. Wanneer het in de toekomst mogelijk is om goedkoop een kleine kas op je kamer te plaatsen zou ik er eens goed over nadenken. Een kas kan voor de juiste omstandigheden zorgen en door hem in te stellen op de juiste temperatuur, hoeveelheid zon en water. Hierdoor krijg je heerlijke groente en fruit zonder chemische stoffen.

    Dit zou daarnaast helpen bij het drukke leven van tegenwoordig. Mensen maken lange dagen en hebben hierdoor minder tijd voor een goede verzorging van de planten. Ook komt het voor dat mensen een tijdje op vakantie zijn. Het is nogal een gedoe wanneer iemand anders het over moet nemen. Echter denk ik dat men hier in de toekomst wel een goede oplossing voor vindt. Vooral wanneer dit een grotere trend wordt, zullen bedrijven hier graag op in willen spelen.

    Elise van Breda
    1587255

Geef een reactie

