Home » Uncategorized » Augmented reality

Augmented reality

Steeds meer mensen kopen op internet. Afgelopen jaar is het aantal online aankopen weer met 10% gestegen. Het consumentengedrag is daarmee de laatste jaren sterk aan het veranderen. Veel winkeliers beginnen hier door in de problemen te geraken. Zijn kunnen simpel weg niet tegen de webwinkels op die, veel goedkoper en sneller kunnen leveren en dan ook nog eens op een moment wanneer het de consument goed uit komt, vaak worden de bestellingen ook nog eens thuisbezorgd. Dit is een maxitrend, omdat het duidelijk over de behoefte van de consument gaat, is een gevolg van het feit dat we ons meer en meer op het web bevinden, wat weer te koppelen is aan de megatrend digitalisering.

Aan de andere kant kunnen wij niet zonder winkels. Winkels zorgen ervoor dat een stad of dorp leefbaar blijft. Verdwijnen de winkels, dan verdwijnen ook de inwoners. Dus de leegstand van veel winkels die we op dit moment zien ontstaan is een ontwikkeling in de verkeerde richting. Gelukkig zien we ook een tegentrend en beginnen meer en meer webwinkels ook fysieke winkels te openen.

Tegentrend
Neem Bol.com, overgenomen door de Albert Heijn. Het zal niet lang meer duren en er zullen honderden Bol.com winkeltjes als paddenstoelen uit de grond schieten. Hier heeft de consument behoefte aan, omdat zij dan de door hun bestelde producten nog even snel kunnen ophalen voordat ze naar huis gaan. Of op een moment dat er normaal gesproken niet meer thuisbezorgd kan worden. Immers zijn , vooral in de grotere steden, veel filialen van Albert Heijn steeds langer en vaker open. Zelf woon ik in Utrecht en is hier de Albert Heijn langer open als de gemiddelde avondwinkel in mijn geboorteplaats Apeldoorn. Om maar even aan te geven. Cool.blue nog zo’n mooi voorbeeld van een zeer succesvolle webwinkel die fysieke winkels opent, om hun klanten nog meer service te kunnen bieden zie je dat ook doen.

Hoe kunnen we de winkels redden?
Niemand heeft er belang bij als alle winkeliers failliet gaan, dat zou een economische malaise betekenen, maar op dit moment zien we wel steeds meer winkeliers die de toko wel moeten sluiten, omdat ze hun klanten zien verdwijnen richting de online winkels. Wat winkels dus zullen moeten doen is een hele andere winkel formule toepassen dan dat ze tot nu toe gewend waren. Iedere zichzelf respecterende winkelier zal een webwinkel moeten openen, als toegevoegde waarde aan hun bedrijf. Op die manier kunnen consumenten producten thuis opzoeken en vergelijken. Vervolgens zullen ze een kijkje in de winkel komen nemen, om te inspecteren of het product daadwerkelijk aan de verwachtingen voldoet of om advies vragen en vervolgens thuis, via internet bestellen.

Maar op het moment dat er in de winkel ook een webwinkel beschikbaar is, met een medewerker erbij, kunnen de winkelier en de consument samen bestellingen doen. De consument heeft alle voordelen van een webwinkel, maar krijgt ook advies van een expert. Bovendien willen onze zintuigen veel meer dan dat een webwinkel te bieden heeft. Het gaat ook om de beleving. Geuren zijn daarbij heel belangrijk. Denk maar eens aan je eigen warme bakker. Die heerlijke geur van vers gebakken broodjes vind je niet op internet.

Augmented reality
Met name op het punt van die beleving en dat in combinatie met nieuwe (online) technieken zie je nu steeds meer retailers inspelen. Met Augmented reality bijvoorbeeld, binnenkort hebben we helemaal geen pashokjes meer in de winkel. Dus van dat eeuwige wachten tot er eindelijk een vrij is zijn we dan ook meteen af. In het onderstaande filmpje zie je hoe Topshop daar nu al mee experimenteert.

Je ziet dat er met een DJ wordt geprobeerd de winkelbeleving te beïnvloeden en door gebruik te maken van augmented reality wordt winkelen opeens wel heel leuk! Ik denk dat deze trend nog in de kinderschoenen staat en een duidelijke microtrend is. Er zijn nog wel een paar andere voorbeelden te noemen zoals de campagne van Hugo Boss, maar ik ben er van overtuigd dat we in de toekomst nog veel meer van dit soort concepten zullen zien ontstaan en dat winkels veel meer een soort showroom van hun producten wordt. Zou dat de winkelier van vandaag de dag weer een beetje hoop geven? Of denken jullie dat er geen toekomst is voor augmented reality in een winkel?

Bronvermelding:
Het Boek – Red de Winkel! – Cor Molenaar
http://www.reddewinkel.nl/

Hugo Boss Campagne:
http://www.holition.com/portfolio/hugo-boss/

Webshop scant lichaam:
http://www.nu.nl/internet/2979003/nederlandse-webshop-scant-lichaam-via-webcam.html

Virtual Fitting Room:
https://www.youtube.com/watch?v=RCM0u2tBl5E

Jasper Welsing – Blog 2

Advertenties

4 reacties

  1. rutgerwink schreef:

    Steeds meer webwinkels snoepen van twee markten door naast hun online winkel ook offline te verkopen. Neem Mycom, Mediamarkt of V&D. De trend is zeker te zien bij deze winkels. Toch zal de fysieke nooit helemaal verdwijnen. Voornaamste reden is dat sommige producten gewoon niet fijn zijn om online te kopen. Neem kleding of bijvoorbeeld producten die de verzendkosten niet waard zijn zoals gloeilampen.
    Wel is het merkbaar dat fysieke steeds harder hun best moeten doen om met de webwinkels te concurreren. De beleving is daar absoluut de juiste manier voor. Augmented reality staat nog in zijn kinderschoenen en is daardoor nog niet helemaal doorontwikkeld. Daardoor voelt de toepassing nog niet helemaal natuurlijk. Toch doen winkels er al veel aan om de beleving te vergroten. Bijvoorbeeld door persoonlijke aandacht voor klanten of, zoals coolcat, door harde muziek te draaien.
    Toch heb ik nog een vraag. Zijn steden niet juist om werkgelegendheid opgebouwd in plaats van winkel mogelijkheden. Ik snap niet helemaal hoe steden leeglopen als winkels sluiten.

    Rutger Wink
    1585514
    bronnen
    http://www.mediamarkt.nl
    http://www.coolcat.nl/
    http://en.wikipedia.org/wiki/Augmented_reality

  2. Ik denk niet dat het perse de augmented reality is waar toekomst in zit voor winkeliers. Het is wel een mooi voorbeeld van hoe een winkel beleving kan toevoegen aan het offline shoppen. Maar ik denk dat augmented reality op dit moment nog niet ver genoeg ontwikkeld is om er echt een toekomst in te kunnen zien. Het is een leuke toevoeging, maar ik zie het nog niet als iets waardoor je ervoor kiest om toch maar weer naar de winkel te gaan in plaats van de website.
    Wel ben ik ervan overtuig dat winkels goed moeten inspelen op het koopgedrag van de consumenten. Steeds meer aankopen worden gedaan op het internet, maar er zullen altijd producten blijven die je niet via het internet aanschaft. En wat hierboven ook al genoemd wordt, steeds meer winkels hebben dan ook een fysieke én online store. Het is vooral belangrijk dat de winkels inzien hoe ze de twee werelden met elkaar moeten combineren. Het assortiment uit je winkel klakkeloos overnemen en in een webshop plaatsen is naar mijn idee niet de oplossing. Er moet goed ingespeeld worden op wat het web en wat een fysieke winkel toevoegt aan het shoppen.
    Dat alle fysieke winkels zullen verdwijnen geloof ik niet, maar ik denk wel dat er steeds meer wordt overgenomen door de grote ketens. De kleine winkeltjes die maar in een stad in Nederland zitten en geen webshop heben zullen het niet overleven denk ik.

    Yfke van Kruijsbergen
    1581879

  3. feyonavanmiddelaar schreef:

    Ik denk, net als Yfke, niet dat augmented reality de toekomst is van de kledingwinkel als het gaat over het passen van kleding, zoals in de voorbeeldvideo van de Top Shop. De enige redenen dat ik naar een winkel ga in plaats van het online koop is dat ik het kan passen, voelen en als geheel en in combinaties kan bekijken.

    Wel denk ik dat augmented reality klanten kan helpen met het navigeren door een winkel of winkelstad. Denken vrouwen nu dat ze al door een winkel kunnen ‘scannen’? Straks kan het écht.

    Dit heeft ook weer te maken met de (meso)trend dat alles gemakkelijk moet zijn. Veel mensen, met name vrouwen, ergeren zich er aan dat hun maat niet op de rekken ligt of dat ze het prijskaartje niet kunnen vinden. Door augmented reality kunnen dit soort zaken worden verholpen. Dit maakt winkelen straks nog gemakkelijker! …Ik kan niet wachten tot het zov

  4. feyonavanmiddelaar schreef:

    * …..Ik kan niet wachten tot het zo ver is.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: