Home » Uncategorized » Flexitariërs?

Flexitariërs?

Een tijdje geleden toen ik wat ging eten met een vriendin, koos zij voor een vegetarische maaltijd. Ik vroeg haar of ze vegetariër was geworden. Nee, zei ze, ik eet af een toe gewoon nog vlees, ik ben een flexitariër. Ik keek haar vol ongeloof aan, dat woord verzin je ter plekke toch? Nee hoor, dat bestaat echt zei ze. Ik heb het laten gaan, maar een tijdje later hoorde ik de term weer voorbij komen. Het bestaat dus echt, een flexitariër. Flexitariërs eten een of meer dagen per week geen vlees[1]. Dat wetende ben ik onbewust zelf ook een flexitariër. Maar voor steeds meer mensen is dit een bewuste keuze. Is flexitarisch eten de nieuwe eet-trend van 2013? 

86% van de Nederlanders is al flexitariër[2]. Een groot deel hiervan zijn, net als ik, onbewust flexitariër. Maar het aantal mensen dat er bewust voor kiest om een of meer dagen in de week geen vlees te eten wordt steeds groter. Er zijn verschillende redenen om ervoor te kiezen om niet elke dag vlees te eten. In 2011 was de grootste reden variatie, gevolgd door geld besparen. In 2012 staat nog steeds variatie op nummer één, maar staat geld besparen als motief op de vijfde plaats. Op nummer twee stond toen de gezondheid, gevolgd door bijdragen aan een betere natuur en milieu. En hiermee wordt ook de groep ‘bewuste flexitariërs’ groter. In 2012 is deze groep gegroeid van 22% naar 35%[2]. Maar komen al die flexitariërs vandaan?

Voor veel flexitariërs is de belangrijkste reden om niet meer elke dat vlees te eten hun gezondheid. Daarnaast willen ze een bijdrage leveren aan natuur en milieu. Dit komt voort uit de behoefte om gezonder en bewuster te leven. Steeds meer mensen zijn bewust bezig met gezonde voeding en daarbij ook wat het beste is voor natuur en milieu. Dat deze bewustwording groeit is een trend op mesoniveau. Daarboven staat duurzaamheid als megatrend. We gaan onze gezondheid steeds belangrijker vinden, maar ook worden we ons steeds meer bewust wat voor gevolgen onze levensstijl op natuur en milieu heeft.

Bij een gezondere en bewustere levensstijl, hoort gezonde voeding. Inmiddels zijn steeds meer mensen zich ervan bewust dat veel vlees eten niet goed is voor het milieu, en gaan daardoor meer biologisch vlees of minder vlees eten. Vlees wordt steeds meer gezien als een luxe product dan een ‘must-have’ bij de maaltijd. Omdat voor veel mensen vegetarisch worden een grote stap is, is een flexitariër een mooie tussenweg.

Ik denk dat flexitarisme nog in het begin van zijn levenscyclus zit. Veel mensen zijn nog onbewust flexitariër en eten bijvoorbeeld gewoon een dag in de week geen vlees. Ik denk dat het aantal bewuste flexitariërs nog wel een tijdje zal blijven groeien. Nu zijn er nog veel mensen die het stuk vlees gewoon achterwege laten, of vervangen door vleesvervangers of zuivelproducten. Maar de echt flexitariërs zijn juist meer bezig met het vinden van ‘groene’ alternatieven. Om mensen hierbij te helpen is sinds april 2011 de website www.flexitarier.nl online. Deze website is een project van Natuur & Milieu. Op de website zijn 400 alternatieven te vinden voor het dagelijkse stukje vlees.Ook is op deze site alles terug te vinden over de ‘Mobiele Flexitaria’, een rijdend restaurant dat enkel vleesloze gerechten serveert. Hiermee laat Natuur & Milieu mensen proeven hoe lekker vleesloos eten kan zijn, en hoopt hiermee meer mensen een bewuste flexitariër te maken.

Ondanks dat het aantal flexitariërs groeit, is de totale vleesconsumptie in Nederland gelijk gebleven[3]. Mensen denken dus dat ze goed bezig zijn door niet elke dag vlees te eten, maar eten waarschijnlijk op de andere dagen meer vlees waardoor de totale vleesconsumptie gelijk blijft.
Ook zijn er nog een aantal tegenstanders van het flexitarisme. Zij vinden dat je vlees eet, of je eet het niet. Als je een vegetariër bent die af en toe vlees eet, dan ben je geen vegetariër of flexitariër. Dan ben je gewoon een vleeseter. Deze tegenstanders vinden dat het bij vegetarisme gaat om principes, als je ervoor kiest om geen vlees te eten, dan ga je hier geen uitzonderingen op maken.

Ik denk dat er in de toekomst steeds meer verantwoorde alternatieven komen voor het eten van vlees. Op het moment dat deze alternatieven meer bekendheid krijgen zal het voor meer mensen makkelijker worden om te kiezen voor een maaltijd zonder vlees. Ook denk ik dat op het moment dat het echt een grote trend wordt, ook de tegenstanders een beter idee krijgen van wat flexitarisme nu eigenlijk inhoudt. Het gaat niet alleen om principes van geen vlees eten. Het gaat om een gezondere levensstijl waarmee je bijdraagt aan een beter milieu.

Wat denk jij? Zal de vleesconsumptie gaan dalen door het stijgende aantal flexitariërs en vegetariërs? Of willen we graag dat het beter wordt, maar blijven we uiteindelijk met zijn allen toch gewoon veel vlees eten?


Bronnen
[1]http://flexitarier.nl/flexi-wat/
[2]http://www.natuurenmilieu.nl/media/408664/120606_factsheet_flexitariers.pdf
[3]http://www.hpdetijd.nl/2012-06-10/de-flexitarier-houdt-zichzelf-voor-de-gek/

Yfke van Kruijsbergen
1581879

 

 

3 reacties

  1. Tom Jansen schreef:

    Flexitariër of vegetariër. Zelf heb ik helemaal niks met dit onderwerp, maar ik begrijp ondertussen wel de noodzaak. De ‘productie’ van vlees kost enorm veel meer grondstoffen – zoals bijvoorbeeld water – dan het produceren van groen gewas. Hiermee speel je niet alleen in op het milieu, maar ook op het wereldvoedseltekort kunnen we deels als een gevolg zien van het consumeren van veel vlees. Doordat wij nog altijd elke dag een stukje vlees op ons bord willen, zijn er gebieden op de wereld waar alleen al water schaars is, laten we het niet hebben over ander voedsel. Het Wereld Natuur Fonds geeft ook aan dat het niet nodig is om helemaal vegetarisch te gaan leven, maar een dag zonder vlees maakt al verschil. Dus ik denk zeker dat het verschil zal maken als het er meer flexitariërs komen.

    Maar dan kom je bij de vraag of het aantal flexitariërs of vegetariërs zal toenemen. Ik denk dat dit deels afhangt van de behoefte onder de bevolking, maar ook voor een heel groot deel van het economisch belang achter deze trend. Ik geloof niet dat er veel slagers zitten te wachten op verminderde afname van hun producten. En als we het over slagers hebben, zit daar ook een grote groep aan bedrijven en misschien ook wel politiek achter. En wanneer we van ‘bovenaf’ niet gestimuleerd worden, zullen een heleboel mensen deze trend waarderen, maar ik niet direct volgen.

    Wij zijn een beetje passief in het uitvoeren van onze idealen. Wanneer je mij vraagt om de trend op Facebook te ‘liken’, zal ik niet kinderachtig doen. Maar om nou daadwerkelijk mijn eetpatroon aan te passen? Laat mij maar een slacktivist zijn, de wereld redden doen anderen wel.

    Tom Jansen
    1583056

    Bronnen
    http://www.wnf.nl/nl/actueel/nieuws/bericht/?bericht=6219
    http://www.dewereldmorgen.be/blogs/guntherm/2011/12/20/online-activisme-enkel-voor-luieriken

  2. TessVulto schreef:

    Een interessant artikel. Zelf ben ik 6 jaar vegetariër geweest, maar ben overgestapt op flexitariër. De voedingsstoffen die je haalt uit een stukje vlees zijn van belang voor de celdeling en de opbouw van botten en spieren. Het bevat eiwitten, vetten, vitamines en mineralen. Zo is vlees een belangrijke bron van met name vitamine B1, B6, B12 en D. [1]
    Een gevaar dat kan optreden als men geen vlees of vis meer eet, is het tekort dat kan ontstaan aan vitamine B12. Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten. De verschijnselen van een tekort aan vitamine B12 zijn bloedarmoede, vermoeidheid, stemmingswisselingen etc. [2]
    Exact de reden, waarom ik de keus heb gemaakt om af en toe weer vlees en vis in mijn eetpatroon toe te voegen. Vervangers en supplementen konden in mijn geval mijn vitaminegebrek niet aanvullen. Als ik deze gezondheidsklachten niet had gehad, had ik hoogstwaarschijnlijk geen vlees en vis meer gegeten. Simpelweg vind ik het niet nodig en daarbij zijn er genoeg andere alternatieven.

    De ontwikkeling van de flexitariër spreekt mij erg aan, omdat ik van mening ben dat af een stukje vlees of vis je gezondheid bevordert. En je als vegetariër belangrijke voedingsstoffen mist. Om antwoord te geven op je vraag of de vleesconsumptie gaat dalen moeten we kijken naar een stuk bewustwording in de maatschappij. Wil de vleesconsumptie dalen dan zal de maatschappelijke bewustwording bevorderd moeten worden. De overheid bemoeid zich al een aantal jaren met onze vleesconsumptie. Zo steunt De Tweede Kamer meerdere grote publiekscampagnes die flexitariërs en vegetariërs onder de aandacht willen brengen. Zo is ‘Dagen Zonder Vlees’ een bewustwordingscampagne over de impact van vleesconsumptie op het milieu. Het doel is om met zoveel mogelijk mensen minder vlees en vis te eten. [3]

    Ik vind het een goede ontwikkeling dat de overheid bewustwording en voorlichting geeft over de vleesconsumptie in Nederland. Zolang het kabinet dit blijft doen, zal de bewustwording bij de consument groeien en zal uiteindelijk ook de vleesconsumptie dalen. Verbeter de wereld begin bij jezelf!

    [1] http://www.vlees.nl/dossiers/volksgezondheid/volksgezondheid/
    [2] http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/71029-vrouw-en-voeding-vegetarisme-geen-vlees-eten.html
    [3] http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130215_086

    Tess Vulto
    1576680
    18 februari 2013

  3. mereldiepstraten schreef:

    Wat een leuk woord flexitariër! Toen ik dit stukje las dacht ik ja, ik ben ook flexitariër. Heel onbewust ben ik de laatste tijd ook minder vlees gaan eten. Ik let tegenwoordig ook steeds meer op gezond eten en probeer zoveel mogelijk producten te vermijden waar E-nummers inzitten. Heerlijke verse groenten halen met aardappeltjes, rijst of pasta erbij en ik hoef geen vlees meer. Het is niet zo dat ik nooit meer vlees eet. Soms probeer ik juist ook weer een stukje vlees te kopen als ik het een tijdje niet op heb. Hier zitten ook weer voedingstoffen in die ik nodig heb. Als vegetariër mis je ook die belangrijke voedingstoffen, die je toch nodig hebt. Ik hoor ook steeds meer mensen om mij heen die niet altijd meer behoefte hebben aan een stukje vlees. Ik denk dat deze trend nog wel even door gaat zetten in 2013. Gezonder eten zijn steeds meer mensen mee bezig.
    Wat hierboven ook al gezegd is, als de vleesconsumptie wil dalen dan zal de maatschappelijke bewustwording bevorderd moeten worden. Er zijn al diverse campagnes om de vegetariërs en flexitariërs onder de aandacht te brengen. Ze willen daarmee zoveel mogelijk mensen minder vlees laten eten. Als dit door blijft gaan en de bewustwording bij de consument ook toeneemt zal de vleesconsumptie afnemen.

    26 februari 2013

    Merel Diepstraten

    1585536

Geef een reactie

