Home » Uncategorized » Zien, en gezien worden.

Zien, en gezien worden.

Door Ruud van der Veer

wil_opvallen

Wie zich niet kan onderscheiden van de rest valt in een grijs gebied (1). Het klinkt misschien hard maar dit is wel waar het op slaat. Als individu maakt dat op zijn tijd niet uit, sommige mensen houden wel van een beetje rust, maar bedrijven en organisaties betalen vermogens om zich te onderscheiden van de rest. Uiteindelijk draaien alle communicatie uitingen om één ding: Vindbaarheid. En daar hebben zoekmachines alles mee te maken (3).

Wie kan zich nog herinneren dat je niet kon bellen met de huistelefoon wanneer iemand zat te internetten? Als je je dat nog kan herinneren heb je de afgelopen 10 jaar een enorme groei van het internet meegemaakt. Ook komen er steeds meer bedrijven, organisaties en zzp’er die allemaal dezelfde dienst aanbieden. Samen met de groei van het gebruik van het internet worden er in Nederland per dag gemiddeld 1500 nieuwe domeinen geregistreerd (2). Probeer daar maar eens bovenuit te komen!

Tegenwoordig is de online vindbaarheid van een product, dienst of organisatie ontzettend belangrijk. De “Google ranking” noemen ze dat. Als een potentiele klant bijvoorbeeld zoekt op: “Vormgeving Utrecht” is het voor een reclame- of ontwerpbureau van belang dat zijn bedrijf zo hoog mogelijk in de ranking komt te staan. Bedrijven en organisaties besteden veel geld aan SEO, Search Engine Optimalisation. Simpelweg: “het optimaliseren van je website voor een betere vindbaarheid in zoekmachines”.(1,2)

Je kunt zeggen dat het optimaliseren van de vindbaarheid een meso-trend is die is voortgekomen uit de maatschappelijk trend: identiteit. Bedrijven worstelen al vanaf de eeuwigheid met identiteit ten opzichte van de concurrentie. Door de groei van het internet speelt de vindbaarheid daar een grote rol bij. Het is een trend die op dit moment erg HOT is en met name door webdesigners en -specialisten heel serieus wordt genomen. Daarom zal men keer op keer met nieuwe ideeen komen en zal de trend nog een lange tijd bestaan.

SEO-trends
Er zijn verschillende vormen waarop bedrijven hun vindbaarheid via bijvoorbeeld Google kunnen optimaliseren. Er is echter één ding dat centraal staat en dat is content. Heldere, duidelijke en makkelijk leesbare teksten op je site is het allerbelangrijkste. (4) Nog meer onmisbare puzzelstukken van een goede SEO zijn gebruiksvriendelijkheid, betrouwbare links of video-integratie.

Vooral video-integratie is een losstaande trend aan het worden. Het gebruik van online video is de laatste jaren namen flink gestegen en zal in 2015 bij 90% van de website zijn geïntegreerd. Het is een micro trend te noemen die bijdraagt aan de behoefte aan vindbaarheid en onderscheid (5). Drie andere micro-trends binnen SEO zijn: Blogs, Social media integratie en ….. Tja, wat is die derde? Dat wil ik graag van jou horen. Wat is volgens jou de SEO-trend voor 2013. Laat het weten in de reacties.

Bronnen:
(1) http://www.inqt.in/wat-is-seo-en-waarom-is-het-belangrijk-voor-je-website-2/
(2) http://www.seolinkbuildingtool.nl/het-belang-van-seo-en-linkbuilding/
(3) http://www.seotrends.nl/
(4) http://www.slideshare.net/jordidamen/seo-trends-2012
(5) http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-10-seo-trends-voor-2013

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: