Home » Uncategorized » Toerist in eigen land.

Toerist in eigen land.

Een vakantie in Nederland is nou niet een bestemming die hoog op de verlanglijst staat bij de meeste mensen. Toch is het aantal mensen dat op vakantie gaat in eigen land gestegen. Dit is niet zo gek. Het is een stuk goedkoper, scheelt een hoop stressen, is steeds gemakkelijker te boeken en je hebt een kortere reistijd, wat de vakantie vaak wat langer doet lijken.

Image

De Nederlanders gingen in 2012 bijna 37 miljoen keer op vakantie waarvan 18,1 miljoen in eigen land en 18,6 miljoen naar het buitenland. Dit is een stijging van ongeveer 400.000 vakanties ten opzichte van het jaar daarvoor, blijkt uit de cijfers van het ContinueVakantieOnderzoek (CVO) van NBTC-NIPO Research.

Door de vele voordelen van het op vakantie gaan in eigen land is deze trend erg gestegen. We hebben last van de economische crisis waardoor mensen moeten bezuinigen. Als je bezig bent met bezuinigen, kan dat natuurlijk het best op de vakantie, want naar het buitenland gaan is vaak duur. Toch willen mensen wel even weg zijn geweest en even tot rust komen. De beste oplossing is dan uiteraard op vakantie gaan in eigen land. Scheelt weer een vliegticket of een hele hoop benzine. 

Meer voordelen van vakantie in eigen land is dat het een hoop stress bespaart. Je hoeft je niet al te druk te maken om wat je allemaal mee moet nemen, of je je paspoort wel hebt bij je hebt, je de vliegtickets wel hebt uitgeprint, of je niet nog inentingen moet en dat je niet voor een grote verassing komt te staan in een onbekend land. Dankzij de verschillende websites kun je gemakkelijk en goedkoop een leuke bestemming in Nederland vinden. De reistijd is gelukkig ook niet zo lang. Daardoor ben je snel op bestemming en kun je extra lang genieten van een welverdiende vakantie.

In Nederland is er ook genoeg te doen voor de vakantieliefhebber. Een dagje uitrusten in de bossen, cultuur snuiven in de stad. Jij bent even toerist in eigen land. Dit jaar is Amsterdam zelfs nummer 2 van de top 10 van populairste steden van 2013. Dit betekent dat je er veel cultuur kunt vinden en er goed kunt eten. De idealen punten voor een leuke vakantie! 

Deze trend is op consumentenniveau en is dus een Mesa trend. Men heeft behoefte aan vakantie. Ondanks de economische crisis is op vakantie gaan nog altijd belangrijk voor de Nederlandse consument. Ze zullen alleen minder gaan en het dichter bij huis opzoeken volgens NBTC-NIPO. De Mega trend hiervan is Bezuinigen. Door de economische crisis zijn mensen veel aan het bezuinigen. De mensen bezuinigen op verschillende manier, waaronder op vakantie.

Gaan jullie ook wat minder op vakantie en vaker dicht bij huis? En wat zou de Micro trend zijn die hieruit ontstaat?

Bronnen:

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3356081/2012/11/30/Nederlanders-vieren-vaker-vakantie-in-eigen-land.dhtml?utm_source=scherm1&utm_medium=button&utm_campaign=Cookiecheck

http://vakantie.excite.nl/steeds-vaker-vakantie-in-eigen-land-N14511.html

http://www.nbtcniporesearch.nl/nl/Home/Resultaten/persberichten/Nederlanders-minder-op-vakantie-in-2013.htm

http://www.lonelyplanet.com/themes/best-in-travel-2013/top-10-cities/

 

Laura Kalberg
1594176

3 reacties

  1. Renger van Esveld schreef:

    Persoonlijk geef ik niet veel om vakantie in Nederland. Juist het leuke aan het buitenland vind ik de andere cultuur. Als ik in Nederland blijf heb ik alsnog het gevoel dat ik dicht bij huis zit en dat wil ik juist niet als ik op vakantie ben. Natuurlijk is vakantie een extra luxe en snap ik dat mensen misschien het geld er niet voor hebben om ver weg te gaan.

    Toch is het buitenland niet zo duur als dat er gezegd wordt. Een weekje centerparcs in Zeeland is net zo duur als een weekje Zuid Frankrijk of Italie. Het voordeel van Frankrijk of Italie is dat je in een andere cultuur zit en het mooier weer is dan hier. Wat voor mij een belangrijk punt is juist om op vakantie te gaan. Het lange reizen en vliegen zijn ook voor mij juist weer belangrijke punten waardoor ik het vakantie gevoel krijg.

    Het bezuinigen op vakantie kun je op andere manier doen. Huur bijvoorbeeld een appartement of huisje in plaats van een hotel. Zo kun je zelf eten koken waardoor je niet elke dag uit eten hoeft. Je kunt kiezen om meer in de middle of nowhere te gaan zitten waar het ook al goedkoper is dan dichter bij een stad of strand. Veel mensen willen vaak ook zomervakantie, wintersport en dan nog tussendoor ook ergens een keer. Ik denk dan dat je maar één of twee keer op vakantie moet gaan. Op die manier kun je ook makkelijk bezuinigen en dat geld eventueel gebruiken voor de andere vakanties.

    Een vakantie naar het buitenland hoeft naar mijn mening niet duurder te zijn dan een vakantie in Nederland.

  2. mereldiepstraten schreef:

    Op vakantie gaan doe ik al niet zovaak per jaar. Meestal in de zomervakantie naar een lekker warm land. Zelf hou ik erg van de zon, dus daarom ga ik dan altijd wel naar het buitenland op vakantie. In Nederland weet je maar nooit of je die krijgt. Ik betaal dan liever wat meer zodat ik ook echt een lekkere zonnige vakantie heb. En ik zou anders ook liever 1 keer per jaar naar een lekker warm land gaan en dan verder maar wat minder op vakantie en weekendjes weg. In Nederland heb ik ook nooit het gevoel dat ik helemaal weg ben. De cultuur is hetzelfde en als je wil zou willen zou je zo weer naar huis kunnen. Dat idee dat je zo weer naar huis kan rijden geeft mij niet het gevoel dat ik echt even weg ben. Wij Nederlanders zijn ook luxe gewend. Als wij aan een vakantie denken, willen wij al gauw een mooi huisje, hotel of appartementje ergens. Daarvan lopen de kosten ook hoog op in het buitenland en ook in Nederland. Maar je zou ook naar Zuid- Frankrijk kunnen gaan met de auto en een tent of in Nederland een camping opzoeken. Zo kun je de koste van een vakantie beperken.

    Een micro trend die hieruit zou kunnen ontstaan is dat je binnen Nederland of binnen Europa met andere mensen een weekje of twee een huizenruil doet. Nu zie je ook al dat mensen die ergens een vakantiehuisje hebben, dit huisje verhuren aan andere mensen voor een bepaald bedrag. Maar als je via een site contact zoekt met mensen die bijv. in Nederland op vakantie willen en zei wonen in Italië waar jij heen wilt kun je dit gaan bespreken. Je hoeft voor de locatie niet te betalen want je doet een ruil. Je betaald alleen voor het vervoer naar de bestemming. Dit kan in Nederland, dan is het vervoer helemaal goedkoop. Maar je kunt dit ook regelen met mensen uit het buitenland. Zo kun je op vakantie voor een lage prijs. Dit zou een microtrend kunnen worden op de meso trend behoefte hebben aan op vakantie gaan.

    15 februari 2013

    Merel Diepstraten

    1585536

  3. Persoonlijk zou ik er toch voor kiezen om naar het buitenland te gaan. Dan maar iets korter, en op een iets minder luxe plek. Het idee van vakantie voor mij is juist naar een warm land, met een andere cultuur. In Nederland weet je maar nooit wat je kunt verwacht met het weer. Tijdens mijn vakantie zoek ik dan toch het liefste de zon op.
    Ik kan best begrijpen dat veel mensen er wel voor kiezen om in Nederland te blijven. Het is over het algemeen goedkoper, en inderdaad, het brengt allemaal wat minder stress en geregel met zich mee. Maar die stress en het geregel heb ik er graag voor over. Als je eenmaal in op vakantiebestemming bent aangekomen, is dat allemaal vergeten. Terwijl op het moment dat ik in Nederland blijf, ik toch minder dat vakantiegevoel krijg. Ik kan niet alles los laten en ben nog teveel met dingen uit het dagelijks leven bezig.
    Daarnaast ben ik het met Renger eens. Een vakantie in Nederland hoeft niet perse goedkoper te zijn. Als je goed zoekt, is het soms zelfs goedkoper om naar het buitenland te gaan. Vooral omdat ‘leven’ in een ander land vaak minder kost dan hier.
    Kortom, geef mij maar lekker die vakantiestress, maar ik kies toch echt nog steeds voor een vakantie in het buitenland!

    Yfke van Kruijsbergen
    1581879

Geef een reactie

