Home » Uncategorized » Tattoo’s zijn voor scheepslui

Tattoo’s zijn voor scheepslui

Door: Coen Visser – 1580081

Vroeger waren tatoeages voor motorbendes en scheepslui. Mensen die hun emoties uitte door illustraties op hun lichaam te laten plaatsen. Als je die mensen tegen kwam in de kroeg of op straat wist je dat ze wat hadden meegemaakt. Mensen met een levensverhaal. Hun lichaam was als een boek. Een boek over hun persoonlijkheid. Eén blik en je wist van wie ze hielden, wat hun hobby was en wat voor werk ze deden.

Tegenwoordig is bodyfication ook in andere culturen doorgedrongen. Het gaat nu niet meer zozeer om het verhaal dat er mee verteld word maar de behoefte om als individu gezien te worden. Buiten de massa treden is een trend geworden waarbij mensen tot het uiterste gaan. Strapatsen als botox in je voorhoofd en je tong laten splitsen om er uit te zien als een hagedis is gelukkig nog geen trend.

The Lizard Man 3

Wat de tatoeage ooit was is het nu niet meer.


Ik ben geen doelgroep
De drang om uniek te zijn blijft maar groeien. Wat vroeger als rebel en outcast gezien werd, word nu als normaal gezien. De cultuur van individualisering gaat dus verder dan alleen jezelf onderscheiden via social-media. Doelgroepen zoals die ooit werden vastgesteld naar je afkomst kan nu niet meer. Mensen trekken de wereld in en laten de dingen los waar ze eens mee opgegroeid zijn.
Tegenwoordig moet je kijken naar de eigenschappen van een afgeronde identiteit. Maar wat moet je dan als je niet meer uit kan gaan van de eens vastgestelde doelgroepen? Het is minder moeilijk dan je denkt. Je moet uitgaan van wat je zelf belangrijk vindt.
Rob Wijnberg illustreerde deze tip met hoe het er op de redactie van nrc.next aan toe gaat. “Als wij vinden dat een verhaal verteld moet worden, dan doen we dat. Als wij iets willen lezen, willen anderen dat ook.”

Mensen vinden zichzelf vaak uniek, maar het wiel is maar één keer uitgevonden. Je zal altijd overeenkomsten vinden in doelgroepen. Er is nu alleen een verschuiving gaande in wat esthetisch wel en niet kan. Doelgroepen blijven veranderen en daar moet je op in kunnen spelen.

De vraag is alleen; in hoeverre moet een mens zijn/haar lichaam aan willen passen om op te vallen en niet in hokjes gestopt te willen worden?


Thierry-Mugler-man-the-campaign-with-Zombie-Boy-587x442

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tatoeage
http://www.johanblaauw.nl/Varia/varindividualisering.htm
http://www.frankwatching.com/archive/2012/06/10/ik-ben-geen-doelgroep-en-zo-bereik-je-me-ook-niet/#more-161875

Advertenties

3 reacties

  1. pjjdebruin schreef:

    Leuk artikel! Tatoeages vloeien inderdaad voort uit de megatrend individualisering als je het mij vraagt.
    Tegenwoordig is het bijna een soort rage. Kijk naar het EK voetballen, bijna elke voetballer had een zogeheten ”sleeve” tatoeage, ofwel 1 arm helemaal dicht getatoeëerd. Steeds meer een meer mensen namen een tatoeage.
    Ik ben het wel helemaal eens met de eind vraag die je stelt ”in hoeverre moet een mens zijn/haar lichaam aan willen passen om op te vallen en niet in hokjes gestopt te willen worden?” Hoever gaan mensen hiervoor? En val je niet uiteindelijk toch wel in een bepaalde hokje? Iedereen mens is uniek, maar ik denk dat het toch wel heel erg lastig is om niet in een bepaald hokje te worden geplaatst.

    Philip de Bruin
    1567484

  2. TessVulto schreef:

    Allereerst vraag ik mij af of de mens zijn/haar lichaam aanpast om op te vallen of het juist aanpast om NIET op te vallen?! Zoals je zegt is het tegenwoordig normaal om een tatoeage te nemen, dan zou je zeggen dat je eerder opvalt als je er geen hebt.
    Ook heb ik het idee dat we juist steeds meer opzoek zijn naar het perfecte uiterlijk en daardoor de ‘echte mens’, die op zijn/haar manier uniek is verdwijnt.

    62% van de Nederlandse jongeren vindt zichzelf uniek tot zeer uniek. Nederlandse jongeren willen vooral anders zijn via hun kleding (34%), beroepsactiviteit (34%) en de steden en landen die ze bezoeken (33%). [1]
    Uniek zijn zit hem tegenwoordig dus ook in de jobfunctie die op je kaartje staat, wat je gezien hebt van de wereld en in je kledingstijl. Niet alleen je lijfelijke vertoon bepaald dus je mate van uniekheid.

    Waar ik vooral benieuwd naar ben zijn trends op het gebied van ‘verandering’ aan het lichaam die ‘echt’ uniek zijn en vooral vernieuwend. Want wat is tegenwoordig nou nog echt uniek en waar kijk jij van op, zodat je geen hokje hebt voor een bepaalde vertoning?!

    [1] http://www.ouders.net/meer-nieuws/2601-1-op-10-nederlandse-jongeren-overweegt-plastische-chirurgie-.html

    Tess Vulto
    1576680
    15 februari 2013

  3. merelvesch schreef:

    Het plaatsen in hokjes is iets wat wij, mensen, van nature doen. Het is makkelijk en maakt het leven een stuk eenvoudiger. Aan de andere kant willen we juist niet in een hokje geplaatst worden, het is zo zwart-wit. Je kan in een negatief hokje geplaatst worden, maar ook in een positief hokje. Het geplaatst worden in een negatief hokje is natuurlijk nooit leuk, maar wanneer je in een positief hokje geplaatst wordt, krijg je een enorme druk op je schouders om dit ook waar te maken.
    Zelf hou ik niet van om mensen in hokjes te plaatsen, hierdoor krijg je een vooroordeel en dit kan totaal niet kloppen wanneer je deze persoon leert kennen. En zoals Philip zegt: ‘Ieder mens is uniek’. Ben ik mee eens.

    Zelf woon ik in Amsterdam en zie ik veel hippe mensen om me heen. Ze doen alsof ze helemaal apart en speciaal zijn, maar uiteindelijk zijn veel van deze mensen in Amsterdam hetzelfde. Je moet dragen wat je mooi vind, je wilt hiermee misschien bij een bepaalde groep horen, maar uiteindelijk zal je toch jezelf zijn door je innerlijk. Dat innerlijk, dát is uniek. Wil je dat uitstralen naar de buitenwereld door je anders te kleden, prima, ik vind het wel inspirerend en je hebt er lef voor nodig.

    Ik ben van mening dat je helemaal zelf moet weten wat je met je lichaam doet qua tatoeages. Het is nu een trend, je hoort erbij en het is cool. Maar kijk eens naar de toekomst, ben je er nog blij mee wanneer je 50 bent? Zoja, doe waar je blij van wordt.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: