Home » Uncategorized » Omdat het kan…

Omdat het kan…

Dit is een opmerking die ik regelmatig onder leeftijdsgenoten hoor vallen en welke ik zelf ook af en toe in de mond neem. Vaak slaat het op een activiteit die is ondernomen, waar anderen zich van af vragen of het wel handig was of het soms zelfs een beetje raar vinden. Het antwoord luidt dan: “omdat het kan!” We kunnen het ons permitteren om geen opgaaf van reden meer te doen, door gewoonweg de retorische vraag te stellen: ‘waarom niet?’. De huidige welvaart en technische vooruitzichten bieden ons enorm veel mogelijkheden, dat haast ieder probleem wel te tackelen is. Ons tegen laten houden in het dagelijks leven is dan ook niet meer zo van deze tijd.

Ook in de mogelijkheden van creëren lijkt een eindeloze vrijheid te ontstaan. Waar in de eerste eeuwen boeken nog met de hand werden overgeschreven, kwam in de 15e eeuw de boekdrukkunst op. Die gaf ons de mogelijkheid om verhalen onbeperkt bij te drukken waardoor ze voor iedereen toegankelijk werden. Toen halverwege de 20e eeuw de printer ook nog eens verscheen, was het voor iedereen mogelijk om zelf verhalen te schrijven en ook te verspreiden.

Nu is er een zelfde trend aan het ontstaan, namelijk de 3D printer. Een 3D printer kan objecten printen, dit doet de printer door laag voor laag het object op te bouwen. In Star Trek werd de 3D printer al voorspeld en kon deze printer in enkele seconden voorwerpen creëren, waaronder zelfs voedsel. De 3D printers die wij kennen zijn nog niet zo snel en kunnen ook geen voedsel printen, maar dat soort sciencefiction zal binnen niet al te lange tijd ook werkelijkheid zijn. De bio-printer is volop in de ontwikkeling en het zal dan ook geen decennia meer duren voordat de eerste ‘geprinte’ organen een feit zijn.

De 3D printer is een gevolg van de industrialisatie, een megatrend die inmiddels al een groot aantal decennia mee gaat. Door de komst van de industrie waren we niet meer afhankelijk van mankracht en vee, maar konden we steeds meer werkzaamheden laten uitvoeren door een apparaat. Nu is het zelfs al zo dat elke techniek ook in het klein voor thuis te gebruiken is, bijvoorbeeld van de boekdrukkunst naar een eigen printer. Alleen onze behoefte aan personalisatie, zorgt ervoor dat we de standaard apparaten te standaard beginnen te vinden en we eigenlijk op zoek zijn naar een persoonlijk tintje. Deze maxitrend zorgt er dus voor dat de nadruk van de fabrikanten niet alleen meer komt te liggen op de functionaliteit, maar op de maakbaarheid van het product. Kunnen we een product een persoonlijk tintje geven, zodat ze niet meer standaard zijn.

Maar die behoefte naar personalisatie gaat nog verder, personalisatie is niet genoeg. We willen straks ook onze eigen producten creëren, zodat we alles zelf kunnen bepalen. De microtrend 3D printen is daarvoor de aangewezen trend om hier succesvol op in te spelen. Je kiest niet de persoonlijke aanpassingen van een product, maar je kiest de opbouw van het complete product. Van het ontwerp tot aan het eindproduct.

De microtrend 3D printen, of ook wel de eindeloze mogelijkheid van het creëren, is nog maar net in opkomst. Het maken van producten was tot nu toe alleen nog maar voorbehouden aan fabrikanten, maar de 3D printer zorgt ook dat iedere persoon straks die mogelijkheid krijgt. Het zelfde geld voor de maxitrend personalisering. Deze maxi- en microtrend vullen elkaar aan en bieden elkaar de mogelijkheid om alleen maar verder door te bloeien. Want wie wil er nu nog een standaard iPhone? Ik creëer mijn eigen smartphone wel.

Hoe denk jij dat de rol van bijvoorbeeld een merk als Nike zal veranderen, wanneer je thuis je eigen sportschoen kunt ‘uitprinten’ met behulp van den 3D printer?

 

15 februari 2013
Tom Jansen
1583056

 

Bronnen

http://trendslator.nl/trends/trends-trendslations/

http://www.extendlimits.nl/trends/trend/grenzeloos_creeren

http://www.drukkerijbongers.nl/Druk%20Historie/drukhistorie.html#

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_printing

http://www.3dprinter.nu/

http://www.3dprinter.nu/3d_printen.php

Advertenties

2 reacties

  1. evanbreda schreef:

    In eerste instantie denk ik dat mensen het houden bij ‘een persoonlijk tintje’ geven aan elk product. Zo zouden ze een patroontje en de kleuren voor op de sportschoen kunnen uitzoeken. Ook zouden ze er een persoonlijke tekst in kunnen verwerken.

    Het hele product zelf ontwerpen kost echter wel erg veel moeite. Het zou namelijk heel veel tijd in beslag nemen, aangezien men zich niet alleen in de vormgeving, maar ook in de functionaliteit moet gaan verdiepen. Een houten magnetron kan erg mooi zijn, maar is het ook praktisch? Net als dat het belangrijk is dat een sportschoen er niet alleen mooi uit ziet, maar hij ook nog lekker loopt. Hier blijft de consument echt een specialist voor nodig hebben.

    Tegen de tijd dat dit mogelijk is zullen er nog veel meer producten ontworpen kunnen worden. Het zal echter veel tijd kosten om alles wat je nodig hebt zelf te ontwerpen. De tijd om dit te doen zal er dan waarschijnlijk nog steeds niet zijn.

    Daarnaast kan iemand oog hebben voor de vormgeving, of inzicht hebben in het herkennen van functionaliteit. Dit betekend echter nog niet dat deze persoon het zelf ook kan maken. Ook vinden mensen het vaak fijn om rond te kijken tussen alles mogelijkheden. Zo krijgen ze de kans om te vergelijken en de beste mogelijkheid ertussenuit te kiezen.

    Nike zal de specialist blijven in de toekomst. Zij zullen uittesten hoe een schoen het beste functioneert. Hierbij zullen zij op zijn mist basismodellen maken die door de consument aangepast kunnen worden. Zij zullen de consument moeten informeren over alle mogelijkheden en nieuwe ontwikkelingen.

    Elise van Breda
    1587255

  2. Nathan Roos schreef:

    Dit gaat iets tofs worden, zonder twijfel. Een van de eerste die dit echt gaat uitvoeren is Nokia. Die kwamen aanzetten met een hoesje, gewoon een standaard hoesje. Niks mis mee dus en alles is ontworden door Nokia. De consument heeft als enige optie om het te pimpen met een ontwerpen, kleur of iets anders van jezelf. En ja, ook een toevoeging kan zijn dat je een afbeelding in 3D op het hoesje print, als het maar aan de buitenkant is natuurlijk.

    Een stap verder is een huis printen, maar ook die verhalen gaan al rond. Ga nog een stap verder en je hebt het verhaal van een 3D printer op de maan die met de materialen op de maan alvast een huis gaat bouwen. Klinkt ver weg? Nee hoor, de afspraken worden as we speak gemaakt. Conclusie: alles kan je printen.

    Zo ook Nike. Het is nog even lastig, want als je een sportschoen wilt printen, heb je alle materialen van je schoen nodig in je printer, maar waarschijnlijk is dat een kwestie van tijd. Voeg een lekkere sportschoen geur bij en je hebt je Nike schoen. Die heb je gedownload van internet, zelf een kleurtje gegeven en klaar is Kees. Niemand heeft zo’n Air Jordan schoen, dus voor de verzamelaars gaat er nu een gigantische deur open.

    Over 10 / 20 / 30 jaar kunnen we alles printen, dus elk bedrijf gaat daar op inspelen. Eerst klein zoals Nokia met een hoesje, maar later ook je eigen schoenen printen bij Nike. Elk detail, elke kleur, elke vorm, elk materiaal. Het is een kwestie van tijd, maar alles is mogelijk op dit gebied.

    Nathan Roos
    1516462
    zaterdag 16 februari 2013

    http://www.bbc.co.uk/news/technology-21084430
    http://www.harry-hilders.info/harry-hilders/3d-printer/

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: