Home » Uncategorized » Minder mediumspecifiek

Minder mediumspecifiek

In deze tijd van de technologisering en digitalisering, spreken we ook veel over medium specifiek. Elk medium heeft zijn heeft zijn eigen functies en voor- en nadelen. Maar nu digitalisering en technologisering steeds meer samen komen, lijkt er enigszins wat ‘eigenheid’ van media verloren te gaan.

Vroeger had je een tv en verder niks. Deze tv had functies die alleen een tv had. Er was toen sprake van een enorme technologische ontwikkeling. Later kwam de mobiele telefoon en inmiddels hebben we de Smartphone. Daarbij kwam ook nog eens de tablet en daarvoor hadden we ook al de pc en uiteindelijk laptop.

Elk van deze microtrends gebruiken we voor heel veel behoeftes en bezigheden, met elk hun eigen functie. Dat is natuurlijk nog steeds zo. Het tweede scherm is hier een goed voorbeeld van. Zo kijken we tv en op je tablet of Smartphone kun je extra content ophalen/verkrijgen. Als mesotrend hebben we hier dan behoefte aan meer content en ook behoefte aan meer interactie. Wie is de Mol is een mooi voorbeeld als programma waar we zoveel mogelijk content willen hebben. Elk medium heeft hierbij zijn eigen invulling.

Maar er blijkt ook een tegentrend ‘onderweg’ te zijn, waarbij die eigenheid verloren gaat. Dit is het punt waar de digitalisering bezit neemt over de technologisering. Alles gaat steeds meer digitaal en komt daarmee in ‘The Cloud’ terecht. Content wordt niet meer afhankelijk van de technologie. Tv kijken doen we niet meer alleen op de tv, maar ook op onze Smartphone, tablet en laptop. Content zoals bijvoorbeeld gemaakte notities komen ook in deze Cloud terecht en kunnen we op elke apparaat tevoorschijn toveren.  Een voorbeeld hiervan is Evernote. Je maakt een notitie op bijvoorbeeld je Smartphone en deze kun je voortaan overal opvragen op elk apparaat die je bij de hand hebt.

We ondervinden hier dus een nieuwe mesotrend bij de megatrend technologisering en microtrends als bijvoorbeeld de Smartphone en TV. Er is een behoefte ontstaan om al je content op alle mogelijke plekken op te roepen. The Cloud heeft nu de toekomst gekregen, daar ben ik in ieder geval wel van overtuigd. Als ik een foto maak met mijn telefoon en deze kan ik meteen oproepen op mijn laptop op tablet, ideaal!

Het lijkt er dus ook op dat er nieuwe trends ontstaan, wanneer andere trends elkaar kruisen of in de weg gaan zitten. Eerst hadden we onze Smartphone nodig bij onze tv om alle content te verzamelen die we wilde. Dat is natuurlijk nog steeds zo en wordt nog steeds gebruikt. Maar inmiddels hebben we ook de Smart TV, een slimme tv met internet en nog veel meer mogelijkheden. Nu heb je opeens ook applicaties op je tv om extra content binnen te halen of te bekijken.

Samsung-smart-tv-portal-es8000

The Cloud is er nog maar net en heeft de toekomst, dat is ook de levenscyclus zoals ik die nu voor me zie. De behoefte om overal heel makkelijk bij te kunnen zal in de toekomst alleen maar groter worden.

Denken jullie ook dat ‘The Cloud’ de toekomst heeft? Of wordt in de toekomst elk medium weer steeds vaker gebruikt waarvoor het gemaakt is?

Joakim Smits

(2013, 15 februari) http://www.mkbservicedesk.nl/6996/trends-2013-laptop-smart-smartphone-tablet.htm

(2013, 15 februari) http://www.slideshare.net/indirareynaert/speerpunten-van-een-crossmediastrategie

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: