Home » Uncategorized » Het nieuwe slapen

Het nieuwe slapen

Slapen, het is heerlijk. In Nederland doen we het meestal één keer per dag. Naast dat slapen lekker is, hebben we het ook nodig. Het verwerkt alle prikkels van de dag en je lichaam komt weer tot rust. [1] Op jonge leeftijd heb je waarschijnlijk minder slaap nodig dan op oudere leeftijd, maar door het drukke leven komen maar weinig mensen aan genoeg slaap toe.

Bijtanken-met-een-power-nap_img900

Uit onderzoek blijkt dat onze biologische klok zo is afgesteld, dat we tussen 6,5 en 7,5 uur per dag het beste slapen. [2] Ik weet vooral van mezelf dat ik 6 tot 8 uur nodig heb, dus ik probeer altijd boven de grens van 6 uur te blijven. Wat me echter de laatste tijd opvalt bij mezelf en andere om me heen, is dat ’s middags een dipje de overhand neemt. Gelukkig heb ik dan een koffieapparaat in buurt en kan ik op die manier mijn dip te lijf gaan.

Maar als ik thuis ben, heb ik nu een nieuw middel om mijn dipje te lijf te gaan. Een powernap! Het blijkt dat mensen 2 keer per 24 uur een dipmoment hebben. ’s Nachts van elf tot drie uur en ’s middags tussen twee en vier. Met een powernap kun je deze tegengaan en schakel je dus dit dipmoment uit. Een powernap moet je ook niet langer laten duren dan een halfuur. Doe je dit wel, dan raak je in een diepe slaap en wordt je heel moeilijk wakker. En dan werkt het dus alleen maar tegen. [1]

In Nederland is dit nog niet echt aan te duiden als trend, maar misschien dat dit nog wel gaat komen. Ik hoor steeds meer mensen (vooral vrouwen) die zich ’s middags even terugtrekken om 20 minuutjes te slapen. Wat blijkt, in Amerika is dit wel een grote trend. Er zijn zelfs bedrijven die ruimte hebben voor een powernap. Een groeiend aantal bedrijven erkennen de voordelen van een powernap. Verhoogde alertheid, meer intelligentie en minder ziekteverzuim. [3]

De mictrotrend is hier dus een powernap, een middel om je behoefte aan slaap overdag waar te maken. Ook een behoefte aan gezond leven. De mesotrend is dus behoefte aan slaap en in bredere zin behoefte aan een betere gezondheid en\of prestatie. Dat laatste geld vooral wanneer bedrijven zich ermee gaan bemoeien. Een megatrend hierbij zou welvaart kunnen zijn. In Amerika is er zodanig een trend, dat volgens hun prestaties omhoog gaan uiteindelijk op grotere schaal de welvaart verbeterd.

In Nederland zit het echter nog niet in de cultuur, maar komt het wel steeds meer voor naar mijn idee. De powernap is dus een trend die hier nog in zijn beginjaren zit en in de toekomst steeds vaker toegepast gaat worden. Wanneer we ’s nachts minder aan slaap toekomen door ons steeds drukkere leven, kunnen we ’s middags makkelijker de dip tegengaan door even 20 minuutjes te gaan slapen.

Wat denken jullie, gaan bedrijven in de toekomst in Nederland ook steeds vaker de powernap invoeren? Of is alleen Amerika zo gek om hierop in te spelen?

Joakim Smits

Bronnen:

[1] http://www.mamaenzo.nl/mama/lifestyle/de-kracht-van-de-powernap

[2] http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=11071

[3] http://health.usnews.com/health-news/family-health/sleep/articles/2010/11/15/why-power-naps-at-work-are-catching-on

3 reacties

  1. rutgerwink schreef:

    Zoals je zelf al aangeeft is de behoefte en het moment van slaap en dipjes afhankelijk van ieders biologische klok. Daarom lijkt het mij lastig om binnen een bedrijf dit goed te kunnen organiseren. Zo zullen er mensen zijn die een powernap van 25 minuten nodig hebben en mensen die er één van een kwartier nodig hebben. Het overslapen van deze grens kan zelfs een tegenproductie effect hebben[1].

    Toch is de powernap een interessant fenomeen. Het geeft aan dat het tactisch inspelen op de biologische processen in ons lichaam de productiviteit kan verhogen. Daarom denk ik dat het zeker een trend is dat bedrijven beter gaan kijken naar deze processen. Zo kan bijvoorbeeld ook helpen als er koffie wordt langsgebracht op een halfuur voor de dip tijd. Om zo de dip op te vangen.

    In Nederland gaat dit nooit aanslaan hier geloven dat meeste bedrijven dat tevreden werknemers productiever zijn dan goed gereguleerde werknemers. In Amerika is de werksfeer nou eenmaal anders en ik verwacht dat deze kickmomentjes al powernaps, 4uur cup-a-soup, of de koffie dame steeds vaker terug zullen komen.

    Als jullie me nu willen excuseren dan maak ik even snel een middag dutje. Onder het genot van http://www.napsounds.com/

    Rutger Wink
    1585514
    15 Feb.

    Bronnen
    [1] http://www.wikihow.com/Power-Nap
    http://en.wikipedia.org/wiki/Power_nap

  2. Vishal Gangadin schreef:

    Slapen, zelf heb ik er ook een enorme passie voor, maar ik merk ook dat de gebruikelijke 8 uurtjes niet gehaald worden en dat ik blij mag zijn als ik 5 of 6 uurtjes haal. De powernap zie je steeds vaker (in Nederland) gebeuren en na een lange dag school of werk is een powernap niet verkeerd. Zoals Rutger al zei hangt het wel van de persoon af en zal de één aan een halfuurtje genoeg hebben en de ander een uur. Zolang niemand dezelfde nachtrust neemt ga je een gelijkheid hierin niet krijgen natuurlijk.

    Niet alleen Amerika speelt hier op in, maar in landen met een tropisch klimaat zie je wel vaker dat van 13.00 tot 14.00 de winkels dicht zijn i.v.m. de siësta.

    Bedrijven in Nederland staan naar mijn mening niet te springen om een dagelijkse powernap in te voeren. Nederland is gewoonweg te klein om dit in te voeren, omdat het teveel geld kost om de productie stil te leggen. De werksfeer is anders hier en een opkikker in de middag of wat vaker een koffiepauze nemen zal in Nederland vooral de norm worden, wanneer de productie per werknemer omhoog moet.

    Ik denk dat een dutje na het werk voor de Nederlander in iedergeval een hoop ‘compenseert’ voor de geringe nachtrust die wij nemen en dat dus de productie de volgende dag op normale wijze voortgezet kan worden zonder een powernap tussendoor.

  3. TessVulto schreef:

    Grappig dat je benoemd dat je vooral onder de vrouwen veel over de ‘powernap’ hoort. Zo nemen mijn vriendinnen en ik geregeld even een ‘powernap’ voor we op vrijdagmiddag de kroeg in duiken.

    Dat de ‘powernap’ bij Nederlandse bedrijven wordt ingevoerd denk ik niet, hoe enthousiast de media er ook over schrijven en hoe groot de behoefte ook is. Uit een onlangs gehouden werkomgevingsonderzoek over ‘slapen op kantoor’ onder 109 werknemers uit diverse branches blijkt dat 48% wil ‘powernappen’ op de werkplek, indien daarvoor de ideale omstandigheden worden geboden. [1]

    Als werknemers een dutje doen, dan doen zij dit voornamelijk thuis. Dit heeft te maken met de Nederlandse cultuur volgens onderzoekers, het zit niet in onze genen. Een ander belangrijke reden is dat er nauwelijks gelegenheid is om te ‘powernappen’: slechts een handjevol bedrijven biedt slaapruimte of speciaal ontwikkelde ‘powernapstoelen’ aan het personeel aan. [2]

    ‘Het Nieuwe Werken’ biedt uitkomst om de efficiëntie en arbeidsproductiviteit omhoog te krijgen. Interessant, omdat ‘Het Nieuwe Werken’ op dit moment ook erg in ontwikkeling is. Uit onderzoek is gebleken dat werknemers soms een ‘powernap’ doen, maar dan thuis of in het weekend. Dus niet op de werkplek. Vooral bij bedrijven waar medewerkers hun eigen tijd kunnen indelen ‘Het Nieuwe Werken’ kan ‘powernappen’ aan de behoefte voldoen van efficiënter werken en de arbeidsproductiviteit verbeteren, maar of er in de toekomst speciale werkplekken worden gecreëerd om een dutje te doen betwijfel ik.

    Dus hoe groter ‘Het Nieuwe Werken’ wordt in Nederland hoe vaker werknemers ook zullen ‘powernappen’.

    [1] http://fitforwork.nl/powernap-op-het-werk/
    [2] http://www.hphc.nl/blog/siesta-op-het-werk-krijgt-tweede-kans.html

    Tess Vulto
    1576680
    21 februari 2013

Geef een reactie

