Home » Uncategorized » Groene smoothie… vies, bah, bleeg?

Groene smoothie… vies, bah, bleeg?

”Tess, ik ga een groene smoothie voor je maken”, zei mijn mega gezonde vriendin Annemiek. Ze toverde boerenkool, andijvie, spinazie, bananen, kiwi’s en lijnzaad tevoorschijn. Op deze manier zou zij er voor zorgen dat ik mijn portie vitamientjes voor die dag binnen zou krijgen. Ik begon met een ieniemienie glaasje, want de groene substantie had nog niet zo mijn enthousiasme kunnen trekken. In minder dan 10 minuten had ik de hele blender leeggedronken. Hoe kon iets wat zo gezond is, zo lekker zijn?! Ik was om!

ProductenSmoothie

Groene smoothies bevatten altijd dezelfde ingrediënten. Deze ingrediënten bestaan uit groene bladgroenten, verse fruit en water. [1]
Het drinken van groene smoothies zorgt er voor dat je veel goede vitaminen binnen krijgt. Het doet wonderen voor je huid en haar. Je moet de smoothie snel opdrinken, omdat het blenden ervoor zorgt dat de vitaminen snel ‘vrij komen’ en direct na het blenden het krachtigst zijn.

De trend van groene smoothies is ongeveer drie jaar geleden uit Amerika overgewaaid als onderdeel van de ‘rauwe revolutie’, mensen die alles rauw eten. [2]
Veel mensen zijn al overtuigd om de groene smoothie op te nemen in hun dagelijkse eetpatroon.
Het drinken van groene smoothies is een van de nieuwste en gezondste trends van deze tijd. We vinden ons lichaam belangrijk en willen het op een groene en gezonde wijze onderhouden.

De groene smoothie is een microtrend. Het product ‘groene smoothie’ moet mensen helpen er een gezondere levensstijl op na te houden. De trend is om gezond en bewust te eten en drinken. De groene smoothie speelt in op de mesotrend ‘bewust eten’. Mensen willen gezonder leven om jong, energiek, fit en gezond te blijven. Door de grote vraag naar gezondere producten, zoals groente en fruit is de groene smoothie ontstaan. De groene smoothie werkt dus mee aan de behoefte van ‘bewust en gezond eten’. Door er bewust van te worden wat je binnen krijgt op een dag kan je er voor zorgen gezonder te eten, wat meewerkt aan een gezonder leven.
De menselijke gezondheid staat de laatste jaren erg centraal in onze maatschappij. Volgens velen wetenschappers zijn er veel mensen die aan gezondheidsklachten leiden door ongezond te eten.
Om fit, energiek en jong te blijven is de huidige megatrend, gezond leven, oftewel een ‘gezonde levensstijl’ ontwikkelen. [3]

De groene smoothies bevindt zich op dit moment tussen heel vernieuwend en hot in. Voor veel mensen is de groene smoothie nog nieuw. Ik ben er van overtuigd dat de groene smoothie bij iedereen zijn intrede gaat maken. De maatschappij moet zich alleen nog openstellen en dan zal de groene smoothie erg hot worden. Het is fascinerend om te zien dat de groene smoothie en de trend van een ‘gezonde levensstijl’ eigenlijk een reactie is op de trend van het slechte eten en er met ‘gezond leven’ dus een tegentrend is ontstaan.

Kortom: is de kern van een gezondere leefstijl producten als groene smoothies toevoegen in je eetpatroon? Of moeten we het ons zelf simpeler maken en terug naar de basis voeding, zoals uit grootmoedertijd?

[1] http://www.natuurlijke-producten.com/gezond/verbeter-je-natuurlijke-weerstand-met-groene-smoothies.html
[2] http://www.alldaylong.be/2012/01/nu-tijd-voor-groene-smoothies/
[3] http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overgewicht/gevolgen-overgewicht-voor-de-gezondheid

Tess Vulto
1576680
15 februari 2013

4 reacties

  1. pjjdebruin schreef:

    Leuk artikel om te lezen. Ik ben het inderdaad helemaal met je eens over de intrede die de groene smoothie zal gaan maken. Zoals je al beschrijft zijn mensen in het begin vaak huiverig maar wanneer ze het eenmaal hebben geproefd is het vaak een schot in de roos. Ik had precies hetzelfde. De eerste keer dacht ik ”moet ik dit naar binnen gaan werken” maar nu drink ik er vaak groene smoothies. Ik denk dat deze microtrend steeds meer en meer bekendheid zal gaan krijgen.

    Naast de groene smoothie zie je ook een opmars komen van de zogeheten ”superfoods” deze producten zoals: hennepzaad, chiazaden en gojibessen worden vaak door de smoothie heen gegooid wat het geheel alleen nog maar gezonder maakt! Ook hier ben ik een groot voorstander van.

  2. laurak1993 schreef:

    Zelf heb ik nog nooit van de ‘groene smoothie’ gehoord. Het klinkt voor mij ook niet lekker in de oren, maar dit wil niet zeggen dat ik er niet voor open sta dit te proberen. Als het echt zo is dat je de nodige vitamine van de dag binnen krijgt denk ik dat het wel een trend gaat worden. Het is makkelijk te maken, en zo krijg je op een makkelijke manier alle vitamine binnen. De jongeren van deze tijd vinden het steeds belangrijker om gezond te eten. Ze kiezen sneller voor een gezond tussendoortje en deze smoothie is een goede manier! Deze trend kan nog wel eens hot gaan worden als de mensen zich er inderdaad voor open stellen. Ik ga dit binnenkort ook maar eens uitproberen!

    Laura Kalberg
    1594176

  3. hiskemidavaine schreef:

    Ook ik had hier nog nooit van gehoord. Het is op zich wel een logische trend, in deze tijd van zoveel slecht eten en veel mensen die kampen met overgewicht.
    Veel mensen houden ook niet echt van groente, dat is met deze smoothie zo opgelost! We willen steeds gezonder leven, maar willen hier vaak geen of weinig moeite voor doen. Door alles in de blender te ‘gooien’, maken we het onszelf gemakkelijk en is het toch nog gezond. Het eindresultaat op je foto ziet er ook niet eens zo verkeerd uit.
    Na het lezen van je artikel ben ik van plan om zelf ook eens een groene smoothie te gaan maken, je hebt me enthousiast gemaakt!

  4. Weer iets nieuws om uit te gaan proberen. Als ik je artikel lees denk ik ook zeker dat dit hot kan gaan worden. Mensen willen graag gezonder gaan leven, maar daarnaast hebben ze ook steeds minder tijd om eens even een lekkere gezonde maaltijd te gaan koken. Deze smoothies zijn daar de ideale oplossing voor. Het is een makkelijke en snelle manier om je dagelijkse portie vitamines binnen te krijgen. Als daarnaast de smoothies ook nog eens lekker zijn, is dit helemaal een uitkomst. Mensen moeten inderdaad nog even over de streep getrokken worden, maar als ze daarna allemaal zo enthousiast zijn als jij na je eerste glas, dan wordt dit zeker een grote trend. Kom maar op met die groene smoothies!

Geef een reactie

