Home » Uncategorized » Groene auto’s in de stad.

Groene auto’s in de stad.

Volkswagen, Fiat, Renault en nog vele andere automerken maken tegenwoordig groenere auto’s of zelfs elektrische auto’s. Op dit moment maken deze auto’s een hele grote opmars en je ziet ze daarom ook steeds meer rijden. Overal zijn er aanbiedingen te vinden en mensen worden bijna gedwongen een groene auto te kopen. Vooral omdat er in sommige steden al auto’s geweigerd worden die niet aan bepaalde normen voldoen.

Olie raakt op of wordt steeds duurder. Fabrikanten zoeken naar alternatieven en ook de consumenten willen goedkoper kunnen rijden. Door de huidige techniek is het mogelijk om auto’s zuinig te maken of zelfs elektrisch. Minder bijtelling en A-labels zijn dan ook helemaal hot. Ook de regering steunt mensen die een auto kopen met een A-label. Dit doen zij door de aanschaf- en wegenbelasting te verlagen of zelfs helemaal niet in rekening te brengen.

Op dit moment denk ik dat het nog vooral een beginnende trend is. Het begon allemaal met zuinigere auto’s al jaren geleden. Kleinere motoren met net zoveel kracht als een grote motor. Alleen zullen deze groene auto’s nog wel beter moeten worden uitgedacht. Hang maar eens een caravan achter je kleine energie zuinige auto. Of wat als de accu op is en je geen benzine motor meer hebt? Dit zijn nog de grootste problemen die met de huidige techniek nog ontwikkelt zullen moeten worden om te zorgen dat de drempel naar een groene auto laag is.

De groene auto’s zijn een microtrend. Het is nog allemaal in grote ontwikkeling en de gedachte achter deze auto’s is natuurlijk dat mensen milieubewuster zijn of willen worden. De regering steunt deze auto’s dan ook omdat dit allemaal bij duurzaamheid (megatrend) hoort. Wat hier dan wel heel erg tegenspreekt is dat de productie van een elektrische auto. Bij de productie hierbij komen veel giftige stoffen vrij en ook de accu is niet bepaald milieubewust. De zuinige auto’s zijn ook niet zo onzuinig zoals verteld wordt. Alleen in de meest optimale omstandigheden (zonder wind, bergaf en met 90km/u) haal je de norm van één liter benzine op 20 kilometer. Daarnaast hebben deze modellen vaak motoren met minder kracht waardoor je ook nog eens dieper het gas in moet trappen om bijvoorbeeld de snelweg op te rijden.

Ik denk dat het de huidige groene auto’s een klein begin is van wat er allemaal nog gaat komen. Vooral als we gaan kijken naar de toekomst wat de mogelijkheden zijn kan er nog veel veranderen. Rijden op waterstof of over een magnetisch veld zal nog wel eens de toekomst kunnen worden. Maar dit wordt voorlopig ook nog tegen gehouden door de oliemaatschappijen die miljarden verdienen. Mij zal je nog niet snel zien met een groene of elektrische auto. Puur omdat de aanschaf kosten te hoog zijn en ik meer een fan ben van een ronkende motor. Maar wie weet veranderd dit nog in de toekomst.

Hoe kijken jullie tegen de groene auto’s? Zal dit de toekomst zijn of misschien toch een andere oplossing?

Renger van Esveld
1585119
15 februari

http://www.energieexpert.nl/de-olie-raakt-niet-op/#

http://www.anwb.nl/auto/themas/zuinig-rijden/energielabel

http://www.energielabel.nl/autos/voordeel-zuinige-auto-bpm-wegenbelasting-en-bijtelling/

http://www.powned.tv/nieuws/tech/2012/10/elektrische_auto_slecht_voor_m.html

http://www.autokopen.nl/autonieuws/2013/januari/32526-autos-veel-onzuiniger-dan-fabrieksopgave-maar-hoe-komt-dat

 

 

 

Advertenties

2 reacties

  1. Vishal Gangadin schreef:

    Naast dat automerken energiezuinige auto’s maken om de portomonnee van de consument in bedwang te houden zit er natuurlijk meer achter. De EU stelt regels op en je ziet steeds vaker metingen van hoe schoon de lucht is in een bepaald gebied. Zoals je zelf al zei in je artikel, zijn er delen van een stad waar bijvoorbeeld een Peugeot’je 205 diesel niet mag komen, maar de A-label oma in haar Prius wel.

    Ik ben zelf nog niet onder de indruk van deze auto’s en dan met name de elektrische variant. De oplaadpunten zijn er nog te weinig, je haalt te weinig kilometers eruit en op deze manier wordt het in mijn ogen ook niet genoeg gestimuleerd. Nederlanders zijn erg van ‘met de auto op vakantie’ en als je elektrisch tankje leeg begint te raken zal je net zien dat in St. Luttepuk geen oplaad mogelijkheid is. Daar komt nog bij dat dit niet zoals een normale tankbeurt in 2 minuutjes gedaan is.

    De energiezuinige benzine en diesel auto’s zie ik mijzelf wel rijden in de toekomst, puur om het feit dat tanken veel te duur wordt en ik mijn portomonnee iets meer lief heb dan net dat beetje sneller zijn bij een groen stoplicht. Verder heb ik totaal geen problemen om met het OV te reizen dus als ik de stad niet in mag pak ik lekker de trein.

    Dat energiezuinig rijden een trend is ben ik het zeker met je eens en dit zal in mijn opinie alleen maar meer worden zolang het met sneltreinvaart achteruit gaat met het milieu.

  2. Hawyin schreef:

    Ik vind het wonderbaarlijk hoe stil zo’n elektrische auto kan zijn. Zelf ben ik een paar keer bijna aangereden door een elektrische auto, simpelweg omdat ik hem niet hoorde aankomen. Doe mij inderdaad maar zo’n dikke amerikaan met een grommende, ronkende v8 motor die langs rijdt (waarvan ik hoop, later zelf mensen mee lastig mag vallen!). Is dit goed voor het milieu? Nee, absoluut niet.

    Een goeie oplossing om toch de belevenis van een ronkende auto te krijgen terwijl je milieu bewust bezig bent zijn hybride auto’s. Deze bevatten zowel een elektrische motor als een verbrandingsmotor. De full-hybride auto’s kunnen op zowel elektrische motor als de verbrandingsmotor rijden. Ook wordt de elektrische motor opgeladen via de verbrandingsmotor bijv. als de auto afremt of stopt. Deze energie wordt opgelagen voor hergebruik.[1]

    Dit alles zorgt ervoor dat er minder uitstoot ontstaat. Het wordt als milieu bewust gezien en je hebt lagere brandstofkosten. Je krijgt in nederland zelfs vrijstelling van aanschafbelasting en een minder hoge bijtelling.

    Dit zou kunnen werken als deze auto’s niet zo ontzettend duur waren. Je verliest ook heel veel ruimte doordat er een extra motor in zit. Daarbij is het slopen van zo’n auto een stuk milieu-onvriendelijker dan een Hummer. De fabricage ervan wordt tevens ook nog gezien als milieuvervuilend. [2]
    Dus zo mileuvriendelijk is de hybride auto niet. Er moet nog een hoop gebeuren voordat groene auto’s ECHT milieuvriendelijk worden. Dit zal zeker goedkomen met de huidige technologie die nog steeds groeiende is!

    Maar helaas… Hij gromt alleen als je rijdt op de verbrandingsmotor.

    Hawyin Huynh / studentnr. 1581383

    [1] http://www.hybrideauto.eu/technische-details.html
    [2] http://nl.wikipedia.org/wiki/Hybride_auto

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: