Home » Uncategorized » Gamification wordt serieus genomen

Gamification wordt serieus genomen

Door Ruud van der Veer

Ken je ze nog? Computerspellen voor de basisschool waar je door middel van een spelletje de juiste letters van een woord moet zoeken? Je leert op een spelenderwijs woorden maken en daar wordt je uiteindelijk voor beloond met punten of een vrolijk muziekje. In het onderwijs wordt “gamification” al jaren toegepast. Onderwijsinstellingen betalen zich suf aan nieuwe lesmethodes waar gamification de hoofdrol speelt. Maar wie zegt dat gamification alleen geschikt is in het onderwijs?

Al jarenlang is gaming een populaire vorm van entertainment (1). Echter gaat de term “game” de komende tijd een hele andere betekenis krijgen. Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat games meer dan “slechts” entertainment kunnen bieden. Het is een bepaalde manier van informatie overbrengen dat is gebaseerd op deelname en interactie met als gevolg een beloning. Begin 2012 hebben de eerste bedrijven hun kans zien liggen bij gamification (4). In de reclamewereld wordt de term “gamification” als volgt geformuleerd:

       Ga-mi-fi-ca-tion
Integrating game dynamics into your site, service, community, content or campaign, in order to drive participation.

Er is sprake van gamification als er een of meerdere spelelementen worden toegevoegd aan een dienst of product met als doel de participatie te laten toenemen. Niet Ieder facebook-spelletje hoeft dus perse een vorm van gamification te zijn. Enkele voorbeelden van toegepaste gamification zijn (2):

1. Een statuselement
Spelers krijgen inzicht in hun status en hoe deze zich verhoudt ten opzichte van anderen. Ze kunnen pronken met hun geleverde prestaties en behaalde status.

2. Een verwachtingselement
Deelnemers hebben altijd inzicht in welke volgende handeling van hen wordt verwacht en wat er tegenover staat.

3. Een sociaal element
Deelnemers interacteren op verschillende manieren met elkaar. Dit kan binnen het spel, maar ook via sociale netwerken. Samenwerking levert voordeel op.

Zo heeft het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport gamification gebruikt om kinderen onder de 16 jaar duidelijk te maken dat ze geen alcohol in hun bezit mogen hebben (7). Reclamebureau Roorda heeft de volgende campagne voor gemaakt wat gebruik maakt van punt 3. Een sociaal element:

Steeds meer organisaties maken gebruik van gamification (2). Het is een meso-trend die is voortgekomen uit de maatschappelijke trend van het verbeteren van het onderwijs en welzijn. In 2013 zal gamification een versnelde groei doormaken en een sleutelrol gaan spelen in de manier waarop organisaties klanten en medewerkers betrekken en activeren. Al hoewel veel organisaties al gebruik maken van spelelementen denk ik toch dat gamification zich nog in de beginfase bevind. Het is een nog sterk groeiende trend die volop in ontwikkeling is. Bedrijven en organisaties weten nog niet zo goed hoe ze het moeten toepassen en meer onderzoek is daarvoor nodig (4). Succesvol gebruik maken van gamification zal moeilijker zijn dan het lijkt. De theorie klinkt logisch in de oren, maar de kennis en expertise is nog hard nodig. Het geloof en de potentie van gamification is groot en de kansen zijn enorm. Gamification gaat leven in Nederland, maar het bedrijfsleven is nog zoekende naar de expertise. De vraag is niet alleen wanneer, maar ook hoe gamification zich gaat ontwikkelen de komende tijd. Op wat voor manier gaan wij participeren met bedrijven en organisaties?

Bronnen:
(1) http://stt.nl/wp/wp-content/uploads/2013/01/STT_SG_management_def.pdf
(2) http://www.beace.nl/blog/wp-content/uploads/Gamification.png
(3) http://www.twinklemagazine.nl/achtergronden/2011/09/de-trend-van-het-moment-gamification/
(4) http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-toekomst-van-gamification-in-nederland/
(5) http://www.roorda.nl/
(6) TED talk – Gabe Zichermann – Gamification http://www.youtube.com/watch?v=O2N-5maKZ9Q
(7) http://www.onderwijsraad.nl/upload/publicaties/264/documenten/eindrapport_maatschappelijke_verwachtingen_aan_het_onderwijs_140208.pdf

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: