Home » Uncategorized » Digitale verleiding

Digitale verleiding

Technologie heeft een enorme invloed op het gedrag van de consumenten. Kijk naar de hele opkomst van de mobiele telefoon en de veranderingen daardoor, bijvoorbeeld dat je nu je mail op je mobiel leest. Er zijn momenteel veel technieken om bewust je gedrag te veranderen, denk aan online coaches voor verschillende problemen. (1) Maar er zijn inmiddels ook technieken om onbewust gedrag te veranderen, ‘persuasive design’.

Persuasive design staat voor de manier van ontwerpen om houding en gedrag van gebruikers te veranderen, door middel van overreding en sociale invloed. Letterlijk betekent het ‘overtuigend ontwerp’. Er wordt gebruik gemaakt van meerdere overtuigingsprincipes, waarmee men wilt beïnvloeden op hun koop- en beslisgedrag.  Anders dan de ouderwetse reclame met het veelvuldig opdringen van producten of diensten. (2) De overtuigingsprincipes van Robert Cialdini zijn het meest bekend, hij onderscheidt zes belangrijke beïnvloedingswapens. Wederkerigheid, sociale bewijskracht, committent en consistentie, autoriteit, sympathie en schaarste zijn de zes overtuigingstechnieken die elk op hun eigen manier zorgen voor de gewenste conversie.

Persuasive design is een trend wat de afgelopen jaren is opgekomen. Je ziet het veel terug op verschillende websites, bijvoorbeeld op de website van Hema. Ze passen de schaarste techniek toe, je kunt zien hoeveel stuks er nog op voorraad zijn bij het online winkelen. Ook maken ze gebruik van de beoordeling door klanten, de sociale bewijskracht.

De technieken worden dus al volop gebruikt, maar hier gaat zeker nog veel in veranderen. Iedereen reageert namelijk anders op de verschillende technieken die er zijn en hoe zorg je er voor dat elke bezoeker overtuigt wordt op de manier waar hij/zij meest vatbaar voor is? Hier wordt veel onderzoek naar gedaan en volgens deskundigen is de oplossing ‘Persuasion Profiling’ (3). Hierbij zou gebruik gemaakt gaan worden van dynamische content, dit wil zeggen dat de content wordt aangepast op het profiel van de bezoeker. Dit kan als je de bezoeker verschillende technieken voorlegt en vastlegt welke techniek het beste werkt bij die bezoeker. Aan de hand daarvan kun je dan je content aanpassen op elke bezoeker.

Deze trend Persuasion Design is een microtrend die nu een paar jaar bestaat maar dat nog veel verder gaat groeien naar mijn idee. Het is een microtrend omdat het op het marktniveau staat en het een gevolg is van de meso- en megatrend die erboven liggen. Het is niet iets wat tijdelijk of eenmalig is en er is ook geen sprake van een tijdelijk verhoogde vraag daarom is het geen mode, hype of rage.

De mesotrend vind ik moeilijk te bepalen omdat het niet echt vanuit een behoefte van de consument komt maar van de online marketeer. De behoefte van de online marketeer is om de consument nog beter te bereiken en op de juiste manier.

In het begin schrijf over de technieken die er zijn om bewust je gedrag te veranderen en dat technologie een enorme invloed heeft op het gedrag van de consumenten. Daarom is de megatrend van dit onderwerp technologisering. Een trend die niet meer weg is te denken en lang door zal gaan.

Maar de vraag die bij dit onderwerp veel ter sprake komt is of het gebruik maken van deze overtuigingstechnieken wel ethisch verantwoord is. Je kunt mensen ongemerkt een richting opsturen die zij zelf niet bepaald hebben. Deze vraag wordt natuurlijk nog sterker als er voor elk persoon een eigen beïnvloedingsstrategie ontworpen wordt, het persuasive profiling. Hoe ver zouden jullie gaan en wat is ethisch verantwoord?

Viviënne Pickkers
14 februari

1 http://www.siggyvolgt.nl/2010/02/wat-is-persuasive-technology.html

2 http://www.marketingfacts.nl/berichten/overtuigd-beinvloed-door-persuasive-design

3 http://www.master-mind.nl/persuasion-profiling-overtuigen-voor-gevorderden/

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: