Home » Uncategorized » Creatief uitbesteden via de crowd

Creatief uitbesteden via de crowd

Door Ruud van der Veer

blog

Steeds meer organisaties maken gebruik van de crowd als het gaat om het creëren van merk-content (1). Ik heb het over crowdsourcing. Misschien denk je nu: “Hee, dat klinkt bekend, hoe zat dat ook alweer?” Dat kan kloppen want crowdsourcing is geen trend van nu. Ruim twee jaar geleden was het ontzettend HOT en schreeuwde iedere marketingexpert dat crowdsourcing een explosieve groei gaat meemaken (1), maar waar bevindt crowdsourcing zich nu?

Even toelichten: Crowdsourcing is een business model waarbij bedrijven en organisaties gebruik maken van de crowd, een grote groep niet vooraf gespecificeerde individuen (professionals, vrijwilligers, geïnteresseerden) (3). De crowdsourcingfilosofie kan op meerdere vakgebieden plaatsvinden maar voor nu concentreer ik mij op de reclamewereld, want zeker in deze branche is het erg populair en biedt het vele mogelijkheden.

De trend crowdsourcing is geen trend van nu, het is al een tijdje bekend. Wel denk ik dat deze microtrend een nieuwe slag gaat slaan als het gaat om nieuwigheid. Sites als brandfighters en battle of concepts zijn erg in opkomst binnen de wereld van creatieve young professionals. Brandfighters bijvoorbeeld is een platform waar bedrijven en organisaties een groep van zo’n 5000 creatievelingen kunnen inschakelen om content te creëren voor jouw merk. De challenge wordt dan in wedstrijdvorm voorgedragen aan de crowd die aan de hand van een case aansprekende video’s, designs of concepten maken. Aan het eind van de wedstrijd bepaald het bedrijf de winnaar of winnaars, keren een geldbedrag uit en gaan er van door met een hoop nieuwe invalshoeken en ontwerpen voor hun merk. De crowd blij, zij blij, iedereen blij. Ideaal toch?

Strategisch gebruik van crowdsourcing
Wat duidelijk is, is dat het crowdsourcingdomein afgelopen tijd hard is gegroeid en dat deze koers zich voort zal blijven zetten (2). Veel organisaties hebben een variatie aan cases neergezet, de interesse in crowdsourcing groeit hard . De vraag is waar het crowdsourcing heen gaat en op wat voor manier het gebruikt gaat worden (2,3). Crowdsourcing komt namelijk steeds hoger op de agenda van de marketeer (2). Talloze bedrijven doen er hun voordeel mee. Ondanks de groeiende kennis over wat crowdsourcing kan opleveren, is er weinig kennis over hoe crowdsourcing het meest kan opleveren. Dit is een groot gemis. Organisaties als brandfighters en battle of concepts onderscheiden zich door een wedstrijdelement toe te voegen maar de vraag is of je hierdoor de juiste mensen aantrekt. In principe kan iedereen meedoen dus je rendement zal lager zijn dan wanneer je het via een andere weg probeert. Hoe creëer je een betrouwbaar netwerk van professionals? Hoe kan crowdsourcing beter worden toegepast zodat het echt die grote stap vooruit kan maken? Wat denk jij?

Bronnen:
(1) http://www.marketingfacts.nl/berichten/20111212_zo_zet_je_effectief_en_efficient_crowdsourcing_in
(2) http://www.marketingfacts.nl/berichten/crowdsourcing-de-stand-van-zaken
(3) http://www.businessesgrow.com/2011/08/31/the-top-five-crowdsourcing-mega-trends/
(4) http://nl.wikipedia.org/wiki/Crowdsourcing
(5) http://brandfighters.info/

Advertenties

1 reactie

  1. rutgerwink schreef:

    Crowdsurfing is absoluut iets van nu! In de opkomst van de trend werd er wat flauw over gedaan maar het concept heeft zich behoorlijk bewezen. Het concept is natuurlijk niet alleen goed voor het verzamelen van concepten en fondsen. De betrokkenheid van verschillende mensen bij projecten zorgt er vaak voor dat het naar een nieuw niveau wordt getild.

    Wat mij zo aanspreekt aan het verzamelen van fondsen door middel van crowdfunding is dat de concepten niet worden beïnvloed door stakeholders. Neem bijvoorbeeld het idee OUYA. Een Android-based gaming console die de strijd aangaat met de monopoly positie van Xbox en Playstation. Het zorgt ervoor dat de grote ontwikkelaars goed naar hun consument moeten luisteren om niet door dit soort concepten voorbij gespeeld te worden.

    Het sterke van Crowdfuning ligt hem gewoon in het samenbrengen van mensen. En een goede kans bieden aan goede ideeën en niet alleen aan winstgevende ideeën.

    Rutger Wink
    1585514

    Bronnen
    http://www.ouyaconsole.com/

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: