Home » Uncategorized » Baas op eigen facebook?

Baas op eigen facebook?

Door: Coen Visser – 1580081

In de tijd dat alles van bedrijven transparanter moet zijn voor de consument en de consument steeds meer inspraak krijgt in wat een bedrijf wel en niet mag doen word het steeds lastiger om de content op je eigen facebook page te beheren. Wat mag wel en wat mag niet en hoe houd je je consument tevreden?

Het fenomeen “social page takeover” gebeurt steeds vaker. Belangenorganisaties roepen mensen op om comments te plaatsen op de facebook pages van bedrijven die naar het idee van de belangenorganisatie niet juist handelen!

Recent hebben Albert Heijn en G-star hiermee te maken gehad. In de strijd met wakker dier en green peace hebben de belangenorganisaties de consumenten ingeschakeld om de bedrijven te confronteren met hun bezigheden.

Bij Albert Heijn ging het vooral om het verhaal van de plofkip. Op elk bericht dat Albert Heijn op hun facebook page plaatste ging consumenten helemaal los op het verhaal van plofkip en dat Albert Heijn moet stoppen met het verkopen van plofkip:

Screen-Shot-2013-02-04-at-09.16.50

Voor Wakker Dier! was dit een waar succes. Albert Heijn kon er niet meer om heen en moest toegeven aan de consument. Dit leidde tot dit bericht op facebook:

Screen-Shot-2013-02-07-at-01.19.54

Hetzelfde geld voor G-star die in strijd was met Greenpeace. G-star heeft uiteindelijk aan Greenpeace belooft om de giftige stoffen in hun kleding terug te dringen en in 2015 volledig gifvrij wil zijn.
Maar hoe ga je dit dan tegen en kan dat überhaupt wel?

Door de opkomst van social media hebben consumenten steeds meer invloed op bedrijven. Zij zitten als het ware gewoon bij de directie aan tafel (maar dan via facebook). Het enige dat bedrijven nu nog kunnen doen is open en kwetsbaar opstellen. Consumenten hebben namelijk steeds meer toegang tot de informatie van bedrijven en trekken sneller hun mond open. Ben je eenmaal negatief in het nieuws, dan is er geen houden meer aan en kan je alleen nog maar toegeven aan de druk die consument uitoefent.

Is er dan helemaal niks aan te doen?
Social page takeover is nog relatief nieuw dus er bestaat nog niet een strikte handleiding voor.

Wel zie je dat grote bedrijven die vaker onder vuur hebben gelegen hier slim op inspelen door problemen voor te zijn en consumenten te informeren op een leuke en activerende wijze.

Zo laten Nike en Mc Donald’s via een filmpje of app zien wat de levens cyclus van hun producten zijn en waar het allemaal vandaan komt.

Nu is alleen de vraag. In hoeverre moet de consument druk kunnen uit oefenen op grote bedrijven? Als de consument zich steeds meer kan bemoeien met de toekomst lijn van bedrijven is het dan nog wel mogelijk voor bedrijven om innovatieve producten neer te zetten? Of worden ze dan geforceerd in het als maar tevreden houden van de consument?

Bronnen:
http://www.frankwatching.com/archive/2013/02/12/social-page-takeover-wat-als-je-de-controle-over-je-facebookpagina-dreigt-te-verliezen/#more-219205
http://www.facebook.com/WakkerDier?fref=ts
http://www.facebook.com/pages/Green-Peace/132657773474796?fref=ts
http://www.facebook.com/albertheijn?fref=ts

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: