Home » Uncategorized » Technologisering

Technologisering

Technologisering is een maatschappelijke (mega)trend die je tegenwoordig overal ziet. Het is een belangrijke trend in de wereld en als we in de toekomst kijken zie ik deze trend niet snel wegvallen. De wereld kan zelfs niet meer zonder. Iemand die veel van deze megatrend afweet is Rob Creemers. Hij is een trendwatcher in de ICT industry en houdt zich bezig met alle technologische ontwikkelingen.

Een mesotrend die uit deze megatrend voort rolt is duurzaamheid. De markt voor duurzame producten en diensten groeit, hierdoor hebben ook steeds meer ondernemers interesse voor ‘groen’ zakendoen. Hier wat cijfers over deze mesotrend: zes op de tien klanten heeft altijd of soms duurzame producten in het winkelmandje liggen. Deze consumenten geven aan dat zij van elke €100 die ze in de supermarkt uitgeven gemiddeld €13,28 aan duurzame producten besteden. Dat is ruim 20 procent meer dan in 2010. Dit is alleen nog maar voedsel, maar duurzaamheid kan je veel verder trekken. Kijk bijvoorbeeld naar auto’s. Deze zijn over het algemeen totaal niet duurzaam, maar wel als je een elektrische auto neemt. Hier hebben we een microtrend te pakken, de elektrische auto. Steeds vaker wanneer ik op straat loop zie ik auto’s met een snoertje dat in een stopcontact gaat. De elektrische auto is een trend van de laatste tijd, maar toch bestaat deze auto al meer dan 150 jaar. Zo rond het begin van de vorige eeuw reed 40% van alle auto’s op stroom. 38% reed op elektriciteit en slechts 22% reed op benzine. Echter ging het ergens mis en begon de benzinemotor steeds meer te domineren. Gelukkig zie je de elektrische auto steeds meer terugkomen in het straatbeeld, want dit is natuurlijk veel duurzamer dan de auto die rijdt op benzine.

Nu heb ik zelf nog een kleine twijfel. Duurzaam: trend of toekomst? Wanneer ik deze vraag vanuit marketing oogpunt bekijk, ben ik ervan overtuigd dat het een trend is. Maar vanuit bedrijfskundig oogpunt kan ik echter niet anders zeggen dan dat het de toekomst is.  Bedrijven die duurzaam produceren, laten geen voetsporen achter bij moeder natuur en zijn de overwinnaars van morgen. Door duurzaam te produceren (slim omgaan met grondstoffen, verpakkingsmaterialen en het productieproces) zijn die bedrijven in staat te overleven. Ook jongeren willen steeds meer interesse in ‘duurzaam’. Daar moeten de bedrijven op inspelen (kijk naar McDonald’s die zijn water hergebruikt en Coca-Cola die in 2015 alleen maar groene PEF-flessen wilt gaan gebruiken). Ben jij het met me eens of denk je er anders over?

http://www.passievoorfood.nl/detail/article/duurzaam-is-de-trend/

http://www.technotrends.nl/home/trendwatcher.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_auto

Advertenties

1 reactie

  1. […] Technologisering en artificieel intelligentie, maar ook ambacht (in de nieuwe zin). […]

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: