Home » Uncategorized » Vind je liefde online, via een datingsite!

Vind je liefde online, via een datingsite!

Het lijkt wel of we bijna alles in de virtuele wereld gaan doen. Zelfs het zoeken van een partner begint al in de virtuele wereld. Online daten wordt steeds populairder! De laatste tijd is er veel veranderd op sociaal gebied. De samenleving is individualistischer geworden en daardoor zijn sociale contacten vluchtiger en oppervlakkiger geworden. 

Relaties ontstonden vroeger voornamelijk door te trouwen met iemand van een gelijke maatschappelijke stand. Het huwelijk was toen vooral een contract om de praktische zaken te regelen. En als je dan ook verliefd werd op elkaar was dat mooi meegenomen. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Er bestaan tegenwoordig vele datingsites waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Dagelijks zoeken vele mensen de liefde en het geluk op internet. Door onze individualistische maatschappij staan we nu ook minder open voor spontane gesprekjes op straat. Ook door het hectische leven hebben sommige mensen geen tijd om te daten in de echte wereld of en gaan ze het in de virtuele wereld proberen. Anderen zijn weer minder sociaal en verlegen waardoor ze het moeilijk vinden om in het echt met andere mensen in contact te komen.

Bij een datingsite zoek je vaak al doelgericht naar iemand. Je kunt daarop een aantal eigenschappen invullen waarna je opzoek bent. Dit gebeurt in real life meestal niet, dan loop je iemand tegen het lijf en raak je daarmee aan de praat. Niet alleen via datingsites vinden mensen hun liefde tegenwoordig, maar ook via social media. Bijvoorbeeld op facebook is er een pagina hartstocht in de trein. Zo kun je in contact komen met iemand die je in de trein zag zitten en waarmee je wel een date zou willen hebben.

Door de megatrend individualisering is de tegen trend datingsites ontstaan, de liefde online vinden, weer sociaal in contact komen met iemand. Datingssites helpen mensen elkaar te ontmoeten. Voor mensen die niet zomaar in real life op iemand af durven te stappen is dit een handige manier om een partner te vinden. Datingsites zijn op marktniveau en daarom een microtrend. De mesotrend die hierbij hoort is de behoefte hebben aan een partner, iemand waarmee jij je leven kan delen. Of het willen starten van een gezin. Door de megatrend digitalisering is het ook mogelijk om je partner online te vinden.

Online daten is niet nieuw. Er zijn al jaren lang datingsites op het internet. En het zal ook nog niet aan het eind van zijn levenscyclus zitten omdat het steeds populairder wordt. Zelfs op de televisie wordt er reclame gemaakt voor datingsites. Ik zou mezelf nooit zo snel opgeven voor een datingsite. Dan ga je chatten met iemand via een datingsite die zich misschien wel heel anders voor doet dan hij echt is. In het echt heb je toch meteen een betere eerste indruk van iemand. Wat vinden jullie van het online daten? En als het bij jou niet lukt om in real life een partner te vinden, zou jij je dan ook aanmelden bij een datingsite?

14 februari 2013
Merel Diepstraten
1585536

Bronnen:

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/dating/867-wegwijs-in-datingland.html

http://datingwebsitesreview.nl/waarom-online-daten/

7 reacties

  1. feyonavanmiddelaar schreef:

    Naast individualisering kunnen we ook digitalisering als megatrend aangeven bij datingsites. De combinatie van deze megatrends heeft tot datingsites geleidt. Datingsites worden namelijk steeds meer onderweg bekeken op smartphones en tablets. Steeds meer datingsites komen daarom met een mobile of responsive websites en sommigen zelfs met een App. In Nederland hebben datingsites als Relatieplanet, Lexa, eDarling, Match4me en Parship al een App. [1]

    Een nog vrij onbekende trend is de ‘niche’ datingsite, een datingsite voor mensen met bepaalde interesses en achtergronden. Een voorbeeld hiervan is Sociëtijd (www.societijd.nl), een datingsite voor leden en oudleden van het Corps. Zoals ze zelf aangeven, “date je bij Sociëtijd met een voorsprong omdat iedereen dezelfde achtergrond deelt. Het ijs breken is nog nooit zo makkelijk geweest! Het is ontstaan vanuit de gedachte een datingplatform aan te willen bieden waar mensen met een gezamenlijke achtergrond elkaar kunnen vinden, gemakkelijk en vertrouwd.” [2]

    Zoals je al zegt, is deze trend ontstaan als tegentrend op de individualisering. Ik denk dat datingsites nog populairder zouden worden als ze in zouden spelen op een andere trend, namelijk social media. Ik denk dat Pepper een datingsite is die dit nog redelijk goed doet, maar dit zou nog veel beter kunnen.

    Feyona van Middelaar
    1583303
    14-02-13

    Bronnen
    [1] http://www.dating-wijzer.nl/top-10-iphone-apps-for-dating.html
    [2] http://www.societijd.nl/over-soci%C3%ABtijd

  2. Renger van Esveld schreef:

    Datingsites zijn naar mening een goede basis om nieuwe mensen te leren kennen. Vooral als je sociaal wat minder actief bent op feestjes is het lastiger om nieuwe mensen te ontmoeten. Ik vind het online daten goed maar misschien op een andere manier. Het moet mensen juist een platform bieden om zich te kunnen aanmelden voor activiteiten zoals speeddaten. Op die manier kom je ook makkelijk in contact met anderen en is het ook te doen als je niet goed in contact leggen bent.

    Ook als je ouder bent lijkt het me lastiger om nieuwe mensen te leren kennen en helemaal een nieuwe liefde te vinden. Vooral omdat mensen tegenwoordig makkelijker scheiden met kinderen waardoor je soms ook geen tijd hebt om nog eens mensen te ontmoeten of je in een omgeving zit waarin iedereen al getrouwd is.

    Zelf zou ik een datingsite gebruiken op een andere manier. Het zoeken naar mensen naar dezelfde hobby’s of interesses zonder een directe gedachte erachter. Liefde komt naar mijn mening niet uit het internet maar als je samen leuke dingen doet. Als je dus dezelfde hobby’s of interesses hebt kan dit voor mij goed werken. Vooral als ik wat ouder zou zijn zou ik dit sneller gebruiken omdat je dan in een dagelijkse sleur zit.

  3. laurak1993 schreef:

    Je schrijft dat men vroeger met iemand moest trouwens van dezelfde maatschappelijke stand. Waar ik gelijk aan moest denken is dat je tegenwoordig ook datingsites hebt voor mensen met een hoog IQ. Zo kies je ook iemand die ongeveer in dezelfde maatschappelijke stand zit.

    Ik zou mezelf niet aanmelden op een datingsite. Dit omdat ik nog in een leeftijd zit dat ik nog veel mensen offline ontmoet. Uit die nieuwe contacten kan altijd een liefde ontstaan en naar mijn mening kan dit ook beter werken als je elkaar in “real life” hebt ontmoet. Stel, het mij niet lukken om iemand te vinden, dan zou ik het misschien overwegen (Als ik een leeftijd heb waarop ik echt een vriend wil en niet meer zo vaak uit zou gaan).

    Ik begrijp wel dat mensen op deze manier een nieuwe liefde willen leren kennen. Als je wat ouder bent en minder uit gaan, een vaste baan hebt en verder niet veel mensen leert kennen. Ik heb veel verhalen gehoord van mensen die in scheiding liggen en dan via datingsites aan een nieuwe liefde zijn gekomen. Deze zijn dan vaak ook echt verliefd op elkaar geworden. Het is natuurlijk makkelijk op zo’n site omdat je weet dat diegene die je aanspreekt echt opzoek is naar een liefde en je gelijk kan zien of je dezelfde interesses hebt. Wat ik van online daten een nadeel vindt is dat veel mensen volgens mij afgaan op je foto’s. Natuurlijk kijken ze offline ook het eerste naar je uiterlijk, maar dan heb je er gelijk een karakter bij.

    Laura Kalberg
    1594176

  4. pjjdebruin schreef:

    Ik zou mij nooit aanmelden bij een dating site. In mijn ogen is het iets voor mensen die erg wanhopig zijn of sociaal gezien wat lastig contact leggen. Door via het internet een date te regelen weet je allebei eigenlijk al waar je op uit bent. Daarnaast doen mensen zich online vaak beter voor dan ze werkelijk zijn. Iedereen die een profiel heeft op zo’n site zal er natuurlijk zijn beste foto’s opzetten. Wat ik ook een groot minpunt is, is dat het hele ”spel” van het versieren op zo’n manier wegvalt. Toch denk ik wel dat deze microtrend steeds meer voet aan de aarde zal krijgen. Helemaal omdat je toch ook leest over succesverhalen na zo’n internetdate.

    Philip de Bruin
    1567484

  5. luuksimonse schreef:

    Er zijn in mijn ogen diverse voordelen aan een datingsite, die het vinden van een nieuwe partner een stuk eenvoudiger maken. Allereerst weet je dat diegene waarmee je via een dergelijke website contact legt, ook opzoek is naar een relatie. Dat is al een eerste overeenkomst die je met een bezoeker van een datingsite deelt. Dat is altijd nog maar afwachten bij de leuke jongen/ meisje wat tegenover je in de trein zit en op die manier is de eerste drempel om contact te zoeken al verlaagd.

    Ten tweede is het eenvoudiger om een mogelijke serieuze wederzijdse interesse digitaal te peilen, dan om daar via persoonlijk contact achter te komen. De stap om elkaar online een berichtje te sturen is voor veel mensen kleiner dan ‘in het echt’ op iemand af te stappen en een gesprek aan te gaan. Het maken van een eventuele date afspraak is online ook eenvoudiger, al zal dit in de praktijk vaak gebeuren nadat er online met elkaar is gechat of contact is geweest via de telefoon of whattsapp.

    Het is met name een uitkomst voor mensen die niet snel op anderen af durven te stappen of mensen die een bepaalde leeftijd hebben bereikt of in een bepaalde situatie verkeren waarop het minder vanzelfsprekend is om potentiële partners te ontmoeten. Overigens denk ik dat het nooit het traditionele flirten of daten zal vervangen, omdat het verleiden van anderen iets menselijks is wat voor veel mensen niet te vervangen is door iets digitaals.

  6. krisandrog schreef:

    Ik vind online daten een heel goed begin voor de personen die wat minder sociaal actief zijn in hun leven. Als je vaak binnen zit en er niet vaak op uit gaat, dan is het ook moeilijker om de liefde van je leven te vinden. Een datingsite is een goede hulp in het vinden daarvan. Het heeft veel voordelen en je moet jezelf eerlijk opstellen op de site, want je weet dat je elkaar gaat zien als je met elkaar in contact komt via de site. Het heeft dus geen zin om je als iemand anders voor te doen, want als je zelf echt op zoek bent, dan hoop je ook gewoon dat degene waarmee je contact hebt via de site, ook is zoals hij/zij zegt.
    Het contact begint hier ook wat makkelijker door elkaar niet in het echt te zien op het begin en dan zijn de meeste mensen wat meer open. Zo kunnen mensen elkaar al leren kennen, voordat ze elkaar überhaupt gezien hebben. Dit werkt meestal wel in een voordeel, omdat je dan al wat meer op elkaar ingespeeld bent. Uiteraard moet het wel klikken als je elkaar in het echt ontmoet, daar kan de datingsite je niet bij helpen. De site helpt je iemand te leren kennen, die ook op zoek is naar een partner en ook niemand kan vinden in zijn/haar omgeving. Het is een goed startpunt om, voor iemand die niet erg sociaal actief is, een partner te vinden. Daarna moet hij/zij het alsnog wel allemaal zelf doen natuurlijk. In de toekomst wordt dit niet echt veel meer of minder, het traditionele flirten en daten blijft er altijd wel in, maar de eerste ontmoetingen zijn wat vaker op het internet.

  7. TessVulto schreef:

    Sociaal ben ik prima onderlegd en ik maak gemakkelijk contact. Kletsen vind ik gezellig en doe ik graag. Hoe zenuwachtiger ik ben, hoe meer ik ga praten. Voor een stilte met een onbekende ben ik dus nooit bang. Ik zou me dus niet snel inschrijven voor een datingsite, want tot dusver heb ik het niet nodig gehad.

    Maar wat als je sociaal niet zo goed onderlegd bent? Dan kan digitaal communiceren een uitkomst zijn. In je artikel vertel je dat iemand zich via de chat anders kan voordoen dan dat hij echt is. Dit kan inderdaad het geval zijn, maar in de ‘echte/werkelijke’ wereld weet je tegenwoordig ook niet meer of iemand wel zichzelf is. In de kroeg kan iemand ook vertellen dat hij een succesvolle baan heeft, maar kan ondertussen al 7 maanden zonder werk zitten.

    Online daten schijnt ook een uitkomst te zijn voor mensen met weinig tijd. [1] Niet iedereen heeft tijd om naar de kroeg te gaan om daar een mogelijk partner te ontmoeten. Ik zet hier gelijk kanttekeningen bij, want in hoeverre heb je dan tijd voor een relatie?

    [1] http://nl.wikipedia.org/wiki/Onlinedating

    Tess Vulto
    1576680

Geef een reactie

