Home » Uncategorized » Hoe lang zal social media nog duren?

Hoe lang zal social media nog duren?

Facebook, Twitter, Youtube en Instagram. Dit zijn een paar voorbeelden van sociale media die op dit moment helemaal hot zijn. Iedereen neemt er mee aan deel en kan iedereen op elk moment delen wat hij/zij wil. Maar hoe lang zal dat nog duren?

 

Sinds de komst van web 2.0 begin deze eeuw is er heel veel veranderd op het internet. Vroeger ging het internet alleen maar om het delen van tekst en foto’s. In die tijd een kostbaar goed dat totaal over de kop ging met de komst van het “nieuwe” web.

 

Het eerste sociale media die ik vroeger gebruikte was MSN Messenger. Een programma waarbij je anderen contacten kon toevoegen en met elkaar kon chatten. Een hele ervaring door kennis te maken met het nieuwe internet. Het begin van een nieuw tijdperk. Inmiddels kun je niet meer om de sociale media heen.  Overal om je heen wordt het gebruikt door mensen. Niet alleen om contacten te onderhouden maar marketingtechnisch wordt social media veel gebruikt.

 

Dagelijks worden er 2,7 miljard likes en 250 miljoen foto’s gepost op facebook en maar liefst 340 miljoen tweets per dag. Bizarre cijfers dus wat zegt dat men gigantisch veel online is op het internet. Waarom wij alles willen delen is omdat de mens sociaal van aard is. Wij willen in contact komen met anderen en doen dat op allerlei verschillende manieren. Waarbij men vroeger met paard en wagen naar familie ging type je nu even snel een facebook berichtje of hou je een skype meeting. De mogelijkheden om iets te delen is veel makkelijker geworden maar er komt steeds meer. Dit betekent ook dat er sociale netwerken afzwakken als bijvoorbeeld Hyves. In het begin een populaire website maar sinds de komst van Facebook in Nederland liepen de cijfers snel terug.

 

Waar het uiteindelijk om gaat met de sociale media is om in contact te komen met anderen. Zowel met nieuwe mensen als met bekenden. Dit betekent dat het een stuk makkelijker is en de drempel een stuk lager om met iemand te praten of om wat te weten te komen over iemand. Zo’n twintig jaar geleden schreven mensen nog brieven of telefoneerden met elkaar om contact te houden. Nu kun je op elk moment van de dag iemand bereiken via verschillende kanalen.

 

Als we het over een trend hebben dan kunnen we misschien wel zeggen dat dit een mesotrend is als onderdeel van de megatrend. De grootste megatrend is de sociale cohesie. De mens wilt graag onderdeel uit maken van de maatschappij en dat kan dus ook online betekenen. Het in contact willen blijven met anderen is een belangrijk onderdeel maar toch denk ik dat het willen delen van alles maar een mesotrend is. Nadat iedereen alles begon te delen denk ik dat mensen privacy steeds belangrijker gaan vinden. Gezien de gevolgen die Facebook allemaal heeft gehad in het nieuws worden privacy instellingen steeds meer aangepast. Ik denk daarom dat de huidige sociale netwerken maar een microtrend zijn. Je ziet dat netwerken als myspace en hyves leeglopen en er weer een nieuwe site beschikbaar komt.

 

Wel zal het veel sporen achter zich laten zoals het project-X-feest en de facebook moorden. Maar voor de toekomst kan dit misschien ook juist veel perspectief bieden. Alleen dit zal nog moeten blijken. Wie weet wat er nog meer komt op het gebied van social media OF misschien zakt alles in elkaar vanwege de privacy.

 

Hoe kijken jullie tegen sociale media aan? Zal het lang blijven bestaan of zal de privacy toch de overhand nemen en valt er niks meer te  delen?

 

 

Renger van Esveld
1585119

13 februari

 

http://twittermania.nl/2012/03/140-miljoen-actieve-gebruikers-340-miljoen-tweets-dag/

http://www.frankwatching.com/archive/2011/10/22/facebook-2-000-000-000-likes-comments-per-dag-infographic/

http://www.marketingfacts.nl/berichten/20120219_social_media_cijfers_februari_2012_twitter_facebook_google_linkedi

http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/omgeving/leefomgeving/sociale-cohesie/wat-is-sociale-cohesie/

http://www.nu.nl/internet/2988477/facebook-past-controle-privacyinstellingen.html

 

Advertenties

4 reacties

  1. Kelly Ariesen schreef:

    Ik verwacht dat de trend Social Media nooit zal doven. Het is nu in de vorm van Facebook, Hyves, Twitter, Pinterest etc. Over een paar jaar zal dit weer een andere benaming hebben. De mens is (over het algemeen, haha) een sociaal wezen en houdt de behoefte om contact te leggen met andere. Ze willen graag weten wat andere aan het doen zijn.

    Natuurlijk zit er wel een privacy grens aan die nu nogal vaag is voor iedereen. Niemand weet eigenlijk hoeveel informatie over hem/haar te vinden is online. Ik verwacht dat wanneer de behoefte aan privacy overheerst er wel weer een social medium bedacht wordt die gericht wordt op beveiliging, privacy.

    Ik verwacht dus niet dat deze trend verdwijnt maar er het wordt duidelijker wat voor iedereen te zien is en wat je wil afschermen. De privacy wordt belangrijker maar neemt niet de overhand.

  2. 030design schreef:

    Naar mijn mening zal Social Media blijven te bestaan. Men blijft de behoefte hebben om te delen en dat kan via Social Media. Natuurlijk zal de Social Media inspelen op de behoeftes die zullen groeien in de toekomst. Wat dat zal zijn weten we nog niet.

    Wat ik qua privacy en social media wil zeggen: de explosie van social media-gebruik geeft aan dat deze voorziet in een grote behoefte die bestaat en deze laat zich niet temmen door privacyoverwegingen. In het begin van Social Media was niet veel aandacht voor privacy, daar zal misschien wel een correctie in plaatsvinden door kleine tegentrend. Maar dat wil niet zeggen dat Social Media wegvalt.

  3. Vishal Gangadin schreef:

    Social media zal blijven bestaan denk ik. Ondanks dat we veel meer gesteld zijn op onze privacy, kiezen we nog altijd zelf wat we willen laten zien op zo’n sociaal netwerk. De behoefte om te delen zal evenals de behoefte om privacy ook groeien dus ik denk dat we eerder bewuster en slimmer worden in het informatie verspreiden.

    Social media heeft veel deuren geopend voor zowel de individu, maar ook bedrijven en organisaties. Promotie en naamsbekendheid stijgt enorm, omdat het zo razendsnel verplaatst wordt.

    Het wordt bijna een ritueel om als eerste je facebook te checken voordat we uit bed komen, want niet alleen andermans informatie is belangrijk, ook de reacties van andere op jouw geplaatste informatie.

    Ik zelf ben er wel van bewust wat ik wel en niet laat zien op social media en heb voor buitenstaanders ook het één en ander afgeschermd.

  4. Ik denk dat het ooit stopt en dat de wereld ook veel extreme interneitcencuur zal kennen, waarbij sociale media (nou zijn er al landen) in landen verboden is bij wet en overheidsdiensten interneitcencuur toepassen.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: