Home » Uncategorized » Het verschuiven van Offline winkelen naar online winkelen

Het verschuiven van Offline winkelen naar online winkelen

Microtrend

Online je kleding kopen wordt erg gemakkelijk en eenvoudig gemaakt voor de consument, omdat je heel makkelijk en snel kunt betalen. Ideal is een goed voorbeeld van een van de grote betalingswebsites waarmee je je betaling kunt voltooien. Door middel van Behaviour advertising worden de interesses van consumenten onthouden waarnaar ze zoeken op internet. Hierdoor kunnen er gerichte advertenties (bijv. banners, etc.) worden uitgekozen voor alleen die computer, wat weer heel aantrekkelijk is voor de desbetreffende consument. Ook worden er vaak gerelateerde producten/aanbiedingen aangeboden als je een product gaat afrekenen. Verder kun je je als je iets op een internetwinkel koopt, je inschrijven voor de nieuwsbrief. Door middel van de nieuwsbrief blijf je de relaties met klanten onderhouden, wat weer de verkoop stimuleert. Er wordt ook vaak gebruik gemaakt van persoonlijke kortingscodes of algemene kortingen. Ook hierdoor wordt de verkoop gestimuleerd. In tegenstelling tot een echte winkel openen, bespaard een webwinkel vele kosten. Je hoeft bijvoorbeeld geen huur, etc. te betalen voor het pand wat je normaal zou moeten huren.  Of als je een groot concern hebt kun je je winkel uitbreiden met een internetwebshop. Zo heeft de klant de eenvoud van internet en de mogelijkheid om toch naar de winkel te gaan voor persoonlijk contact. Wat bijvoorbeeld bij het retourneren van je product, omdat er iets aan mankeert, wel erg fijn is. Omdat de winkel niet in alle steden aanwezig is kan je door naamsbekendheid van bijvoorbeeld tv toch de consumenten bereiken die te ver van jouw winkel afwonen. Onlangs is er gebleken dat er nog een voordeel zit aan een web shop.  Met de kredietcrisis bleek dat webshops vrijwel immuun zijn hiervoor. Web shops zagen hun omzet aanzienlijk minder dalen dan fysieke winkels.[zie bijlage 1]

Meso trend

Dat de opkomst van online kleding kopen onder consumenten zo groot is heeft meerdere redenen. Om te beginnen is het de eenvoud. Niet meer krappe pashokjes en lange rijen bij de kassa’s maar gewoon thuis voor je eigen spiegel je kleding passen. Mensen zijn geneigd om de makkelijkste optie te kiezen en kleding online bestellen valt daar ook zeker onder. Ook bij de producten die in je eigen stad moeilijk of niet te vinden zijn komt dit goed van pas. Maar dat is niet alles, je hebt bijvoorbeeld ook niet altijd tijd om te gaan zoeken in je eigen stad. Want het voltijd werken, hobby’s en kinderen wil nog wel is in de weg staan om op de fiets te stappen [zie bijlage 2]. Met internet is dat zoeken wel zo gepiept. Via google (op bijvoorbeeld je werk of thuis) vind je al gauw wat je zoekt en, misschien nog wel belangrijker, je kan de reviews lezen die er vaak bij staan vermeld. En omdat internet tegenwoordig overal aanwezig is kan je vanaf vrijwel alle plekken kleding kopen. Dit sluit goed aan bij het drukke leven wat mensen tegenwoordig hebben. Zo bestel je nooit meer een product wat je absoluut niet bevalt of wat anderen absoluut niet bevallen. Ook kun je onderzoek doen op internet naar de goedkoopste internetwinkel waar jij je desbetreffende kleding stuk kunt bestellen. Ook een interessante optie die je alleen op internet vindt is het gespreid betalen. Sommige webwinkels bieden een gespreide betaling aan waar verdeeld over een bepaalde periode je de gekochte kleding afbetaald. Gevaar is wel dat je duur uit komt als er rente over het verschuldigde bedrag wordt berekend. Maar dit verschilt per webwinkel.

 

Megatrend

In de laatste aantal jaren is er een verandering in de eisen/sfeer onder consument ontstaan. Waar we vroeger een grotere drang hadden naar producten die lang meegingen is tegenwoordig de verwachting van een product gedaald. Een kleding stuk wat vroeger 2 jaar werd gedragen wordt nu soms al met een half jaar afgeschreven. Dit heeft met 2 dingen te maken, namelijk: tegenwoordig zijn we minder zuinig op ons geld. Waar we vroeger kwaliteit verwachte voor ons geld kijken we er tegenwoordig niet meer zo van op als onze gekochte producten te vroeg verslijten of kapot gaan. Dit heeft ook te maken met de lagere kwaliteit producten van de sterk groeiende Aziatische markt. Daardoor koop je sneller een vervangend product. Deze keuze is ook niet zo moeilijk omdat het inkomen ook gestegen is. De reden dat de prijzen en kwaliteit zo gedaald zijn komt door globalisering. Onze fabrieken zijn van eigen bodem vertrokken om in landen als China en Indonesië te gaan produceren Vroegen kwam een veel groter deel van de kleding van eigen bodem, tegenwoordig is China onze grootste leverancier. Met lagere productiekosten zijn de prijzen voor ons flink gedaald en de kwaliteit dus ook. Om optimaal gebruik te maken van internationale handel is internet van cruciaal belang. Met internet is het mogelijk om nu zelf uit het buitenland te bestellen. Vroeger was je dan afhankelijk van een importeur, nu alleen nog maar van ideal. Globalisering is dus heel belangrijk tegenwoordig, ook bij online kleding kopen. En ander belangrijk onderwerp wat de laatste tijd sterk is gegroeid is het milieu. De laatste tijd wordt er door heel veel regeringen extra aandacht besteed aan milieuvervuiling en dit leggen ze ook voor bij de producenten en winkels. Zo heeft H&M bijvoorbeeld alweer een aardig lange tijd speciale kleding dat van biologisch katoen is gemaakt. Milieuvervuiling is een maatschappelijk probleem en je ziet ook dat regeringen proberen het probleem niet alleen zelf op te lossen, maar het ook aan de markt en de consument voor te leggen. Dit is een grote maatschappelijke verandering.

Rutger Wink
1585514

Bronnen:
www.Tradingdutchmen.com
www.KB.Net

Advertenties

1 reactie

  1. Jorinde Boon schreef:

    DAGJE SHOPPEN VANACHTER JE COMPUTER

    Door de digitalisering en de ontwikkeling van het internet zijn webwinkels steeds populairder. We hebben een 24- uur economie en willen alles 24h per dag kunnen doen, ook winkelen. Een voordeel van online shoppen is inderdaad de ruime keuze die er is. De individualisering heeft er onder andere voor gezorgd dat we ons willen onderscheiden van anderen, dit is gemakkelijker nu je niet al je kleding en producten in je eigen dorp of stad hoeft te kopen. Ook het vergelijken van producten en prijzen is inderdaad veel gemakkelijker geworden.

    Het klopt ook dat we tegenwoordig geen kleren hoeven die langer dan twee jaar mee gaan, maar ik denk niet dat dit met het online winkelen te maken heeft. Ook als we zelf naar de stad gaan om ‘offline’ spullen te kopen, hoeft het geen jaren meer mee te gaan omdat het toch zo weer uit de mode is.

    Een groot voordeel van online winkelen is voor veel mensen ook de drukte ontlopen en niet meer in de rij staan voor pashokjes. Vooral voor mannen is dit een belangrijk voordeel. Het online winkelen is ook bij mannen de laatste jaren steeds populairder geworden [1]. Ook veel vrouwen winkelen nu online, maar ik denk dat het offline winkelen bij vrouwen ook populair zal blijven. Dit heeft er mee te maken dat kleren kopen voor mannen puur functioneel is, terwijl vrouwen ook shoppen als hobby of als sociale activiteit; een leuk dagje uit met vriendinnen. Met een vriendin een hele middag webwinkels afspeuren achter de computer is toch minder leuk dan een dagje shoppen in een échte stad.

    1. Spitsnieuws http://www.spitsnieuws.nl/archives/entertainment/2013/01/winkelende-man-op-het-www
    2. Wetenschapsforum http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/131688-waarom-winkelen-vrouwen-graag-en-mannen-niet/

    Jorinde Boon
    1571494
    13 februari 2013

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: