Home » Uncategorized » Zet de botox maar vast klaar, halve Sarah is bijna 25 jaar!!

Zet de botox maar vast klaar, halve Sarah is bijna 25 jaar!!

In het tijdperk dat ik ter wereld kwam ondergingen steeds meer mensen in de Verenigde Staten een operatie waarbij er aan hun uiterlijk iets werd veranderd. Over een klein jaartje bereik ik een mijlpaal, ik word een halve Sarah, ik word 25 jaar. Volgens verschillende onderzoeken is dit het moment waarop ik aftakel, aftuig, afglijd, verval, oftewel per jaar 1,5% aan collageen verlies. Vanaf het moment dat er minder collageen aanwezig is in mijn huid, zal mijn huid slap worden en rimpels vertonen. [1]
Mijn beste vriendin heeft het fenomeen botox al ontdekt. Maar ik, ik wist niet wat ik hoorde toen ze erover vertelde. Mijn hoofd toont nog geen tekenen van veroudering, zoals kraaienpootjes, fronsrimpels en voorhoofdrimpels. Afijn, wie weet veranderd dit op het moment dat ik de memorabele leeftijd van 25 bereik en moet ik net als menig ander mijn rimpels laten vol spuiten met botox. Per slot van rekening ‘lijkt’ tegenwoordig iedereen te streven naar perfectie?!

Botox is verreweg de meest gebruikte manier om rimpels te behandelen zonder operatie. Op het moment dat er in Nederland bekend werd dat veel sterren in de Verenigde Staten botox gebruikte en er toch nog ‘echt’ uitzagen, werd het ook een grote trend in Nederland. In het begin waren het voornamelijk de vrouwen die aan de botox gingen, er werden zelfs botox feestjes gegeven. Een behandeling op een botox feestje is goedkoper dan een individuele behandeling, omdat er meer mensen in één keer aan mee doen en dat drukt de prijs. Tegenwoordig gebruiken ook steeds meer mannen botox. [2]

Dat botox een grote trend is, komt door het feit dat een operatie niet meer nodig is. Je maakt gewoon even een afspraak, laat de botox in je rimpels spuiten en na no time sta je weer buiten. Na een maand of 4 is de botox weer uitgewerkt, het is dus niet permanent. De kosten per behandeling zijn ook niet schrikbarend hoog, waardoor het voor meer mensen toegankelijk is geworden.

Botox is een trend, omdat het een verandering laat zien ten opzichte van het bestaande. Botox heeft een kleine start gehad (in tegenstelling van mode, die groot start), maar daarentegen is botox langdurig en weerspiegeld het de tijdgeest. Technologische ontwikkelingen zijn dankbare drijfveren voor de groei en bloei van een trend en botox was niet mogelijk geweest als de techniek stil was blijven staan. Kenmerkend voor een hype is dat hij uiteindelijk niet zoveel oplevert of nalaat. Wanneer je dieper gaat dan een hype, dan kom je eerst bij een rage en vervolgens bij een hit. Een trend is daarentegen van langere duur en laat sporen na en veroorzaakt structurele wijzigingen in de maatschappij. ‘De maakbare wereld’ en daar is botox zeker onderdeel van.

PerfectioneringBotoxen is een trend die voornamelijk wordt ondergaan door vrouwen, maar ook steeds meer mannen maken gebruik van botox. Het is in de afgelopen paar jaar een fenomeen geworden onder het individu. Vaak hangt een microtrend samen met de populariteit van een bepaald product, in dit geval botox, daarom is er bij botox spraken van een microtrend.
Cosmetische chirurgie staat als het ware ‘los’ van het product als botox. Cosmetische chirurgie is een mesotrend, omdat hierbij de behoeften, het gedrag, de verlangens, de voorkeur en de wensen van de consument als middelpunt centraal staan.
De megatrend is perfectionering en amerikanisering. Door alle media-aandacht gericht op ‘perfectie’ van het menselijk uiterlijk, zoals in bladen en op de televisie, besluiten steeds meer mensen hun lichaam te veranderen, zoals bijvoorbeeld botox. Hieruit volgt de mesotrend ‘cosmetische chirurgie’ en de microtrend ‘botoxen’. Amerikanisering is een proces dat zich al een aantal jaren wereldwijd afspeelt. Kort gezegd houdt dit proces in dat de Amerikaanse gewoontes worden overgenomen. Dit is duidelijk terug te zien in de microtrend ‘ botox’, die over is komen waaien uit de Verenigde Staten.

Botox is als trend al een ‘tijdje bekend’ en is een trend die erg belangrijk is in onze maatschappij. Langzaamaan zie je wel dat de trend van het botoxen afneemt. Er is zelfs al een tegentrend in ontwikkeling. Minder ingrijpende, omkeerbare behandelingen winnen steeds vaker terrein. Of nog beter gezegd beseft men steeds vaker dat schoonheid en ouderdom hand in hand gaat. [3]

Kortom: kunnen we in de wereld van NU nog afstappen van ‘perfectionering’ en het gevoel hebben perfect te zijn, zonder bewerkt te zijn?

[1.] http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/48460-collageen-in-de-huid-aanvullen-bio-active-collagen-serum.html
[2.] http://www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen/1696/Botox-feest%20nieuwe%20hype%20in%20schoonheidsland
[3.] http://www.dokterfrodo.nl/de-klinieken/nieuws/de-trends-voor-2012-volgens-metro

Tess Vulto
1576680
8 februari 2013

Advertenties

2 reacties

  1. Jorinde Boon schreef:

    Van botox naar baarden en korsetten

    Ik denk niet dat we in de wereld van nu geheel kunnen afstappen van het idee perfect te willen zijn. Wel ben ik van mening dat de botox-trend, die voortkomt uit het streven naar een perfect uiterlijk, zal eindigen.

    Vooral in Amerika is Botox erg populair en dit is overgewaaid naar Nederland. Maar volgens mij is de trend in Nederland (nog) niet zo populair als die in Amerika is1. Waar de plastisch chirurgen in Amerika zelfs een botox-happyhour hebben, zodat je op een werkdag tijdens de lunch voor de helft van de prijs een snelle rimpelbehandeling kan ondergaan2, is het in Nederland (nog) niet zo normaal. Het zou kunnen dat het in Nederland nog komt. Maar ik denk dat het hier, onder andere door onze nuchterheid en doordat we minder extreem en overdreven zijn (“doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg”), nooit zo gewoon zal worden als dat het op het moment in Amerika is. Verder hebben ook de filmsterren in Hollywood bijgedragen aan de trend van plastische chirurgie in Amerika.

    Zoals je al kort vermeld is er al een tegentrend aan de gang. Zo hoor je steeds vaker over ‘natuurlijke schoonheid’ en wordt naturel als mooi ervaren. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de campagne ‘Real Beauty’ van Dove3. Ook bij het televisieprogramma America’s Next Topmodel zie je de vraag naar natuurlijke schoonheid terugkomen. In 2008 werd de modellen competitie voor het eerst niet door een model met maatje 34/36 gewonnen, maar door een ‘maatje meer’ model4. Ook enorme plamuurlagen van make-up worden door de meeste mensen niet (meer) gewaardeerd. Dit zie je bijvoorbeeld terug in het tv-programma ‘Make-under’ van RTL, waarin dames met te veel make-up worden aangepakt5.

    We zijn al eeuwenlang perfectionistisch bezig met ons uiterlijk, maar de manier waarop verandert elke keer door het heersende schoonheidsideaal. In Europa vinden we een bruine huid mooi, terwijl in Azië een bleke huid als schoonheidsideaal geld. Tussen 1700 en 1800 droegen we krullende witte pruiken6, terwijl we nu ons haar verven als het grijs wordt. Vroeger stond molligheid voor welstand en welvaart, nu is dun het schoonheidsideaal. Zo gaat het van baarden, naar kale hoofden en van hakken naar korsetten. De botoxtrend zal weer plaats maken voor een nieuwe trend of een tegentrend en op deze manier zullen we altijd perfectionistisch bezig blijven met ons uiterlijk. Schoonheidsidealen zullen altijd blijven en dus het sterven naar het schoonheidsideaal (perfectie) ook.

    1. Trendstyle http://www.trendystyle.net/beauty/cosmetische-ingrepen/botox.html
    2. Furrow http://furrow.nl/hoe-hou-je-je-rimpelbehandeling-geheim/#more-985
    3. Kennislink http://www.kennislink.nl/publicaties/de-buurvrouw-als-reclamemodel
    4. Grazia http://www.grazia.nl/2008/05/15/maatje-meer-wint-americas-nex-top-model/
    5. Mediacourant http://www.mediacourant.nl/?p=137822
    6. Docukit http://www.docukit.nl/inhoud/docukit.asp?nummer=NEW53

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: